نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی

2 کارشناس ارشد علوم اقتصادی- دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

از جمله عوامل مؤثر در تعیین استراتژیهای مناسب برونگرا برای هر کشوری، داشتن مزیت نسبی در تولید و صادرات کالا یا به عبارت دیگر مزیت نسبی از بعد عملکردی می‌باشد. در این راستا، معیارهای زیادی توسط اقتصاددانان، جهت اندازه‌گیری مزیتهای نسبی آشکار شده کشورها ارائه شده است. یکی از این معیارها که عمدتاً بر مزیت نسبی صادراتی تأکید دارد، مزیت نسبی آشکار شده بالاسا است. در این مقاله تلاش شده تا ضمن ارائه مبانی نظری این معیارها، مزیت نسبی کشور در محصولات صنایع خودرو و قطعات آن، مورد بررسی قرار گیرد. نتایج این تحقیق نشان‌ می‌دهد که ایران در صادرات محصولات صنعت خودرو و قطعات آن از مزیت نسبی صادراتی بسیار پایینی برخوردار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

1. حسن پور، یوسف. «تجزیه و تحلیل مزیت نسبی صادراتی مواد شوینده». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، (1375).
2. فقیه نصیری، مرجان و وجدانی طهرانی، هدیه. وضعیت صنعت خودرو در ایران و جهان. تهران: معاونت برنامه‌ریزی و بررسیهای اقتصادی، 1382.
3. فکری، منوچهر و محمودیان، ابراهیم. صادرات قطعات  خودرو و موانع و راهکارها. معاونت امور صادرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، 1377.
4. فهیمی‌فر، جمشید و فتحی، یحیی. شناسایی و الویت بندی بازارهای هدف صادرات پوشاک ایران. تهران: مدیریت پژوهشهای بازرگانی خارجی، معاونت پژوهشی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1378.
5. سالنامه‌های آمار بازرگانی خارجی، گمرک جمهوری اسلامی ایران.
6. گزارشهای اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی.
7. سازمان تجارت جهانی و آثار اقتصادی الحاق ایران به آن، تهران: وزارت امور اقتصادی و دارایی، 1374.
 
8. Liesner, H. H. "The European Common Market and British Industry the Economic Journal"., Vol. 68, (1958): 302-316.
 
9. Bela, Balassa. "Trade Liberalization, and Revealed Comparative Advantage"., The Manchester School of Economic and Social Studies. (1965): 99-123.
 
10. Thomas, L., Vollvath. "A Theoretical Evaluation of Alternative Trade Intercity Measures of Revealed Comparative Advantage"., Welt Wirtschaftlich Archiv, Vol. 127, No.2,( 1991): 265-280.
 
11. Shobha, Ahuja. "Liberalization of Trade in Services The Revealed Comparative Advantage Approach"., Asian- Pacific Economic Literature, (1994).
 
12. Lee, Jaimin. "Comparative Advantage in Manufacturing as a Determinant of Industrialization: The Korean Case"., World Development, Vol.23, No.7, (1995): 1195-1214.