1. بررسی آثار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر زنجیره تولید کالاها و خدمات ایران با استفاده از جدول داده- ستانده

سعید مشیری؛ مریم مستعلی پارسا؛ لیلا داروگر

دوره 18، شماره 68 ، بهار 1397، صفحه 1-44

http://dx.doi.org/10.22054/joer.2018.8686

چکیده
  فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عنوان یک فناوری با کاربردهای عام موجب افزایش کارایی و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود. کشور ایران به عنوان یک کشور نیمه‌صنعتی و در حال توسعه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های به نسبت زیادی در زمینه فاوا انجام داده است، اما آثار این سرمایه‌گذاری و ارتباط آن با سایر بخش‌های اقتصادی مشخص نیست. ...  بیشتر

2. آیا افزایش سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات از تولید ناخالص داخلی در کشور ایران ضروری است؟

کریم امامی

دوره 18، شماره 68 ، بهار 1397، صفحه 45-74

http://dx.doi.org/10.22054/joer.2018.8687

چکیده
  برآوردها و محاسبات نشان می‌دهد در سال 1395 بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ایران حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان است که حدود 6/2 درصد تولید ناخالص داخلی  کشور است. در پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور مقرر شده است این میزان به بیش از ۵ درصد و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. در این مقاله به دو سئوال اساسی پاسخ ...  بیشتر

3. اثر اینترنت بر بهره‌وری نیروی کار اقتصاد ایران

آرین دانشمند؛ محمد ستاریفر

دوره 18، شماره 68 ، بهار 1397، صفحه 75-98

http://dx.doi.org/10.22054/joer.2018.8688

چکیده
  نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در هدایت فعالیت‌های اقتصادی و پیش بردن بهره‌وری و به طور کل تحول یک اقتصاد به اقتصاد دانش بنیان در دهه‌های اخیر مورد بحث جدی قرار گرفته است. اینترنت به عنوان یکی از شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند سال اخیر رشد چشمگیری را در ایران تجربه کرده است و تا حدودی می‌توان آن را ابزار بهبود بهره‌وری ...  بیشتر

4. الزامات دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در سطح کلان: تحلیل چارچوب قانونی در ایران و ارائه توصیه‌های سیاستی

محمد قاسمی؛ مهدی فقیهی؛ پریسا علیزاده

دوره 18، شماره 68 ، بهار 1397، صفحه 99-152

http://dx.doi.org/10.22054/joer.2018.8689

چکیده
  موضوع این مقاله بررسی الزامات دستیابی به اقتصاد دانش بنیان در سطح کلان و به طور مشخص چارچوب‌های حقوقی لازم برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است. برای این منظور، چارچوبی نزدیک به چارچوب اداره آمار استرالیا برای ابعاد و مولفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان شامل چهار بعد اصلی: 1- بعد زمینه‌ای (رژیم نهادی و ساختار اقتصادی)، 2- بعد سرمایه انسانی، 3- ...  بیشتر

5. آثار تجارت الکترونیکی در ایران بر اشتغال و بهره‌وری

محمود محمودزاده؛ صالح قویدل؛ سیده فاظمه چاوشی

دوره 18، شماره 68 ، بهار 1397، صفحه 153-185

http://dx.doi.org/10.22054/joer.2018.8690

چکیده
  هدف این مقاله برآورد اثر  تجارت الکترونیکی بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال با استفاده از داده‌های استانی در قالب مدل رگرسیون داده‌های تلفییقی با دو روش اثرات ثابت و تصادفی است. برای این منظور  از آمار سال‌های ۱۳۹۲ تا 1۳۹۴ استفاده شده است. شواهد نشان می‌دهد در ایران 14 میلیون خریدار آنلاین و 17 هزار فروشگاه ‌اینترنتی وجود دارد که ...  بیشتر

6. ارزیابی تاثیرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان بر رشد اقتصادی در چارچوب مدل رشد درون‌زای گسترش‌یافته

علی اصغر سالم

دوره 18، شماره 68 ، بهار 1397، صفحه 187-218

http://dx.doi.org/10.22054/joer.2018.8691

چکیده
  گسترش وسیع فناوری اطلاعات و ارتباطات و اثر آن بر انتقال داده‌ها و اطلاعات در کنار آموزش با کیفیت، رژیم اقتصادی مناسب و نوآوری در اقتصاد، نقشی بی‌بدیل در رشد و توسعه پایدار دارد. این مطالعه به دنبال تبیین نقش و تاثیر اقتصاد دانش‌بنیان بر رشد اقتصادی است. از این رو، با تکیه بر مبانی مطرح شده در خصوص مدل‌های رشد اقتصادی، پارامترهای ...  بیشتر

7. طراحی مدل تکاملی گذار ایران به اقتصاد دیجیتال

محمدعلی مرادی؛ محمدرضا هدایتی

دوره 18، شماره 68 ، بهار 1397، صفحه 219-251

http://dx.doi.org/10.22054/joer.2018.8692

چکیده
  امروزه دیجیتال‌سازی اقتصاد با رویکرد ارتقای بهره‌وری، افزایش رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال به‌عنوان یکی از رویکردهای غالب در اغلب کشورهای جهان درآمده است. با توجه به ساختارهای سنتی حاکم بر تولید و تجارت کشور و پایین بودن توان رقابتی اقتصاد که با پایین بودن نرخ رشد بهره‌وری، رشد اقتصادی نازل و نرخ بیکاری بالا به‌ویژه نرخ بیکاری دانش‌آموختگان ...  بیشتر

8. راهکارهای توسعه کسب‌وکارهای الکترونیک در چارچوب تسهیل و ارتقای فضای کسب‌وکار

سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی؛ مسعود عسگری مهر؛ فرخنده مرتاض هجری

دوره 18، شماره 68 ، بهار 1397، صفحه 253-290

http://dx.doi.org/10.22054/joer.2018.8693

چکیده
  کسب‌وکار الکترونیک به‌عنوان یکی از توانمندسازها در اقتصاد کشور و زیرمجموعه فناوری‌های اطلاعات در دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است. بازارهای امروزی، جهانی است و همواره در حال تغییر و گذار از صنعت به دانش و فناوری است. فضای امروز کسب‌وکار از حالت فیزیکی به حالت الکترونیکی تغییر شکل یافته و بازارهای سنتی و آفلاین را دگرگون ساخته‌اند. ...  بیشتر