نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشکدة حسابداری و مدیریت- دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناس‌ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده حسابداری و مدیریت- دانشگاه علامه‌طباطبائی

چکیده

یک شرکت سرمایه‌گذار، نهادی است که وظیفة اصلی ارائه مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری وجوه سرمایه‌گذاری شده سهامداران را برعهده دارد. شرکتهای سرمایه‌گذاری، واسطه‌های مالی هستند که به عامه مردم سهام می‌فروشند و عواید حاصله را در سبد متنوعی از اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری می‌کنند. با توجه به افزایش رقابت در محیط سازمانها، امروزه بکارگیری فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار رقابتی شناخته می‌شود. دراین راستا  تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی به منظور تحقق اهداف شرکتهای سرمایه‌گذار، ضروری است. بدین منظور در این تحقیق با استفاده از روش ارزیابی متوازن و متدولوژی عوامل کلیدی موفقیت، به عنوان یکی از متدولوژی‌های برنامه‌ریزی استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی، به شناسایی و تعیین فرایندهای استراتژیک شرکتهای سرمایه‌گذار و همچنین عوامل کلیدی موفقیت این شرکتها پرداخته شده است. بررسی ماهیت متفاوت این شرکتهای سرمایه‌گذاری با دیگر شرکتهای تجاری از جمله انگیزه‌های دیگر این تحقیق است. ارائه مدلی برای تعیین عوامل کلیدی موفقیت در برنامه‌ریزی استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی در شرکتهای سرمایه‌گذار ایرانی با توجه به استراتژی‌های رهبری قیمت تمام شده، تمایز و تمرکز از دستاوردهای اصلی این تحقیق می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

1. ریموند پی نو، مدیریت مالی. ترجمة علی جهانخانی و علی پارساییان، تهران: انتشارات سمت، 1379.
2. گری دسلر، مدیریت منابع انسانی. ترجمة علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1378.
3. استیو کلارک. مدیریت استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی. ترجمة سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1382.
4. جفری هریسون. مدیریت استراتژیک. ترجمة بهروز قاسمی، تهران: نشر آبتین، 1380.
5. کاپلان و نورتون، سازمان استراتژی محور. ترجمة پرویز بختیاری، تهران: سازمان مدیریت صنعتی، 1383.
6. اردستانی، صالح. «الزامات سازماندهی به شکل هلدینگ برای سیستم‌های مالی شرکتها در ایران». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، (1373).
6. خاکی، غلامرضا. مورد کاوی و مورد نگاری در مدیریت. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 1373.
7. عبده تبریزی، حسین. مبانی بازارها و نهادهای مالی. تهران: مؤسسه انتشارات آگاه، 1376.
8. روستا، احمد و ‌ونوس، داور. ‌مدیریت بازاریابی. ‌تهران: انتشارات سمت، ‌‌1380.
9. Albert L. Lederer, Vijay Sethi. "The Implementation of Strategic Information Systems Planning Methodologies"., Mis Quarterly, (Sep 1988).
10. Bowman, B. Davis & Wetherebe, J. "Three Stage Model of MIS Planning"., Information and Management, (1983).
11. Byrd, T. A., Sambamurthy, V., and Zmud, R.W. An Examination of IT Planning in a Large, Decision Sciences 26, Diversified Public Organization. 1995.
12. Elroy Dimson & Carolia Minio. "Financial Markets, Instit­ution and Instruments"., Closed-end Funds: A Survey, Vol.8, No. 2, (1999).
13. Gold, M. & Campbell, A. & Alexander, M. Corporate Level Strategy. New York: John Wiley & Sons., 1994.
14. Financial Service Agency, "Guideline for Financial Conglomerate Supervision"., Harvard Bus. Rev, Vol. 54, (2005).
15. Henderson, J. C. & Venkatraman, N. "Strategic Alignment: Leveraging Information Technology for Transforming Organisations"., IBM Systems Journal, 32(1), (1993).
16. http://dictionary.laborlawtalk.com/Conglomerate_(company)
17. International Standard Industrial Classification of all Economic Activities, Rev. 3.1. New York: United Nations, Statistic Division, (2004).
18. John. E Core, Robert W. Holthausen, David. F. Larcker. "Corporate Governance, Chief Executive Officer Compensation, and Firm Performance"., Journal of Financial Economics, No. 51, (1999).
19. Kaplan, Robert S. and David P. Norton. "The Balanced Scorecard- Measures that Drive Performance"., Harvard Business Review 70, No.1, (January-February 1992).
20. M. Khomyakov, L. Bider, New Technology, Great Opportunities, How to Exploit them. Enterprise Information Systems IV, Kluver 2003.
21. King W. R. "How Effective is your Information System Planning Long Range Planning", Vol. 21, No. 5, (1988).
22. Lederer, A. L. Salmela, H. "Toward a Theory of Strategic Information Systems Planning"., Journal of Strategic Information Systems, Vol.5, No.3, (1996).
23. Mc Lean, E. R., and Soden, J. V. "Strategic Planning for MIS:  A Conceptual Framework"., AFIPS Conference Proceedings, 1976 National Computer Conference, Vol. 45, AFIPS Press, Montvale, NJ, (June 1976).
24. Mullen, M., Willigan, W. "How to Make the most of Intellectual Capital"., Financial Times, Section: Inside Track, (November 27, 2000).
25. Paul. S. Stevence, "Improving Mutual Fund Risk Disclosure"., Investment Company Institute Perspective, Vol.1, No.2, (November 1995 ).
26. Reich, B. H., I. Benbasat. "Measuring the Linkage Between Business and Information Technology Objectives". MIS Quart. No.20, (1996).
27. Rockart J. F., "Chief Executives Define their Own Data Needs"., Harvard Business Reveiew, (1979).
28. S. Moayer & P. Hanafizade, Defining the key Indicators of Critical Success Factors for Information Systems Strategic Planning in Holding Companies: Studying the Iranian Managerial Holding Companies., Beijing, China, (2005).
29. Segars A. H and Grover V. "Profiles of Strategic Information Systems Planning"., Information System Research, Vol. 10, No. 3, (September 1999).
30. UBS Investment Research, Closed-end Funds. (London, UBS AG, 2003).
31. Us Securities and Exchanges Commission, Online Publications, http://www.sec.gov