نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
2 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز
چکیده
در این مقاله از یک رویکرد تلفیقی کمی و کیفی برای رتبه بندی نمایندگیهای بیمه ایران استفاده شده است. در این روش ابتدا یک مدل تحلیل پوششی دادهها برای هر زوج از نمایندگیها بدون در نظر گرفتن سایر نمایندگیها حل میگردد. سپس با استفاده از نتایج بدست آمده از حل مدلهای تحلیل پوششی دادهها، ماتریس مقایسات زوجی تشکیل و با حل مدل فرایند سلسله مراتبی تحلیل یک سطحی، رتبه بندی کامل انجام میشود. ماتریس مقایسات زوجی بر مبنای حل مدل تحلیل پوششی دادهها برای هر جفت از نمایندگیها قرار دارد که این روش، یک روش کمّی است، اما رتبه بندی نهایی با استفاده از یک رویکرد کیفی صورت میگیرد. نتایج نشان میدهد که در دوره زمانی تحت مطالعه، نمایندگی 929، بالاترین رتبه و نمایندگی 947 در سال 82 و نمایندگی 786 پایینترین رتبه در سال 83 را در بین 23 نمایندگی تحت ارزیابی داشته اند. مزیت الگوی پیشنهادی، رتبهبندی کامل نمایندگیهای تحت مطالعه است؛ چرا که در روش تحلیل پوششی دادهها ممکن است بیش از یک نمایندگی نمره کارآیی یک را کسب کند که در این صورت رتبه بندی آنها مشکل خواهد بود، بنابراین استفاده از چنین رویکرد تلفیقی به منظور حل این مشکل است.
کلیدواژهها