ادغام اقتصادی در سالهای اخیر به عنوان یک پدیده اجتنابناپذیر مطرح بوده است. یکی از مهمترین کانالهای این ادغام، افزایش تجارت بین کشورهای عضو یک اتحادیه اقتصادی یا همجوار میباشد. در صورت تحقق این امر، کشورهای شریک میتوانند ادوار تجاری مشابه هم داشته باشند. ادوار تجاری در اقتصادهای بازاری از آغاز انقلاب صنعتی چالش برانگیز ...
بیشتر
ادغام اقتصادی در سالهای اخیر به عنوان یک پدیده اجتنابناپذیر مطرح بوده است. یکی از مهمترین کانالهای این ادغام، افزایش تجارت بین کشورهای عضو یک اتحادیه اقتصادی یا همجوار میباشد. در صورت تحقق این امر، کشورهای شریک میتوانند ادوار تجاری مشابه هم داشته باشند. ادوار تجاری در اقتصادهای بازاری از آغاز انقلاب صنعتی چالش برانگیز بودهاند. سیر صعودی (رونق و بهبودی) استاندارد زندگی در کشورهای سرمایهداری همواره با دورههای بیکاری بالا، نرخ رشد آرام و کاهش در رفاه مردم (کسادی و رکود) همراه بوده است. این مساله ممکن است در مسیر صعودی، ناشی از شوک فنآوری و یا در مسیر نزولی، ناشی از بحران در اقتصاد شریک عمده تجاری بوده باشد. بنابراین، با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله همزمانی ادوار تجاری بین سه کشور ایران،ترکیه و پاکستان را بررسی کردهایم. در این بررسی از روش لیمر استفاده کرده وضمن پرداختن به نکات مهم رابطه تجاری در چارچوب مدل جاذبه ونتایج مربوط به آن، به این نتیجه رسیدهایم که همزمانی بین ادوار سه کشور مثبت ولی ضعیف است.