نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان.
2 عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
3 عضو هیأت علمی دانشگاه شیخ بهایی
چکیده
رقابتپذیری بینالمللی ویژگی است که باتوجه به آن یک بنگاه به دلیل برخورداری از کارایی (حداقل هزینه تولید) و فناوری پیشرفته، قادر به رقابت با سایر بنگاههای بینالمللی است. رقابتپذیری بینالمللی دربرگیرندة عوامل بسیاری است که بر عملکرد اقتصاد کلان کشور تأثیرگذاراست. معیارهای رقابتپذیری بینالمللی توسط بسیاری از کارشناسان؛ بویژه به عنوان وسیلهای برای تحلیل و پیشبینی خطمشیها و روند تجارت بینالملل توسعه یافته است. در حقیقت همه عواملی که کارایی تجارت یک کشور را در بر میگیرند باید در معرفی چنین معیارهایی به حساب آیند. اما برخی از عوامل مربوطه (مانند خدمات پس از فروش) کیفی هستند؛ بنابراین در بیشتر مطالعات بر عوامل کمّی مانند قیمت یا هزینهها متمرکز میشوند.
هدف این مطالعه اندازهگیری درجه رقابتپذیری صادرات شرکای تجاری منتخب ایران در فاصله سالهای 82-1374 است.
کلیدواژهها