نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان
3 عضو هیأت مدیره بانک رفاه عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
یکی از وظایف اصلی موسسات مالی در حمایت از فعالان اقتصادی، اعطای تسهیلات و انجام تعهدات آنان است. پیشبینی ریسک اعتباری ناشی از اعطای تسهیلات و در نتیجه مدیریت این ریسک از مهمترین چالشهای پیشروی بانکها و موسسات مالی است. هدف اصلی در این کار تهیه مدل بهینه لجستیک جهت تعیین اعتبار مشتریان حقیقی با بررسی نقش تعداد ردههای اعتبار مشتری از دو رده خوشحساب و بدحساب تا چهار رده خوشحساب، سررسیدشده، معوق و مشکوکالوصول و نیز شناسایی مهمترین متغییرهای مستقل تاثیرگذار بر اعتبار مشتریان حقیقی بانک رفاه کارگران است. نتایج هر دو مدل برازش لجستیک چندگانه و باینری تهیه شده در اینکار نشاندهنده اهمیت نسبی متغیرهای سطح تحصیلات و سن مشتری حقیقی نسبت به سایر متغییرهای مستقل است. نتایج یکسان هر دو مدل میتواند نشاندهنده تاثیر کم افزایش تعداد ردهبندی متغییر وابسته (اعتبار مشتری) و یا توزیع نامناسب تعداد مشتریان برای ردههای مختلف اعتبار مشتری باشد.
کلیدواژهها