مقایسه مدل بهینه رگرسیون لجستیک چندگانه و باینری برای رتبه‌بندی اعتباری مشتریان حقیقی بانک رفاه کارگران

ناهید بهارلو؛ علی‌اکبر امین‌بیدختی؛ محمد‌جواد محقق‌نیا

دوره 16، شماره 63 ، دی 1395، ، صفحه 147-166

http://dx.doi.org/10.22054/joer.2017.7587

چکیده
  یکی از وظایف اصلی موسسات مالی در حمایت از فعالان اقتصادی، اعطای تسهیلات و انجام تعهدات آنان است. پیش‌بینی ریسک‌ اعتباری ناشی از اعطای تسهیلات و در نتیجه مدیریت این ریسک از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی بانک‌ها و موسسات مالی است. هدف اصلی در این کار تهیه مدل بهینه لجستیک جهت تعیین اعتبار مشتریان حقیقی با بررسی نقش تعداد رده‌های اعتبار ...  بیشتر

آیا سیاست ‏های غیر قیمتی نقش مهمی در تفاوت عملکرد بانک‏ها در نظام بانکی ایران داشته‌اند؟

حمید کردبچه؛ سمیه جهان ‏مهین

دوره 12، شماره 44 ، فروردین 1391، ، صفحه 235-258

چکیده
  بنگاه‌ها از سیاست‌های غیرقیمتی برای افزایش فروش، گسترش سهم بازار و حفظ و جذب مشتریان استفاده می‌کنند. این سیاست‌ها به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که شامل تغییر قیمت‌ها نباشند. نظر به اینکه بانک‌ها اغلبدراستفادهاز سیاست‌های قیمتی به‌شدت محدود هستند، سیاست‌های غیرقیمتی برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. بخش بانکی ایران ...  بیشتر

برآورد کارایی بانک‌های ایران و عوامل مؤثر بر آن

سید شمس الدین حسینی؛ امیررضا سوری

دوره 7، شماره 25 ، تیر 1386، ، صفحه 127-155

چکیده
  این مقاله به دنبال برآورد کارایی صنعت بانکداری در ایران و تشخیص عوامل مؤثر بر آن است. در این پژوهش از آمارو ارقام ده بانک دولتی؛ شامل شش بانک تجاری(ملّت، تجارت،رفاه کارگران،صادرات،  ملی و سپه) و چهار بانک تخصصی(توسعه صادرات، مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن) برای دورة زمانی1381-1374 استفاده شده و با نگرش واسطه مالی به بانک؛ روش پارامتری آماری ...  بیشتر