هانیه صفامنش؛ غلامرضا کشاورز حداد؛ خسرو پیرائی؛ هاشم زارع
چکیده
در مطالعات تقاضای مصرفی یک کالا میتوان فرآیندهایی را ملاحظه کرد که انتخاب و توجه به کیفیت کالا از تصمیمگیری برای مصرف یا عدم مصرف آن پیروی میکند. چنانچه متغیر توضیحی که در هر دو مرحله از فرآیند تصمیمگیری مشترک است، تغییر کند، دو اثر را نشان میدهد؛ نخست، احتمال اینکه آیا کالا مصرف بشود و دوم در صورت مصرف شدن به مساله کیفیت ...
بیشتر
در مطالعات تقاضای مصرفی یک کالا میتوان فرآیندهایی را ملاحظه کرد که انتخاب و توجه به کیفیت کالا از تصمیمگیری برای مصرف یا عدم مصرف آن پیروی میکند. چنانچه متغیر توضیحی که در هر دو مرحله از فرآیند تصمیمگیری مشترک است، تغییر کند، دو اثر را نشان میدهد؛ نخست، احتمال اینکه آیا کالا مصرف بشود و دوم در صورت مصرف شدن به مساله کیفیت کالا توجه شود. اصطلاح کیفیت اشاره به هر عامل ذهنی دارد که مصرفکننده را ترغیب میکند تا با صرف کردن مقداری پول برای آن کالا نسبت به جانشینهایش، آن را به دست آورد. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان اثرگذاری عوامل جمعیتشناختی و اجتماعی-اقتصادی بر انتخاب کیفیت گوشت دام و گوشت به صورت همفزونشده (دام، طیور و آبزیان) و همچنین برآورد کشش کیفیت مرتبط با این عوامل برای دادههای مقطعی بودجه خانوارهای شهری و روستایی ایران در سال 1393 است. رویکرد هکمن دومرحلهای (۱۹۷۹) به طورگستردهای در تخمین این نوع مدلها استفاده میشود. یافتههای این تحقیق نشان میدهد، مهمترین متغیر تعیینکننده میزان کیفیت تقاضا شده توسط خانوار، سطح درآمد و بعد از آن سطح سواد است. در این مطالعه کشش درآمدی کیفیت برای تمامی نمونهها مثبت و از نظر آماری معنیدار به دست آمده است. پس از درآمد، متغیرهایی مانند جنسیت، سن و تحصیلات سرپرست خانوار اثر معناداری بر کیفیت تقاضا دارند.