نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد- دانشگاه تربیت مدرس
2 ارشد اقتصاد- دانشگاه تربیت مدرس
3 کارشناس ارشد اقتصاد- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
یکی از پدیده های قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی[1] (WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. بنابراین پی بردن به اینکه اقتصاد ایران در صورت ادغام در اقتصاد جهانی در روند تقسیم کار بینالمللی در چه بخشهایی دارای توان رقابت است، بسیار مهم بوده و ما را رهنمون میسازد تا با سرمایهگذاری بیشتر و نیز تصحیح ساختار فعالیتها در این بخشها در رقابت جهانی قدرتمندتر ظاهر شویم. بنابراین لازم است وجود یا عدم وجود مزیت نسبی در بخشهای مختلف اقتصادی کشور و نیز میزان حمایتهای موجود در این بخشها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. به همین دلیل این مقاله با استفاده از روش ماتریس تحلیل سیاست[2](PAM) ، چارچوبی را فراهم میآورد تا شاخصهایی را که در ارتباط با مزیت نسبی فرش دستبافت ایران (مطالعه موردی فرش دستبافت 65 رج ابریشمی اصفهان) مطرح میشوند بطور همزمان محاسبه و تحلیل کند.نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که شاخص توان رقابت صادراتی برابر با 88/0 است و بیانگر این است که فرش دستبافت 65 رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد (شرایط بعد از پیوستن ایران به WTO) است، برابر با 79/0 و نشان دهندة مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور میباشد.
[1]. World Trade Organization
[2]. Policy Analyses Matrix
کلیدواژهها
1-13.