فرهاد خداداد کاشی؛ محمد اوشنی؛ محمد صادق قاضی زاده؛ کیومرث حیدری
چکیده
در این مقاله ضمن معرفی و ارزیابی روشهای مختلف تنظیم انحصار طبیعی برای تنظیم قیمت و تداوم عرضه خدمات شرکتهای توزیع برق در ایران با استناد به ملاحظات کیفی، کارایی و انگیزشی، مدل تنظیم سقف قیمت به عنوان مناسبترین روش تنظیم معرفی شد. عملیاتی کردن مدل تنظیم سقف قیمت، مستلزم تعیین مقدار مولفههای این روش است، از این رو، با استفاده ...
بیشتر
در این مقاله ضمن معرفی و ارزیابی روشهای مختلف تنظیم انحصار طبیعی برای تنظیم قیمت و تداوم عرضه خدمات شرکتهای توزیع برق در ایران با استناد به ملاحظات کیفی، کارایی و انگیزشی، مدل تنظیم سقف قیمت به عنوان مناسبترین روش تنظیم معرفی شد. عملیاتی کردن مدل تنظیم سقف قیمت، مستلزم تعیین مقدار مولفههای این روش است، از این رو، با استفاده از دادههای 39 شرکت توزیع برق ایران در فاصله زمانی 1385 تا 1395 نسبت به تعیین مولفههای مدل تنظیم سقف قیمت مشتمل بر بهرهوری هدف و کیفیت اقدام شد. با استفاده از روش ماندهکارایی نسبت به تعیین مقدار بهرهوری هدف مبادرت شد به این صورت که ابتدا با استفاده از روشهای مرز تصادفی و تحلیل پوششی دادهها، میزان کارایی تعیین و سپس با توجه به مانده کارایی هر شرکت نسبت به تعیین مقدار بهرهوری هدف برای یک دوره 5 ساله اقدام شد. علاوه بر این دو روش، میزان بهرهوری هدف براساس شاخص مالمکوئیست و روش تفاضلی نیز تعیین شد. نتایج روشهای استفاده شده، بهرهوری هدف را در بازه 7/1 تا 3 درصد پیشنهاد میدهند. باتوجه به نتایج کارایی شرکتها به منظور تشویق شرکتها به بهبود عملکرد، نرخ رشد بهرهوری هدف بالاتری برای بنگاهها با کارایی پایین و برای بنگاههای کارا، نرخ بهرهوری هدف پایینتری در نظر گرفته میشود. همچنین از نرخ انرژی عرضه نشده (ENS) و زمان لازم جهت برقراری انشعاب جدید به عنوان شاخص کیفیت استفاده و مقدار کیفیت هدف برای هر شرکت تعیین شد.
سیدمحمدرضا سیدنورانی؛ عباس شاکری؛ امیر خادم علیزاده؛ رضا وفایی یگانه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی بهرهوری (کارایی و اثربخشی) بانکهای منتخب بانکداری بدون ربای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. روش پژوهش در این مطالعه براساس محتوا، توسعهای و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، تحلیلی- توصیفی است. شیوه گردآوری دادهها اسنادی و کتابخانهای است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد برای بانک های منتخب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی بهرهوری (کارایی و اثربخشی) بانکهای منتخب بانکداری بدون ربای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. روش پژوهش در این مطالعه براساس محتوا، توسعهای و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، تحلیلی- توصیفی است. شیوه گردآوری دادهها اسنادی و کتابخانهای است. یافتههای این مطالعه نشان میدهد برای بانک های منتخب در دوره مورد بررسی متوسط رشد بهرهوری نیروی کار ، مصارف واسطه و متوسط رشد بهرهوری کل عوامل تولید با ملاحظه اثربخشی در بانکهای منتخب منفی بوده همچنین متوسط رشد بهرهوری سپرده، سرمایه و متوسط رشد بهرهوری کل عوامل تولید بدون اثربخشی مثبت بوده است.نوسانات شدید در ارزش افزوده و شاخص های بهره وری در دوره مورد بررسی از ویژگی بانک های مورد برررسی بوده است. مقایسه بهرهوری کل عوامل تولید با ملاحظه شاخصهای اثربخشی بر ضرورت تقویت نظارت بانک مرکزی بر بانکها جهت انجام وظایف ذاتی خود متناسب با اهداف و ماموریتها و افزایش کفایت سرمایه و سرمایه پایه تاکید دارد. همچنین انجام مطالعات کیفی درخصوص شاخصهای بهرهوری جزئی بانکها به منظور تهیه برنامههای بهبود از مهمترین پیشنهادات این مطالعه است.
سعید عیسی زاده؛ زینب شاعری
دوره 12، شماره 45 ، تیر 1391، ، صفحه 173-200
چکیده
تعمیق یا توسعه مالی یکی از پیششرطهای رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار میرود. بررسیها نشان میدهند، کشورهایی که بخش مالی آنها از عمق کمتری برخوردار است، منابع مالی در آنها به صورت کارا بین نیازها تخصیص نمییابد. مقاله حاضر ابتدا کارایی را برای نظام بانکی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و سپس ایران را در مقایسه با آنها، در ...
بیشتر
تعمیق یا توسعه مالی یکی از پیششرطهای رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار میرود. بررسیها نشان میدهند، کشورهایی که بخش مالی آنها از عمق کمتری برخوردار است، منابع مالی در آنها به صورت کارا بین نیازها تخصیص نمییابد. مقاله حاضر ابتدا کارایی را برای نظام بانکی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و سپس ایران را در مقایسه با آنها، در دوره زمانی 2008-1995 با استفاده از روش پارامتری آماری(SFA )[1] و فرم خطی- لگاریتمی تابع هزینه مرزی تصادفی برآوردکرده است. سپس تأثیر یکی از شاخصهای توسعه مالی بر کارایی نظام بانکی این کشورها را با استفاده از دادههای چهارچوب تابلویی[2](پانل دیتا) مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه براساس روش تابع مرزی تصادفی نشان میدهد، میزان ناکارایی نظام بانکی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا حدود 20 درصد است که ایران در مقایسه با این کشورها از ناکارایی 28 درصدی برخوردار است. همچنین نتایج بررسی تأثیر عمق مالی بر کارایی نشاندهنده تأثیر مثبت این متغیر بر میزان کارایی هزینه است. در واقع، افزایش عمق بازارهای مالی در کشورها موجب کاهش در هزینههای نظام بانکی و به دنبال آن، موجب افزایش کارایی نظام بانکی خواهد شد. [1]- Stochastic Frontier Analysis [2]- Panel Data
داریوش فرید؛ محمد حسن زارع؛ حبیب زارع؛ علیرضا رجبی پور میبدی
دوره 10، شماره 36 ، فروردین 1389، ، صفحه 309-331
چکیده
یکی از نهادهای بسیار مهم که نقش بسزایی در جذب سرمایهها در راستای پیشبرد و رونق اقتصادی کشورها ایفا می کند، سازمان بورس اوراق بهادار است. نوشتار حاضر از طریق تکنیک تحلیل پوششی دادهها1 و فرایند تحلیل سلسله مراتبی2 به دنبال اندازهگیری و مقایسه کارایی شعب بورس در ایران است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که حجم پرسنل، ...
بیشتر
یکی از نهادهای بسیار مهم که نقش بسزایی در جذب سرمایهها در راستای پیشبرد و رونق اقتصادی کشورها ایفا می کند، سازمان بورس اوراق بهادار است. نوشتار حاضر از طریق تکنیک تحلیل پوششی دادهها1 و فرایند تحلیل سلسله مراتبی2 به دنبال اندازهگیری و مقایسه کارایی شعب بورس در ایران است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که حجم پرسنل، سرمایههای ثابت، فضا، امکانات و منابع مالی مهمترین نهادههایی هستند که بر روی کارکرد شعب بورس در سراسر کشور تأثیر میگذارند. از سوی دیگر حجم تبادلات اعم از خرید و فروش، کارمزدهای معاملات، حق الدرج، حق عضویت و... تشکیل دهندة ستادههای عملکردی شعب بورس هستند. درنهایت، شعب بورس منطقهای کیش، کرج و خراسان بطور نسبی کاراترین و شعب بورس منطقهای اردبیل، بندرعباس و سیستان و بلوچستان ناکاراترین شعب تشخیص داده شدند.
سید شمس ‏الدین حسینی؛ محمدابراهیم عین علیان؛ امیررضا سوری
دوره 9، شماره 33 ، تیر 1388، ، صفحه 125-151
چکیده
پست بانک به عنوان یکی از نهادهای مالی، تجربه موفقی در بسیاری از کشورها را پشت سر گذاشته است. همین امر سبب شد که شرکت پست بانک در سال 1375 با اهدافی چون توسعه خدمات مالی در مناطق روستایی و دورتر تأسیس شود. اکنون با سپری شدن بیش از یک دهه از فعالیت پست بانک در قالب سرپرستیهای مستقل استانی درکشور، امکان ارزیابی فعالیت آنها با استفاده از معیارهایی ...
بیشتر
پست بانک به عنوان یکی از نهادهای مالی، تجربه موفقی در بسیاری از کشورها را پشت سر گذاشته است. همین امر سبب شد که شرکت پست بانک در سال 1375 با اهدافی چون توسعه خدمات مالی در مناطق روستایی و دورتر تأسیس شود. اکنون با سپری شدن بیش از یک دهه از فعالیت پست بانک در قالب سرپرستیهای مستقل استانی درکشور، امکان ارزیابی فعالیت آنها با استفاده از معیارهایی چون کارایی فراهم آمده که موضوع این مقاله است. در مقاله حاضر کارایی و عوامل مؤثر بر آن برای 28 استان (سرپرستی) مستقل پست بانک ایران در دوره زمانی1384-1378 با استفاده از روش پارامتری آماری(SFA)و فرم خطی- لگاریتمی تابع هزینه مرزی تصادفی برآورد شده است. نتایج این مطالعه بر اساس مدل(1)- برآورد کارایی- نشان میدهد که کارایی پست بانک ایران 60 درصد است، استان تهران کمترین کارایی و استان چهارمحال و بختیاری، بیشترین کارایی را داشته اند. در کل سرپرستیهای پست بانک استانی در مناطق با توسعهیافتگی پایینتر چون چهارمحال و بختیاری وکهکیلویه و بویراحمد در مقایسه با واحدهای استانی توسعه یافته تر چون تهران وخراسان کاراترعمل کرده اند. ضمن اینکه بر اساس نتایج مدل (2)- برآورد عوامل مؤثر بر کارایی- کارایی سرپرستیها با اندازه پست بانک (دارایی کل)، تعداد پرسنل، تعداد شعب و زمان رابطه منفی و با درآمد کل پست بانک رابطه مثبت دارد.
حمید ابریشمی؛ محسن مهرآرا؛ مریم آجورلو
دوره 8، شماره 28 ، فروردین 1387، ، صفحه 173-197
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی کارایی هزینهای نظام بانکی با مطالعه موردی بانک ملت طی سالهای 82-1370پرداخته است. برای این بررسی با استفاده از تکنیک پارامتریک اقتصادسنجی و تابع هزینة مرزی تصادفی ترانسلوگ به تخمین میزان کارایی هزینهای پرداخته شدهاست. حسن استفاده از روش مذکور این است که عدم کارایی به دو اخلال مجزا از هم، شامل عدم کارایی هزینهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی کارایی هزینهای نظام بانکی با مطالعه موردی بانک ملت طی سالهای 82-1370پرداخته است. برای این بررسی با استفاده از تکنیک پارامتریک اقتصادسنجی و تابع هزینة مرزی تصادفی ترانسلوگ به تخمین میزان کارایی هزینهای پرداخته شدهاست. حسن استفاده از روش مذکور این است که عدم کارایی به دو اخلال مجزا از هم، شامل عدم کارایی هزینهای و عوامل تصادفی، تقسیم میشود. پس از تخمین تابع هزینه و ظاهر شدن جزء ناکارایی مشخص شد که ده درصد از واریانس جملات خطای مدل به دلیل وجود جزء ناکارایی است. از سوی دیگر محاسبات مربوط به کارایی هزینهای نشان میدهد که نسبت هزینة کل انجامشده به حداقل هزینه کل بانک به طور متوسط 07/1 است؛ لذا بانک ملت طی دوره فوق، تنها با هفت درصد ناکارایی هزینهای مواجه بوده است.
سید شمس الدین حسینی؛ امیررضا سوری
دوره 7، شماره 25 ، تیر 1386، ، صفحه 127-155
چکیده
این مقاله به دنبال برآورد کارایی صنعت بانکداری در ایران و تشخیص عوامل مؤثر بر آن است. در این پژوهش از آمارو ارقام ده بانک دولتی؛ شامل شش بانک تجاری(ملّت، تجارت،رفاه کارگران،صادرات، ملی و سپه) و چهار بانک تخصصی(توسعه صادرات، مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن) برای دورة زمانی1381-1374 استفاده شده و با نگرش واسطه مالی به بانک؛ روش پارامتری آماری ...
بیشتر
این مقاله به دنبال برآورد کارایی صنعت بانکداری در ایران و تشخیص عوامل مؤثر بر آن است. در این پژوهش از آمارو ارقام ده بانک دولتی؛ شامل شش بانک تجاری(ملّت، تجارت،رفاه کارگران،صادرات، ملی و سپه) و چهار بانک تخصصی(توسعه صادرات، مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن) برای دورة زمانی1381-1374 استفاده شده و با نگرش واسطه مالی به بانک؛ روش پارامتری آماری و بکارگیری تابع هزینه ترانسلوگ کارایی بانکهای یاد شده، برآورد شده است. نتایج بدست آمده بر اساس مدل(1)- برآورد کارایی- نشان میدهد که کارایی صنعت بانکداری در ایران 76/87 درصد است. بر اساس نتایج مدل (2)؛ یعنی برآورد عوامل مؤثر بر کارایی، کارایی بانکها با تخصصی شدن آنها، تعداد شعب و زمان، رابطة مثبت و با اندازه بانک(دارایی کل) رابطة منفی دارد.