نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی- بازاریابی ، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران

2 دکتری مدیریت گردشگری ، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران

3 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب ، تهران، ایران

چکیده

 امروزه گردشگری خوراک به‌عنوان یکی از عوامل جذابیت مقاصد گردشگری و ارتقای تجربه گردشگران شناخته می‌شود. ساماندهی مشاغل غیررسمی خیابانی می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار این نوع گردشگری ایفا کند و موجب افزایش رضایت بازدیدکنندگان شود. بنابراین ساماندهی این مشاغل در بهبود تجربه گردشگران و ارتقای کیفیت خدمات گردشگری حائز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ساماندهی مشاغل غیررسمی خیابانی در توسعه گردشگری خوراک صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگران و بازدیدکنندگان غذای خیابانی از مقصد گردشگری خیابان 30 تیر شهر تهران بود که تعداد نمونه بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه برای جامعه آماری نامحدود تعداد 384 نفر محاسبه شده است که بر اساس روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده‌اند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه محقق‌ساخته می‌باشد که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی ال اس[1] صورت گرفت و تأثیر ساماندهی شخصی و جمعی مشاغل غیررسمی بر رضایت از خدمات خوراکی گردشگران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین ساماندهی شخصی مشاغل غیررسمی و رضایت از خدمات خوراکی ارتباط معناداری وجود دارد (بار عاملی = 582/0، آماره t = 0532/7). همچنین، ارتباط مثبت و معناداری بین ساماندهی شخصی مشاغل غیررسمی و رضایت از خدمات خوراکی (بار عاملی = 486/0، آماره t = 1246/9) و بین ساماندهی جمعی مشاغل غیررسمی و رضایت از خدمات خوراکی (بار عاملی = 181/0، آماره t = 6051/2) نیز مشاهده شد. این یافته‌ها می‌تواند به برنامه‌ریزان و مدیران گردشگری کمک کند تا با توجه به نیازها و انتظارات گردشگران، کیفیت خدمات را بهبود بخشند و در نتیجه، تجربه کلی گردشگران در شهر تهران و خیابان 30 تیر را ارتقاء دهند.

کلیدواژه‌ها

صادقی، حسین و آقازاده، محمد. (1401). بررسی ظرفیت‌های گردشگری غذا (مطالعه موردی: بررسی غذاهای بومی محلی استان قم). علوم زیست محیطی و دانش جغرافیا، 1(4)، 1-15.
طوفان، سحر و آبرومندآذر، پریسا. (1399). تحلیل قلمرو فعالیت دستفروشان در بستر پیاده راه‌های شهری تبریز نمونه‌های موردی پیاده راه‌های تربیت و ولیعصر (شهریار). در اولین همایش ملی بازآفرینی شهری در شهر ایرانی، بجنورد.
فرزام‌منش، مجتبی، ملکی، آلاء و معتمدی، پرنیا. (1399). اتخاذ سیاست‌های مناسب جهت ساماندهی مشاغل کاذب به منظور روانسازی ترافیک وسایل نقلیه و تردد عابرین پیاده (مطالعه موردی: شهر بندرعباس). در چهارمین کنفرانس بین‌المللی عمران و معماری در مدیریت شهری قرن ۲۱، تهران.
فیروزی، محمدعلی، سلطانی، زهرا و فریسات، مهین. (1401). بررسی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه گردشگری غذا در خیابان انوشه شهر اهواز. گردشگری شهری، 9(4)، 65-85.
Abdullah, T., Carr, N., & Lee, C. (2023). The empowerment of street food vendors: a marginalised community within the hospitality industry. Tourism Recreation Research, 48(6), 885-898.
Adama, O. (2020). Criminalizing informal workers: The case of street vendors in Abuja, Nigeria. Journal of Asian and African Studies, 56, 533–548.
Adegoke, Y. (2019). Economists struggle to figure out where Africa’s informal economy starts or where it ends. Quartz Africa.
Al-Jundi, S. A., Al-Janabi, H. A., Salam, M. A., Bajaba, S., & Ullah, S. (2022). The impact of urban culture on street vending: a path model analysis of the general public's perspective. Frontiers in Psychology, 12, 831014.
Aprilia, C., & Suryani, A. I. (2020). Coffee shop atmospheric effect on customer satisfaction and behavioral intention. Bisma: Journal Bisnis dan Manajemen, 13(1), 1-13.
Bagumire, A., & Karumuna, R. (2019). Sanitation facilities and practices for street-vended meats at two major highway markets in Uganda. African Journal of Food, Agriculture, Nutrition and Development, 19(2), 14337-14353.
Batréau, Q., & Bonnet, F. (2016). Managed informality: regulating street vendors in Bangkok. City & Community, 15, 29–43. https://doi.org/10.1111/cico.12150
Bowen, R. (2022). Food tourism: opportunities for SMEs through diaspora marketing?. British Food Journal, 124(2), 514-529. https://doi.org/10.1108/BFJ-04-2021-0410
Casciaro T, Lobo MS (2015) Affective primacy in intraorganizational task networks. Organ Sci, 26(2):373–389
Charman, A., Petersen, L., & Govender, T. (2020). Township economy: People, spaces and practices. Cape Town: HSRC Press. ISBN 13: 978-0-7969-2577-0
Choe, J. Y., & Kim, S. S. (2018). Effects of tourists’ local food consumption value on attitude, food destination image, and behavioral intention. International Journal of Hospitality Management, 71, 1-10.
Daly AJ, Liou YH, Brown C (2016) Social red bull: exploring energy relationships in a school district leadership team. Harv Educ Rev, 86(3):412–448
Dedeoğlu, B.B., Mariani, M., Shi, F. and Okumus, B. (2022), "The impact of COVID-19 on destination visit intention and local food consumption", British Food Journal, Vol. 124 No. 2, pp. 634-653
Di-Clemente, E., Hernández-Mogollón, J.M., & López-Guzmán, T. (2020). Culinary Tourism as An Effective Strategy for a Profitable Cooperation between Agriculture and Tourism. Social Sciences, 9)25).
Ellis, A., Park, E., Kim, S., & Yeoman, I. (2018). What is food tourism? Tourism Management, 68, 250-263.
Faruque, Q., Haque, Q.F., Shekhar, H.U., & Begum, S. (2010). Institutionalization of healthy street food system in Bangladesh: A pilot study with three wards of Dhaka city corporation as a mode. National Food Policy Capacity Strengthening Programmed (NFPCSP), 7, 1-84.
Farzam-Monash, Mojtaba, Maleki, Ala & Motamedi, Parniya. (2020). Adopting Appropriate Policies for Organizing Informal Jobs to Improve Traffic Flow and Pedestrian Movement (Case Study: Bandar Abbas City). In the Fourth International Conference on Civil Engineering and Architecture in 21st Century Urban Management, Tehran. [in Persian]
Firoozi, Mohammad Ali, Soltani, Zahra & Farisat, Mahin. (2022). Investigating and Analyzing Factors Affecting the Development of Culinary Tourism on Anousheh Street in Ahvaz. Urban Tourism, 9(4), 65-85. [in Persian]
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
Fusté-Forné, F. (2020). Savouring place: cheese as a food tourism destination landmark. Journal of Place Management and Development, 13(2), 177-194. https://doi.org/10.1108/JPMD-07-2019-0065
Gaffar, V., Tjahjono, B., Abdullah, T., Sari, M., & Rofaida, R. (2022). Unfolding the impacts of a prolonged Covid-19 pandemic on the sustainability of culinary tourism: some insights from micro and small street food vendors. Sustainability, 14(1), 497.
Graaff, K., & Ha, N. (2015). Street Vending in the Neoliberal City: A Global Perspective on the Practices and Policies of a Marginalized Economy. Berghahn Books, New York, NY.
Huang, G., Xue, D., & Wang, Y. (2019). Governmentality and spatial strategies: Towards formalization of street vendors in Guangzhou, China. International Journal of Urban and Regional Research, 43, 442–459.
Khanna, S., Nagar, K., Chauhan, V., & Bhagat, S. (2022). Application of the extended theory of planned behavior to street-food consumption: testing the effect of food neophobia among Indian consumers. British Food Journal, 124(2), 550-572.
Kilduff M, Krackhardt D (2008) Interpersonal networks in organizations: cognition, personality, dynamics, and culture. Cambridge University press, 30.
Kılıç, B., Bekar, A., & Yozukmaz, N. (2021). The new foodie generation: gen Z. In Generation Z Marketing and Management in Tourism and Hospitality: The Future of the Industry Springer. International Publishing, Cham, pp. 223-247.
Knollenberg, W., Duffy, L.N., Kline, C., & Kim, G. (2021). Creating competitive advantage for food tourism destinations through food and beverage experiences. Tourism Planning and Development, 18(4), 379-397. https://doi.org/10.1080/21568316.2020.1798687
Liu, H., Meng-Lewis, Y., Ibrahim, F., & Zhu, X. (2021). Superfoods, super healthy: myth or reality? Examining consumers repurchase and WOM intention regarding superfoods: a theory of consumption values perspective. Journal of Business Research, 137, 69-88. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.08.018
Liu, Z., Zhang, G., & Zhang, X. (2014). Urban street foods in Shijiazhuang city, China: Current status, safety practices and risk mitigating strategies. Food Control, 41(1), 212-218. https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2014.01.027
Maraña, E. C., Cabusay, B. M. M., Dela Torre, C. O., Rodriguez, A. P., Ruzol, L. M., De Leon, T. G. R., & Barrion, S. A. M. (2024). Influence of food tourism on tourist satisfaction and revisit intention in Laguna. GSC Advanced Research and Reviews, 19(03), 045–057. https://doi.org/10.30574/gscarr.2024.19.3.0191
Mjoka, J., & Selepe, M. (2017). Food hygiene practices and attitudes of the street food vendors at KwaDlangezwa, Northern KwaZulu Natal. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 6(3), 1-12.
Moagi, T. J., Ivanovic, M., & Adinolfi, M. C. (2021). Business challenges of arts and crafts street vendors at key tourist attractions in Soweto, South Africa. African Journal of Hospitality Tourism and Leisure, 10(1), 85-101.
Moatasim, F. (2019). Informality materialized: Long-term temporariness as a mode of informal urbanism. Antipode, 51, 271–294.
Laura Fuentes-Moraleda & Ana Muñoz-Mazón & Coral Santiago-Rincón & Alicia Orea-Giner, 2021. "Defining risk reduction strategies for tourists with specific food needs: a qualitative approach," Post-Print hal-04039205
Nguyen, B., & Canh, N. P. (2021). Formal and informal financing decisions of small businesses. Small Business Economics, 57, 1545–1567
Okumus, B. (2021). Food tourism research: a perspective article. Tourism Review, 76(1), 38-42. https://doi.org/10.1108/TR-11-2019-0450
Onodugo, V. A., Ezeadichie, N. H., Onwuneme, C. A., & Anosike, A. E. (2016). The dilemma of managing the challenges of street vending in public spaces: the case of Enugu City, Nigeria. Cities, 59, 95–101. https://doi.org/10.1016/j.cities.2016.06.001
Ozcelik, A., & Akova, O. (2021). The impact of street food experience on behavioural intention. British Food Journal, 123(12), 4175-4193. https://doi.org/10.1108/BFJ-06-2020-0481
Panicker, R., & Priya, R. S. (2021). Paradigms of street food vending in sustainable development–a way forward in Indian context. Cities & Health, 5(3), 234-239.
Peimani, N., & Kamalipour, H. (2022). Informal street vending: a systematic review. Land, 11(6), 829.
Pizzichini, L., Andersson, T.D. and Gregori, G.L. (2022), "Seafood festivals for local development in Italy and Sweden", British Food Journal, Vol. 124 No. 2, pp. 613-633. https://doi.org/10.1108/BFJ-04-2021-0397
Racaud, S. (2018). Ambiguous resource: “Informal” street trading in Kisumu, Kenya. Artic. Journal of Urban Research, 17–18.
Rachão, S. A. S., Breda, Z. J., Fernandes, C. O., & Joukes, V. N. P. M. (2021). Drivers of experience co-creation in food-and-wine tourism: an exploratory quantitative analysis. Tourism Management Perspectives, 37, 100783.
Rahman Muhammad Sabbir, Mahmud Habib Zaman, Hasliza Hassan, Chong Chin Wei, (2018). Tourist’s preferences in selection of local food: perception and behavior embedded model. Tourism Review.  https://doi.org/10.1108/ TR-04-2017-0079
Recchi, S. (2021). Informal street vending: a comparative literature review. International Journal of Sociology and Social Policy, 41(7/8), 805-825.
Rogan, M., & Skinner, C. (2019). South Africa’s informal sector creates jobs, but shouldn’t be romanticised. The Conversation. 12 September 2019. Retrieved from https://theconversation.com/south-africas-informal-sector-creates-jobs-but-shouldnt-be-romanticised-122745
Rogerson, C. M. (2016). Progressive rhetoric, ambiguous policy pathways: Street trading in inner-city Johannesburg, South Africa. Local Economy, 31, 204–218.
Rothenberg, A. D., Gaduh, A., Burger, N. E., Chazali, C., Tjandraningsih, I., Radikun, R., Sutera, C., & Weilant, S. (2016). Rethinking Indonesia’s Informal Sector. World Development, 80, 96–113.
Rousta, A., & Jamshidi, D. (2020). Food tourism value: Investigating the factors that influence tourists to revisit. Journal of Vacation Marketing, 26(1), 73-95.
Sotiriadis, M. D. (2015). Culinary tourism assets and events: Suggesting a strategic planning tool. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27, 1214–1232.
Stout, J., Tellinghuisen, D.J., Wunder, D.B., Tatko, C.D., & Rydbeck, B.V. (2019). Variations in sensitivity to chlorine in Ecuador and US consumers: Implications for community water systems. Journal of Water and Health, 17(3), 428-441.
Su, C. H., Tsai, C. H., Chen, M. H., & Lv, W. Q. (2019). U.S. Sustainable food market generation Z consumer segments. Sustainability, 11(13), 3607. https://doi.org/10.3390/su11133607
Te-Lintelo, D. J. H. (2017). Enrolling a goddess for Delhi's street vendors: the micro-politics of policy implementation shaping urban (in)formality. Geoforum, 84, 77–87.
Timothy, D. J. (2015). Heritage Cuisines: Traditions, Identities and Tourism. Routledge, London.
Trafialek, J., Drosinos, E.H., Laskowski, W., Jakubowska Gawlik, K., Tzamalis, P., Leksawasdi, N., Surawang, S., & Kolanowski, W. (2018). Street food vendors' hygienic practices in some Asian and EU countries – a survey. Food Control, 85, 212-222.
Viswanathan, M., Echambadi, R., Venugopal, S., & Sridharan, S. (2014). Subsistence Entrepreneurship, Value Creation, and Community Exchange Systems: A Social Capital Explanation. Journal of Macromarketing, 34, 213–226.
Sadeghi, Hossein & Aghazadeh, Mohammad. (2022). Investigating the Potentials of Culinary Tourism (Case Study: Study of Native Local Foods in Qom Province). Environmental Sciences and Geography Knowledge, 1(4), 1-15. [in Persian]
Stephan, U., Uhlaner, L. M., & Stride, C. (2015). Institutions and social entrepreneurship: the role of institutional voids, institutional support, and institutional configurations. Journal of International Business Studies, 46(3), 308–331.
Tofan, Sahar & Abromandazar, Parisa. (2020). Analysis of Street Vendors’ Activity in the Context of Urban Walkways in Tabriz: Case Studies of Tabriz’s Tarbiat and Valiasr (Shahriar) Walkways. In the First National Conference on Urban Regeneration in the Iranian City, Bojnord. [in Persian]
Yang, S., Liu, Y., & Xu, L. (2024). The effect of food tourism experiences on tourists' subjective well-being. Tourism Management, 10(3), e25482.[1]