نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

در این مقاله با استفاده از یک مدل اقتصاد سنجی و با استفاده از تحلیل تاثیر دخالت سیاستی (Intervention  Analysis)، به مطالعه تاثیر عدم تغییر ساعت رسمی کشور، بر مصرف انرژی برق پرداخته و هزینههای ریالی مربوطه ارزیابی خواهدشد. محدوده مورد بررسی، منطقه تحت پوشش شرکت برق منطقه‌ای تهران (استانهای تهران و قم) و داده‌های مورد تحلیل، آمار ساعتی مصرف انرژی برق طی ماههای فروردین و اردیبهشت سالهای 1384 و 1385 است. نتایج حاصل از برآورد این مدل تطبیقی بیانگر معنی‌دار بودن افزایش مصرف در ساعات آغازین مقاطع اوج شامگاه و نیم روز و معنی‌دار نبودن کاهش مصرف، در ساعات پایانی مقطع اوج، می‌باشد. به عبارتی دیگر ساعات اوج بار به مدت یک ساعت طولانی‌تر می‌شود و همچنین رشد تقاضا، بار معنی‌داری در مقطع پر باری وجود خواهد داشت.
بنابراین مصرف انرژی،‌ جدای از رشد متعارف سالانه، بطور معنی‌داری، حدود 200 مگاوات ساعت طی یک ساعت از اوج شامگاه و 27 مگاوات ساعت، در یک ساعت از اوج نیم روز، افزایش یافته و همچنین رشد بار در اوج شبانگاه در ساعت 20 و 21 به ترتیب 391 و 76 مگاوات می‌شود که با احتساب هزینه ریالی مربوطه بر مبنای هزینه نهایی مقطع اوج به مبلغ قابل توجهی از هزینه اجتماعی می‌رسیم. این امر بدون در نظر گرفتن سایر صدمات اجتماعی مانند افزایش تصادفات شبانگاه، هزینه‌های زیست محیطی و... را نیز در برخواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

1. شرکت مدیریت شبکه «آمار مربوط به صورت حسابهای روزانه برق تهران»، (1385) .
2. عسگری ، علی. «الگوی بهینه قیمت‌گذاری برق در شرکت برق منطقه‌ای تهران». دفتر تحقیقات و فناوری شرکت برق منطقه‌ای تهران، (1384).
 
3. California Energy Commission. "Effects of Day Light Saving Time on California Electricity Use", (2001).
http://www.energy.ca.gov/reports/2001-05-23-400-01-013.pdf.
 
4. Colorado Legislative Council Staff, 2003, "Issue Brief".
 
5. Enders, Walter. Applied Econometric Time Series. John Wiley and Sons., 2004.
 
6. Greene, William. Econometric Analysis. John Wiley and Sons., 2004.
 
7. Indiana Fiscal Policy Institute. "Interim Report: The Energy Impact of Daylight Saving Time", (2001)., http:\\ Indiana fiscal.org/.
 
8. http://www.world timezone.com/daylight.htmL.
 
9. http://Webexhibits.org/dayLightsaving/c.htmL.
 
10. http:/www.energy.ca.gov/dayLightsavinght.htmL.