نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته اقتصاد بین‌الملل دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22054/joer.2024.77481.1191

چکیده

 تأمین مالی همواره از مهم­ترین مسائل پیش­روی کسب­ وکارها محسوب می­شود. روش عرضه اولیه بهامُهر روش نوین تأمین مالی کسب­وکارها بر بستر فناوری بلاکچین است. این روش تأمین مالی، به سبب پتانسیل­ های خود در جذب سرمایه بالا از سراسر دنیا طی مدت‌زمان کوتاه و بی­ نیازی از حضور شخص ثالث مورد اقبال قرار گرفته ­است. از این­ رو تشریح این روش و شناسایی فاکتورهای مؤثر بر موفقیت/شکست آن جالب توجه است. در مطالعه حاضر با استفاده از روش رگرسیون لجستیک به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت روش عرضه اولیه بهامُهر میان 307 پروژه به اتمام رسیده طی سال­های 2016-2018 پرداخته ­ایم. دو متغیر هدف «کل وجوه جمع‌آوری‌شده در فرآیند عرضه اولیه بهامُهر» و « درصد دستیابی به هاردکپ» به‌عنوان ملاک­های موفقیت تعیین و اثر خصیصه­ های پروژه، کمپین، شبکه­ های اجتماعی و تیم در روندی تجمعی بر هر یک به­ صورت مجزا موردبررسی قرار گرفته ­است. با دستیابی به مدل­ های منتخب بر اساس عملکرد آن­ها و اولویت­ بندی خصیصه­ ها با استفاده از تکنیک اهمیت جایگشتی، مطالعه حاضر نشان می­دهد «در دسترس بودن مدل کسب‌وکار پروژه» بنابر نتایج هر دو مدل منتخب، بالاترین سطح تأثیرگذاری را در موفقیت یک عرضه اولیه بهامُهر ایفا می­نماید.هم­چنین اثرگذارترین خصیصه­ های مدل منتخب اول ذیل سه دستۀ پروژه، کمپین و شبکه اجتماعی به ترتیب «تعداد صفحات وایت­ پیپر»، «مشخص بودن سهم سرمایه­ گذاران مرحله پیش ­فروش» و «داشتن حساب کاربری فعال گیت ­هاب» و مهم­ترین آن­­ها در مدل منتخب دوم ذیل دو دستۀ پروژه و کمپین به ترتیب «مشخص بودن توزیع تقریبی وجوه جمع­ آوری شده» و «مدت زمان فروش جمعی» است.

کلیدواژه‌ها

چیت­ساز، احسان.، و بیگدلی، محمد. (1400)، عوامل مؤثر بر موفقیت تأمین مالی جمعی به روش عرضه­ی اولیه­ی بهامُهر از طریق صرافی­های آنلاین. توسعه کارآفرینی، دورة 14، شمارة 2، تابستان 1400، صفحات 221-.240
چیت ساز، احسان.، قربانی حصاری، محمد و فیلی، هشام. (1399)، شناسایی عوامل موثر بر عدم موفقیت تامین مالی جمعی مبتنی بر بلاکچین با استفاده از عرضه اولیه بهامهر. توسعه کارآفرینی، بهار 1399، شماره 47.
خادم علیزاده، امیر. (1392)، تأثیر بازار سرمایه بر رشد اقتصادی در ایران(1370-1390) با استفاده از رویکرد تحلیل مؤلفه­های اصلی (PCA). فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، شماره ،50 پاییز ،1392 صفحات 8.
Ackermann, E., Bock, C., Bürger, R. (2020). Democratising Entrepreneurial Finance: The Impact of Crowdfunding and Initial Coin Offerings (ICOs). In: Moritz, A., Block, J.H., Golla, S., Werner, A. (eds) Contemporary Developments in Entrepreneurial Finance. FGF Studies in Small Business and Entrepreneurship. Springer, Cham, First edition.
Adhami, S. Giudici, G., & Martinazzi, S. (2018). Why do businesses go crypto? An empirical analysis of initial coin offerings. Journal of Economics and Business, 100, 64–75.
Ahmad, M. F., Kowalewski, O., Pisany, P. (2021). What Determines Initial Coin Offering Success: A Cross-Country Study, IÉSEG Working Paper Series 2020-ACF-10. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3735889
Albrecht, S., Lutz, B., & Neumann, D. (2019). The behavior of blockchain ventures on Twitter as a determinant for funding success. Electronic Markets, 30, 241–257.
Amsden, R. and Schweizer, D. (2018). Are Blockchain Crowdsales the New 'Gold Rush'? Success Determinants of Initial Coin Offerings. SSRN (Social Science Research Network),SSRN: https://ssrn.com/abstract=3163849.
An, J., Duan, T., Hou, W., & Xu, X. (2019). Initial Coin Offerings and Entrepreneurial Finance: The Role of Founders’ Characteristics. The Journal of Alternative Investments, 21(4), 26-40.
Anson, M. (2018). Initial coin Offering: Economic Reality of Virtual Economics?. Journal of Private Equity, 21(4),41-52.
Biasi, J., & Chakravorti, S. (2019). The Future of Cryptotokens. Disruptive Innovation in Business and Finance in the Digital World. vol.20. 167-187.
Ayarci, N., & A. O. Birkan. (2020). Determinants of ICO Investment Decision: An Exploratory Factor Analysis. International Journal of Financial Research ,11 (5): 69–78. doi: 10.5430/ijfr. v11n5p69.
Block, J.H., Groh, A., Hornuf, L. et al. (2021). The entrepreneurial finance markets of the future: a comparison of crowdfunding and initial coin offerings. Small Bus Econ, 57, 865–882.
Bourveau, T., George, E. T., Ellahie, A., & Macciocchi, D. (2018). Initial Coin Offerings: Early Evidence on the Role of Disclosure in the Unregulated Crypto Market. Journal of Accounting Research, Vol. 60 No. 1.
Brochado, A. (2018). Snapshot das Initial Coin Offerings (ICOs). (CMVM, Ed.) Cadernos do Mercado de Valores Mobiliários, 60, 53-76.
Campino, José Pedro Meira, Brochado, Ana, & Rosa, Álvaro (2022). Initial coin offerings (ICOs): Why do they succeed?. Financial Innovation.vol. 8, issue 1, 1-35
Campino, J., Brochado, A. & Rosa, Á. (2021). Initial Coin Offerings (ICOs): the importance of human capital. Journal of Business Economics.Vol 91, 1225-1262.
Chen, R. R., & Chen, K. (2020). A perspective on Information asymmetry in initial coin offerings (ICOs): Investigating the effects of multiple channel signals. Electronic Commerce Research and Applications, 40.
Chitsaz, E. and Begdali, M. (2021). Identifying the Success Factors Affecting Entrepreneurial Finance using Initial Dex Offering. Entrepreneurship Development.13(1). 2-1. [In Persian]
Chitsaz, E. Ghorbani Hesari, M. and Fili, H. (2020), Identifying the failure factors for crowdfunding using initial coin offering. Entrepreneurship Development.12(1). 21-40. [In Persian]
Chiu, I. H., & Greene, E. F. (2019). The Marriage of Technology, Markets and Sustainable (and) Social Finance: Insights from ICO Markets for a New Regulatory Framework. European Business Organization Law Review, 20, 139-169.
Cui, X., Shibata, T. (2017). Investment strategies, reversibility, and asymmetric information. European Journal of Operational Research, vol. 263, issue 3, 1109-1122.
European Security and Market Authority (ESMA) (2019). Advice Initial Coin Offerings and Crypto-Assets. 9 January 2019 | ESMA50-157-1391.
Fadlallah, Haïssam (2023). Technical and legal framework of Initial coin offerings. International Review of Law.Vol. 12, no. 1
Fahlenbrach, R., & Frattaroli, M. (2020). ICO investors. Financial Markets and Portfolio Management.vol. 35.1–59.
Fisch, C. (2019). Initial coin offerings (ICOs) to finance new ventures. Journal of Business Venturing, 34(1), 1–22.
Fisch, C., & Momtaz, P.P. (2020). Institutional investors and post-ICO performance: an empirical analysis of investor returns in initial coin offerings (ICOs). Journal of Corporate Finance, 64.
Giudici, G., & Adhami, S. (2019). The impact of governance signals on ICO fundraising success. Journal of Industrial and Business Economics, 46, 283–312.
Greiner, M., Pfeiffer, D., Smith, R.D., (2000). Principles and practical application of the receiver-operating characteristic analysis for diagnostic tests. Preventive Veterinary Medicine, Elsevier, 30 May 2000.
Jurafsky, D. & Martin, J. H. (2023). Machinery Learning models. chapter 5, Oxford University, Londen.
Khadim Alizadeh, A. (2012). The effect of the capital market on economic growth in Iran (1370-1390) using the principal component analysis (PCA) approach. Journal of Economic Research, 13(50), 87-121. [In Persian]
Momtaz, P.P. (2020). Initial coin offerings, asymmetric information, and loyal CEOs. Small Business Economics. Vol. 57. 975-997.
Liu, C., & Wang, H. (2019). Initial Coin Offerings: What Do We Know and What Are the Success Factors? (edited by In S. Goutte, K. Guesmi, & S. Saadi). Cryptofinance and Mechanisms of Exchange. Springer, Cham, First edition. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-30738-7.
Myalo, A.S. (2019). Comparative Analysis of ICO, DAOICO, IEO and STO. Case Study, Vol. 23, No. 6, 6–25.
Robinson II, Randolph, The New Digital Wild West: Regulating the Explosion of Initial Coin Offerings (September 1, 2017). 85 Tenn. L. Rev., 897 (2018).
Roosenboom, P. Kolk, T. and Jong, A. (2020). What determines success in Initial Coin Offerings? Venture Capital. vol. 22.161-183.
Rrustemi, J., & Tuchschmid, N. S. (2020). Fundraising Campaigns in a Digital Economy: Lessons from a Swiss Synthetic Diamond Venture's Initial Coin Offering (ICO). Technology Innovation Management Review, 10(6).
Salman Mahiny, A., Turner, B.J. (2003). Modeling past vegetation change through remote sensing and g.i.s: a comparison of neural networks and logistic regression methods. School of Resources, Environment and Society, the Australian National University, Canberra 0200, Australia.
Sidiki, S. (2014). Startup Financing Trends in Europe, Tilburg University Law School. 1-65.
Spence, M. (1973). Job Market Signaling. The Quarterly Journal of Economics, 87(3), 355-374.
Xuan, M., Zhu, X., & Zhao, J. L. (2020). Impact of Social Media on Fundraising Success in Initial Coin Offering (ICO): An Empirical Investigation. Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), (pp. 6-22). Dubai.
 Retrieved from https://aisel.aisnet.org/pacis2020.