محمدجواد محققنیا؛ علی اکبری باوفا گلیان
چکیده
برنامههای تامین مالی خرد در نیمه دهه 1980 پدیدار شد، بنابراین، میتوان تامین مالی خرد را یک پدیده نوظهور دانست. علت ظهور و گسترش سریع تامین مالی خرد میتواند نتایج ضعیف استراتژیهای قبلی توسعه و بهطور خاص استراتژیهای مربوط به توسعه مالی باشد. در این تحقیق با کمک پرسشنامه دلفی سه بعدی به شناسایی عوامل موثر بر تامین مالی خرد در ...
بیشتر
برنامههای تامین مالی خرد در نیمه دهه 1980 پدیدار شد، بنابراین، میتوان تامین مالی خرد را یک پدیده نوظهور دانست. علت ظهور و گسترش سریع تامین مالی خرد میتواند نتایج ضعیف استراتژیهای قبلی توسعه و بهطور خاص استراتژیهای مربوط به توسعه مالی باشد. در این تحقیق با کمک پرسشنامه دلفی سه بعدی به شناسایی عوامل موثر بر تامین مالی خرد در ایران پرداخته شده است. در بخش تجهیز، سپردهها شامل سپردههای قـرضالحـسنه، هبه، وکالت خاص-گروهی و سپرده مسدودی (پسانداز) است. در بخش تخصیص، تسهیلات به دو دسته عمده تسهیلات مصرفی (عادی و اضطراری) و تسهیلات تولیدی تقسیم شدهاند. بنگاههای فعال در بازار تامین مالی خرد به دو دسته عمده بانکها (تجاری و هلدینگ) و موسسات مالی (انتفاعی و غیرانتفاعی) تقسیم شدهاند. استفاده از مسئولیت مشترک بهعنوان وثیقه و نیز استفاده از روش وامدهی ترکیبی گروهی-انفرادی بهطور قوی مورد تاکید قرار گرفته است. در بعد اجرایی، سامانههای الکترونیکی، بسترسازی و تفکیک گزارشدهی براساس نوع تسهیلات و نوع عقود مورد استفاده مدنظر بوده است.
ناهید بهارلو؛ علیاکبر امینبیدختی؛ محمدجواد محققنیا
چکیده
یکی از وظایف اصلی موسسات مالی در حمایت از فعالان اقتصادی، اعطای تسهیلات و انجام تعهدات آنان است. پیشبینی ریسک اعتباری ناشی از اعطای تسهیلات و در نتیجه مدیریت این ریسک از مهمترین چالشهای پیشروی بانکها و موسسات مالی است. هدف اصلی در این کار تهیه مدل بهینه لجستیک جهت تعیین اعتبار مشتریان حقیقی با بررسی نقش تعداد ردههای اعتبار ...
بیشتر
یکی از وظایف اصلی موسسات مالی در حمایت از فعالان اقتصادی، اعطای تسهیلات و انجام تعهدات آنان است. پیشبینی ریسک اعتباری ناشی از اعطای تسهیلات و در نتیجه مدیریت این ریسک از مهمترین چالشهای پیشروی بانکها و موسسات مالی است. هدف اصلی در این کار تهیه مدل بهینه لجستیک جهت تعیین اعتبار مشتریان حقیقی با بررسی نقش تعداد ردههای اعتبار مشتری از دو رده خوشحساب و بدحساب تا چهار رده خوشحساب، سررسیدشده، معوق و مشکوکالوصول و نیز شناسایی مهمترین متغییرهای مستقل تاثیرگذار بر اعتبار مشتریان حقیقی بانک رفاه کارگران است. نتایج هر دو مدل برازش لجستیک چندگانه و باینری تهیه شده در اینکار نشاندهنده اهمیت نسبی متغیرهای سطح تحصیلات و سن مشتری حقیقی نسبت به سایر متغییرهای مستقل است. نتایج یکسان هر دو مدل میتواند نشاندهنده تاثیر کم افزایش تعداد ردهبندی متغییر وابسته (اعتبار مشتری) و یا توزیع نامناسب تعداد مشتریان برای ردههای مختلف اعتبار مشتری باشد.