نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
2 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
چکیده
پاسخ به این پرسش که «چه عواملی در افزایش درآمدهای گردشگری خارجی ایران مؤثر هستند؟» زمینه اجرای پژوهش حاضر را فراهم آوردهاست. «افزایش تعداد اتاق در هتل»، «آموزش منابع انسانی شاغل در صنعت گردشگری» و «جنگ» از جمله متغیرهای توضیحی هستندکه به گمان محقق میتوانستند موجب تأثیر بر گردشگری خارجی ایران( متغیر وابسته )شوند. نوع دادههای پژوهشی سریزمانی 1386-1357 است.
برای آزمون پایایی سری زمانی از آزمون ریشه واحد و به منظور آزمون فرضیه های پژوهش و برآورد مدل تعادل بلند مدت از رگرسیون چند متغیره و تکنیک خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL ) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که ضرایب متغیر های مربوط به «تعداد اتاق هتل»، «درآمدهای ارزی دورههای گذشته»، «قیمت اتاق هتل»، «نرخ آزاد ارز»، «آژانسهای گردشگری» معنادار و علامت آنها نیز طبق انتظار است.
کلیدواژهها