نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/joer.2025.83414.1244

چکیده

تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تکنولوژیکی موجب توسعه سریع گردشگری بین المللی شده است و جریان های گردشگری را از کشورهای توسعه یافته به سمت کشورهای تازه صنعتی شده سوق داده است. تقاضای گردشگری بین المللی بر حسب عواملی مثل تعداد گردشگران ورودی، نرخ تبادل ارز، قیمت های گردشگری، هزینه های مسافرت و یا طول مدت اقامت پیشبینی می شود. گردشگری یک صنعت رقابتی است که در آن پیشبینی تعداد گردشگران ورودی به مقصد نقش مهمی در برنامه ریزی، راه اندازی و مدیریت جاذبه های گردشگری ایفا می کند. مطالعه حاضر به بررسی عوامل تاثیرگذار برتقاضای بین المللی گردشگری در ایران با استفاده از مدل جاذبه پرداخته است. در همین راستا، اندازه و اهمیت عوامل اثرگذار بر تقاضای گردشگری ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است. این پژوهش، از لحاظ روش، علی- تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی بوده و روش جمع ‌آوری اطلاعات نیز از نوع اسنادی - کتابخانه‌ای است. متغیرهای اصلی مطالعه شامل ورود گردشگر (به عنوان متغیر وابسته)، درآمد سرانه کشور بازدید کننده، فاصله جغرافیایی بین کشورها، نرخ تبادل نسبی، قیمت های نسبی، بدهی سرانه خانوار و عرضه پول بین کشورها هستند و داده‌های موردبررسی در این تحقیق برای سال‌های 1990 تا 2021 در نظر گرفته شدند. نتایج تحقیق نشان داد که متغیر درآمد سرانه کشور بازدیدکننده نسبت به میزان ورود گردشگر دارای ضریب مثبت و معنادار است. همچنین، نرخ تبادل نسبی ، درک و شناخت دیدگاه طرف مقابل به افزایش تقاضای گردشگری کمک می‌کند و فاصله جغرافیایی رابطه معکوسی با تعداد گردشگران ورودی به ایران دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات