@article { author = {Mohammadi, Ali and Mohammad Hosseinizadeh, Somayeh}, title = {Applying AHP/DEA Method in Ranking Insurance Agents}, journal = {Economics Research}, volume = {7}, number = {26}, pages = {281-304}, year = {2007}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {1735-210X}, eissn = {2476-6453}, doi = {}, abstract = {This paper presents a two-stage model for fully ranking insurance where each agent has multiple outputs and inputs. In the first stage the Data Envelopment Analysis (DEA) is run for each pair of units separately. In the second stage, the pairwise evaluation matrix generated in the first stage is utilized to rank scale the units via the Analytical Hierarchy Process (AHP). Both DEA and AHP are commonly used in practice. Both have limitations. The hybrid model AHP/DEA takes the best of both models, by avoiding the pitfalls of each. AHP/DEA ranking does not replace the DEA classification model, rather it furthers the analysis by proving full ranking in the DEA context for all units, efficient and inefficient. This approach is applied for ranking 23 Iran insurance agents that worked for 2003 and 2004 years. The results reveal that 929 agents have the highest rank and 949 agents have the lowest rank in the studying period.}, keywords = {}, title_fa = {کاربرد رویکرد تلفیقی AHP/DEA در رتبه‌بندی نمایندگی‌های بیمه}, abstract_fa = {در این مقاله از یک رویکرد تلفیقی کمی و کیفی برای رتبه بندی نمایندگی‌های بیمه ایران استفاده شده است. در این روش ابتدا یک مدل تحلیل پوششی داده‌ها برای هر زوج از نمایندگی‌ها  بدون در نظر گرفتن سایر نمایندگی‌ها حل می‌گردد. سپس با استفاده از نتایج بدست آمده از حل مدل‌های تحلیل پوششی داده‌ها، ماتریس مقایسات زوجی تشکیل و با حل مدل فرایند سلسله مراتبی تحلیل یک سطحی، رتبه بندی کامل انجام می‌شود. ماتریس مقایسات زوجی بر مبنای حل مدل تحلیل پوششی داده‌ها برای هر جفت از نمایندگی‌ها قرار دارد که این روش، یک روش کمّی است، اما رتبه بندی نهایی با استفاده از یک رویکرد کیفی صورت می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهد که در دوره زمانی تحت مطالعه، نمایندگی 929، بالاترین رتبه و نمایندگی 947 در سال 82 و نمایندگی 786 پایین‌ترین رتبه در سال 83 را در بین 23 نمایندگی تحت ارزیابی داشته اند. مزیت الگوی پیشنهادی، رتبه‌بندی کامل نمایندگی‌های تحت مطالعه است؛ چرا که در روش تحلیل پوششی داده‌ها ممکن است بیش از یک نمایندگی نمره کارآیی یک را کسب کند که در این صورت رتبه بندی آنها مشکل خواهد بود، بنابراین استفاده از چنین رویکرد  تلفیقی به منظور حل این مشکل است.}, keywords_fa = {بیمه,نمایندگی‌های بیمه,رویکرد تلفیقی AHP/DEA,تحلیل پوششی داده‌ها,فرایند سلسله مراتبی تحلیل}, url = {https://joer.atu.ac.ir/article_3248.html}, eprint = {https://joer.atu.ac.ir/article_3248_a9bffb3b885a6abe46cc3dcafefaf4d5.pdf} }