نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه اقتصاد، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری رشته اقتصاد مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، دانشگاه بین المللی المصطفی (ص)،قم، ایران

چکیده

 در حالی‌که فردگرایی معمولاً به‌عنوان عاملی منفی در تضعیف اخلاق اجتماعی و کاهش مشارکت در امور خیریه تلقی می‌شود، این پژوهش این فرضیه را مطرح می‌کند که فردگرایی، به‌عنوان مجموعه‌ای از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی که فرد را در مرکز تصمیم‌گیری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی قرار می‌دهد، می‌تواند نقش مثبتی در افزایش سطح بخشش ایفا کند. بر این اساس، دو مکانیسم بررسی شده‌اند یکی مکانیسم مستقیم که فردگرایی را محرک انگیزه‌های شخصی برای کمک به دیگران معرفی می‌کند و دیگری مکانیسم غیرمستقیم که در آن فردگرایی از طریق تقویت آزادی اقتصادی زمینه رشد فعالیت‌های خیریه را فراهم می‌سازد. به‌منظور آزمون تجربی این فرضیه، از روش خودرگرسیون برداری با وقفه‌های توزیعی (ARDL) و داده‌های فصلی کشور ایران طی بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که فردگرایی تأثیر مثبت و معناداری بر سطح بخشش دارد به‌گونه‌ای که با افزایش یک درصدی در سطح فردگرایی، میزان بخشش در جامعه 43/0 درصد افزایش می‌یابد. همچنین آزادی اقتصادی نیز با ضریب 16/1 درصد، اثری مثبت و معنادار بر بخشش داشته است. یافته‌های تحقیق از هر دو مکانیسم حمایت می‌کنند و نشان می‌دهند که فردگرایی در بافت فرهنگی ایران، در صورت نهادینه‌سازی صحیح، می‌تواند به تقویت کنش‌های اخلاقی نظیر بخشش بیانجامد. همچنین متغیرهای رشد اقتصادی، نابرابری درآمدی، سطح آموزش و اندازه دولت اثر مثبت، و متغیر فساد اثر منفی بر میزان بخشش در جامعه ایران داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها

جهانیان، محمد (1396). تحلیل انگیزه‌های واقفان در جوامع فردگرا و جمع‌گرا. نشریه علوم انسانی و اجتماعی، 20(4)، 135-120.
دلدار، ابراهیم، باقری راغب، قدرت الله و شهپر توفیق، آزیتا. (1401). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر مشارکت در فعالیت‌های خیریه از سوی خیرین ورزش یار. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 21(56)، 228-213.
کاظمی نجف آبادی، مصطفی و حسینی، سیدرضا. (1398). راهبردها و راهکارهای ارتقای بخش خیریه.  معرفت اقتصاد اسلامی، 11(1)، 109-91.
گنجی، محمد، علیزاده، حسین و فراهانی، سارا. (1394). تأثیر اعتماد اجتماعی و تعلق اجتماعی بر مشارکت در نیکوکاری: مورد مطالعه ایران. مجله پژوهش‌های اجتماعی ایران، دوره 12، شماره3، 60-45.
یادگاری، سارا، و نائینی، حسین. (1395). بررسی تأثیر باورهای مذهبی و انگیزه‌های فردی بر مشارکت در طرح‌های خیریه. مجله مطالعات اجتماعی و فرهنگی، 8(2)، 90-75.
Andreoni, J. (2006). Chapter 18 Philanthropy. Handbook of the Economics of Giving, Altruism and Reciprocity, vol.2, pp.1201–1269. doi:10.1016/S1574-0714(06)02018-5.
Bakija, J., Gale, W.G. and Slemrod, J. (2003). Charitable Bequests and Taxes on Inheritances and Estates: Evidence from Across States and Time. American Economic Review, vol.93, pp.288–292.
Barasch, A., Berman, J.Z. and Small, D.A. (2016). When Payment Undermines the Pitch: On the Persuasiveness of Pure Motives in Fund-Raising. Psychological Science, vol.27, pp.1388–1397.
Bellah, R.N., Madsen, R., Sullivan, W.M., Swidler, A. and Tipton, S.M. (1985). Habits of the Heart: Individualism and Commitment in American Life. University of California Press.
Berggren, N. and Nilsson, T. (2020). Economic Freedom and Antisemitism. Journal of Institutional Economics.
Boettke, P.J. and Smith, D.J. (2014). The Theory of Social Cooperation Historically and Robustly Contemplated. In: Commerce and Community: Ecologies of Social Cooperation, pp.38–55.
Boettke, P.J. and Storr, V.H. (2002). Post-Classical Political Economy: Polity, Society and Economy in Weber, Mises and Hayek. American Journal of Economics and Sociology, pp.161–191.
Brennan, J. and Jaworski, P. (2015). Markets without Limits: Moral Virtues and Commercial Interests. Routledge.
Cai, M., Caskey, G.W., Cowen, N., Murtazashvili, I., Brick Murtazashvili, J. and Salahodjaev, R. (2022). Individualism, Economic Freedom, and Charitable Giving. Journal of Economic Behavior & Organization, vol.200, pp.868–884.
Charities Aid Foundation. (2022). World Giving Index 2022: A Global View of Giving Trends. London: CAF.
Choi, G.S. and Storr, V.H. (2021). The Market as a Process for the Discovery of Whom Not to Trust. Journal of Institutional Economics, pp.1–16. doi:10.1017/S1744137421000370.
Coyne, C.J. and Williamson, C.R. (2012). Trade Openness and Cultural Creative Destruction. Journal of Entrepreneurship and Public Policy, vol.1, pp.22–49.
Deldar, E., Bagheri Ragheb, G. and Shahpar, T. (2022). Identification and Ranking of Factors Affecting Participation in Charity Activities by Sports Donors. Strategic Studies of Sports and Youth, vol.21, pp.213–228 [In Persian].
DellaVigna, S., List, J.A. and Malmendier, U. (2012). Testing for Altruism and Social Pressure in Charitable Giving. Quarterly Journal of Economics, vol.127, pp.1–56.
Eibeling, M., Hoffmann, R. and Weber, M. (2017). The Impact of Perceived Status of Fundraisers on Charitable Giving. Journal of Behavioral Decision Making, vol.30, pp.245–258.
Forman-Barzilai, F. (2010). Adam Smith and the Circles of Sympathy: Cosmopolitanism and Moral Theory. Cambridge University Press.
Frey, B.S. and Stutzer, A. (2010). Happiness and Public Choice. Public Choice, vol.144, pp.557–573.
Gonji, M., Alizadeh, H. and Farahani, S. (2015). The Effect of Social Trust and Social Belonging on Participation in Philanthropy: A Case Study of Iran. Iranian Journal of Social Studies, vol.12, pp.45–60 [In Persian].
Gorodnichenko, Y. and Roland, G. (2011). Individualism, Innovation, and Long-Run Growth. Proceedings of the National Academy of Sciences, vol.108 (Supplement 4), pp.21316–21319.
Hayek, F.A. (1948). Individualism and Economic Order. University of Chicago Press.
Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. Sage Publications.
Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, vol.2, p.8.
Jahaniyan, M. (2017). Analysis of Donors’ Motivations in Individualistic and Collectivistic Societies. Journal of Humanities and Social Sciences, vol.20, pp.120–135  [In Persian].
Kazemi Najafabadi, M. and Hosseini, S. (2019). Strategies and Solutions to Enhance the Charity Sector. Ma'refat of Islamic Economics, vol.11, pp.91–109  [In Persian].
Mandeville, B. (1988). The Fable of the Bees, or, Private Vices, Publick Benefits. Liberty Classics.
Paganelli, M.P. (2017). We Are Not the Center of the Universe: The Role of Astronomy in the Moral Defense of Commerce in Adam Smith. History of Political Economy, vol.49, pp.451–468. doi:10.1215/00182702-4193033.
Paganelli, M.P. (2017). We Are Not the Center of the Universe: The Role of Astronomy in the Moral Defense of Commerce in Adam Smith. History of Political Economy, vol.49, pp.451–468. doi:10.1215/00182702-4193033.
Richardson, J. (2004). The Ethics of Charitable Giving: A Philosophical Analysis. Cambridge University Press.
Stevens, J., Brown, C. and Morris, R. (2020). Religion, Ethics, and Charitable Behavior: A Global Perspective. Journal of Social and Personal Relationships, vol.37, pp.1123–1142.
Storr, V.H. and John, A. (2020). Cultural Considerations within Austrian Economics. Cambridge University Press.
Triandis, H.C. (1995). Individualism and Collectivism. Westview Press.
Yadegari, S. and Naeini, H. (2016). Examining the Effect of Religious Beliefs and Individual Motivations on Participation in Charity Programs. Journal of Social and Cultural Studies, vol.8, pp.75–90  [In Persian].