نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
2 استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف
3 کارشناس شورا و مرکز ملی رقابت
چکیده
در این مقاله، ابتدا وضعیت انحصار محصولات پتروشیمی و افتوخیز قیمت در کشور با پرداختن به آمار معاملات محصولات پتروشیمی نمایش داده میشود. با توجه به وضعیت انحصاری موجود در بازار پتروشیمی، مقاله به دنبال ارائه مدل رگولاتوری است که قیمت و مقدار بهدست آمده تحت آن به قیمت و مقدار بازار رقابت کامل نزدیک شود. از طریق حل یک مدل نظری، راهحلی با عنوان اوراق «تضمین» به منظور کنترل انحصارگر ارائه شده و طی یک بازی دومرحلهای نشان داده میشود که این راهحل میتواند مشکل کنترل انحصارگر را حل کند. در این راهحل، متقاضیان خرید محصولات پتروشیمی برای دور بعدی خود اقدام به درخواست محصول موردنظر خود میکنند و تولیدکننده ملزم به عرضه این محصول به مقدار مورد نیاز خواهد شد. در نتیجه تقاضای پیشبینی شده برای دور دوم در دور اول پاسخ داده شده و تنها شوکهای وارده در دور دوم باید در بازار پاسخ داده شوند. در نهایت نشان داده میشود که در صورت عدم وجود شوک در بازار، قیمت و مقدار بهدست آمده در این حالت با قیمت و مقدار بازار رقابتی یکسان خواهد شد. فرضیات این مدل با استفاده از دادههای بورس کالا و اثرات فروش سلف مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده میشود که با اضافه شدن اوراق آتی به بازار، قیمت کالا کاهش مییابد.
کلیدواژهها