مدیریت مالی جدید با بررسی تئوری بازار کارا، وجود بیقاعدگیهای تقویمی را از جمله اثر روزهای معاملاتی هفته، اثر ماههای خاص سال و نیز بیقاعدگیهای غیر تقویمی؛ مانند اثر انتشار اولیه سهام و اثر سهام از قلم افتاده را مورد تأکید قرار داده است و از آنها به عنوان بیقاعدگیهای تئوری بازار کارا یاد میکند. شناسایی و آزمون وجود یا عدم وجود ...
بیشتر
مدیریت مالی جدید با بررسی تئوری بازار کارا، وجود بیقاعدگیهای تقویمی را از جمله اثر روزهای معاملاتی هفته، اثر ماههای خاص سال و نیز بیقاعدگیهای غیر تقویمی؛ مانند اثر انتشار اولیه سهام و اثر سهام از قلم افتاده را مورد تأکید قرار داده است و از آنها به عنوان بیقاعدگیهای تئوری بازار کارا یاد میکند. شناسایی و آزمون وجود یا عدم وجود اینگونه بیقاعدگیها، مبحثی جدید در حوزة سرمایهگذاری در سالهای اخیر بوده است و مطالعات گوناگونی با استفاده از آزمونهای مختلف؛ بویژه سری های زمانی و مدل رگرسیون با متغیرهای مجازی در این زمینه صورت گرفته است که به وفور در بازارهای توسعه یافته و نوظهور مالی دیده میشود. در این تحقیق با بررسی دقیق هر یک از اثرات تقویمی و غیر تقویمی و تعریف و تشریح کامل بیقاعدگیهای تئوری بازار کارا به مطالعه نمونه ای از آنها با عنوان «اثر ماههای خاص سال در بورس اوراق بهادار تهران» پرداخته شده است. یافته های تحقیق حاکی از وجود اثر بیقاعدگیهای تقویمی در بورس اوراق بهادار تهران است.