نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی
2 معاون پژوهشی / دانشیار دانشگاه مفید
3 رئیس اداره کل تشکیلات و روشها / بانک سپه
چکیده
یکی از چالشهای مهم ایجاد تعامل و ارتباط بین بانکداری بدون ربای ایران با بانکداری متعارف در سطح بینالملل -به غیر از زمانبر بودن اصلاح فضای تحریم شورای امنیت سازمان ملل- عدم رعایت استانداردهای مالی و بانکی بینالمللی است. در هزاره سوم میلادی و بعد از حادثه 11 سپتامبر، بحران مالی سال 2007، ترویج تروریسم و...، ضوابط و مقررات مالی و بانکی در جهان سختگیرانهتر شد، اما به دلیل رخدادهای سیاسی، اقتصادی، قانونی و... ضوابط و مقررات بانکی در ایران کمرنگتر شده، نظارت متولیان پولی و بانکی کشور کاهش یافته و به رعایت استانداردهای مالی کمتوجهی شده است. در این دوره تعامل بین بانکداری ایران و بانکداری بینالملل با مشکلاتی مواجه شده و موضوع تطبیق اهمیت بیشتری یافته است. سوال اصلی این است که آیا میتوان با تمرکز بر نقاط مشترک و مورد قبول در قالب استانداردهای تدوین شده بر مبنای عقلانیت و اخلاق، بین بانکداری بدون ربای ایران با بانکداری بینالملل، تعامل و همکاری ایجاد کرد. هدف اصلی این مقاله معرفی و استخراج استانداردهای مورد نظر و مقایسه آنها برای ارائه راهکارهای تعامل و گسترش همکاریهای نظام بانکی و بانکداری متعارف دنیا است. برای انجام این تحقیق از روش مطالعه اسنادی و تحلیلی- توصیفی استفاده میشود. شاخصهای کلی عقلانیت و اخلاق در بانکداری بدون ربا که مطابق با بانکداری متعارف است و تنها تفاوت آن رعایت ضوابط شریعت بر این شاخصها است، عبارتند از: قوانین و مقررات (قوانین داخلی و بینالمللی و رعایت شاخصهای مالی و بینالمللی)، حقوق ذینفعان (سهامداران، مشتریان، کارکنان و نهادهای مرتبط) و مسئولیت اجتماعی (محیط زیست، رفاه اجتماعی، رشد و توسعه و اشتغال). بحران مالی سال 2007 در کشورهای توسعه یافته از جمله ایالات متحده آمریکا، کشورهای عضو OECD و حوزه یورو در متغیرهای رشد، تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره، نرخ بیکاری، نسبت سرمایه به داراییهای نظام بانکی و نرخ رشد سهام باعث شوک شده و این موارد باعث افزایش ضوابط مالی و بانکی در بانکداری بینالملل شده است. بررسی متغیرهای مالی و بانکی در ایران حکایت از تغییر مسیر برخی از شاخصهای مهم و کمرنگ شدن وضعیت نظارت و رعایت ضوابط بینالمللی شده است که این مساله در دوره پسابرجام باعث مشکلات تعامل با بانکداری بینالملل میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد با تمرکز بر شاخصهای عقلانیت و اخلاق که در سطح بینالملل مشترک بوده و مورد پذیرش بانکداری ایران نیز است، میتوان در دوره پساتحریم با بانکداری بینالملل مراودات اثربخشی داشت.
کلیدواژهها