نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته اقتصاد بین الملل دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
چکیده
تأمین مالی همواره از مهمترین مسائل پیشروی کسبوکارها محسوب میشود. روش عرضه اولیه بهامُهر روش نوین تأمین مالی کسبوکارها بر بستر فناوری بلاکچین است. این روش تأمین مالی به سبب پتانسیلهای خود در جذب سرمایه بالا از سراسر دنیا طی مدتزمان کوتاه و بینیازی از حضور شخص ثالث مورد تأکید قرار گرفتهاست. از اینرو تشریح این روش و شناسایی فاکتورهای مؤثر بر موفقیت/شکست آن جالب توجه است . در مقاله حاضر با استفاده از روش رگرسیون لجستیک به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت روش عرضه اولیه بهامُهر میان 307 پروژه به اتمام رسیده طی سالهای 2016-2018 پرداختهایم. دو متغیر هدف «کل وجوه جمعآوریشده در فرآیند عرضه اولیه بهامُهر» و «درصد دستیابی به هاردکپ» بهعنوان ملاکهای موفقیت تعیین و اثر خصیصههای پروژه، کمپین، شبکههای اجتماعی و تیم در روندی تجمعی بر روی آنها موردبررسی قرار گرفتهاست. با دستیابی به مدلهای منتخب بر اساس عملکرد آنها و اولویتبندی خصیصهها با استفاده از تکنیک اهمیت جایگشتی، مقاله حاضر نشان میدهد «در دسترس بودن مدل کسبوکار پروژه» بنابر نتایج هر دو مدل منتخب، بالاترین سطح تأثیرگذاری را در موفقیت یک عرضه اولیه بهامُهر دارد.همچنین اثرگذارترین خصیصههای مدل منتخب اول ذیل سه دستهی پروژه، کمپین و شبکه اجتماعی به ترتیب «تعداد صفحات وایتپیپر»، «مشخص بودن سهم سرمایهگذاران مرحله پیشفروش» و «داشتن حساب کاربری فعال گیتهاب» و مهمترین آنها در مدل منتخب دوم ذیل دو دستهی پروژه و کمپین به ترتیب «مشخص بودن توزیع تقریبی وجوه جمعآوری شده» و «مدت زمان فروش جمعی» است.
کلیدواژهها
موضوعات