Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor in Economics, Allameh Tabataba'i University,

2 Assistant Professor in Economics, Allameh Tabataba'i University

3 MA student in Economics, Allameh Tabataba'i University

Abstract

Tourism Industry has important role in the job creating and economic development. Because of it, identifying effective factors on foreign tourism demand and attractiveness of tourism destinations is important. We used panel data of incoming tourist and characteristics of tourism destinations in 147 countries between years 2007 to 2015 to examine which factors have significant effect on foreign tourism demand. We used three aggregate indices to identify characteristics of tourism destinations that are regulatory framework, business environment and infrastructure, and human, cultural and natural resources.  Our results show that business environment, tourism infrastructures such as air and ground transportation infrastructure and price competitiveness have significant effects on foreign tourism demand. We have also used thirteen more detailed indices of tourism destination characteristics and show that safety and security (such as the costliness of common crime and violence as well as terrorism, and the extent to which police services can be relied upon for protection from crime) ,  natural and cultural resources (such as cultural heritage and nationally protected areas)  and price competitiveness indices have a significant effect on foreign tourism demand.

Keywords

اکبری، زهرا  و  عباسعلی ابونوری (1393) ، «طبقه‌بندی عوامل موثر بر شاخص‌های اقتصادی گردشگری خارجی مطالعه موردی : کشورهای منتخب»، جغرافیا و توسعه، شماره 37، صفحات 33-56 .
بهروز، عارف (1392)،«بررسی نقاط ضعف و قوت،فرصت و تهدید صنعت گردشگری ایران با تاثیرگذاری بر تولید ملی و اشتغال با تکنیک (swot)»، اولین همایش الکترونیکی ملی  چشم انداز اقتصاد ایران.
تقوی، مهدی و علی قلی پورسلیمانی (1388) ، «عوامل موثر بر رشد صنعت گردشگری ایران»، پژوهشنامه اقتصادی، سال نهم ، شماره سوم، صفحات 157-172 .
خدایی، زهرا و حسین کلانتری خلیل آباد (1391)  ، «توسعه گردشگری با تاکید بر نقش آموزش نیروی انسانی»، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال چهارم، شماره دوازدهم، صفحات 47-58 .
رنجبریان، بهرام، خزائی پول، جواد. و هادی بالوئی جام خانه (1391) ، «تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی»، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال اول، شماره 1، صفحات 13-34 .
صمدیان، ابوالفضل ، حسینی، سید  حسن و میرگانه نگینه رئوف آوا (1388)، «نقش آموزش بر توسعه زیرساخت‌ها در صنعت توریسم ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی جغراقیای انسانی ، سال اول، شماره چهارم، صفحات 105-118 .
 گل لاله، منوچهر (1388)، «تخمین تابع تقاضای گردشگری در ایران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.
کاظمی، علی، صنایعی، علی. ، رنجبریان، بهرام و کریم آذربایجانی(1388)، «شناسایی مزیت‌های رقابتی در صنعت گردشگری به منظور جذب گردشگران خارجی مورد مطالعه استان اصفهان»، مطالعات و پژوهشهای  شهری و منطقه‌ای، سال دوم، شماره پنجم ، صفحات 93-110 .
مکیان، نظام­الدین و محمود  نادری (1382)، «بررسی گردشگری خارجی در شهرستان یزد»، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره ی62 ، صفحات 195- 205 .
ویکی پدیا، پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران.
ویکی پدیا، پایگاه خبری تحلیلی دنیای سفر.
همایی، مهدی(1386)، اهداف گردشگری، سایت سازمان میراث فرهنگی.
 
Arnegger, J. and M. Herz , (2015), “Economic and Destination Image Impacts of Mega-events in Emerging Tourist Destinations”,  Journal of Destination Marketing & Management, 1-10.
Baltagi, H, Badi (2005), “Econometric Analysis of Panel Data”, John Wiley & Sons.
Barkauskas, V. , K. Barkauskiene and E. Jasinskas, ( 2015), “Analysis of Macro Environmental Factors Influencing the Development of Rural Tourism: Lithuanian Case”, 20th International Scientific Conference Economics and Management, social and behavioral sciences , Elsevier, 213, 167-172.
Camison, C. and B. Fores , (2013), “Is Tourism Firm Competitiveness Driven by Different Internal or  External Specific Factors?: New Empirical Evidence from Spain”, Elsevier, Tourism management, vol 48, 477-49onomote9.
Carlos Leitao, Nuno , (2015), “Portuguese Tourism Demand: A Dynamic Panal Data Analysis”, International Journal of Economics and Financial Issues, 5(3), 673-677.
Chih- Wen Wu , (2015), “Destination Loyalty Modeling of the Global Tourism”, Journal of Business Research, 1-7.
Cibinskiene, A. and G. Snieskiene, (2015),  “Evaluation of City Tourism Competitiveness”, 20th International Scientific Conference Economics and Management, social and behavioral sciences, Elsevier, 213, 105-110.
Delbari , S. A., S. I. Ng, Y. A. Aziz and J. A. Ho, (2015), “An Investigation of key Competitiveness Indicators and Drivers of Full-service Airlines using Delphi and AHP Techniques”, Journal of Air Transport Management, Elsevier,52, 23-34.
Dominguez Vila , T. , S. Darcy and E. A. Gonzalez, (2014), “Competing for the Disability Tourism Market - A Comparative  Exploration of the Factors of Accessible Tourism Competitiveness in Spain and Australia”, Tourism Management , Elsevier,47, 261-272.
Fuleky, P., Q. Zhao and C. S. Bonham,(2014), “Estimating Demand Elasticities in Non-stationary Panels: The Case of Hawaii Tourism”, Annals of Tourism Research, Elsevier,44, 131- 142.
Huang, J-H. and K-H. Peng, (2010), “Fuzzy Rasch Model in TOPSIS: A new Approach for Generating Fuzzy Numbers to Assess the Competitiveness of the Tourism Industries in Asian Countries”, Tourism Management, Elsevier, 33, 456- 465. Clement A Tisdell,(1980), “Handbook of Tourism Economics”, World scientific, 31-87.
Lancaster, Kelvin J. (1971),  “Consumer Demand :A New Approach” ,New York: Columbia University Press,
Mill, R. C. and A. M. Morrison , “The Tourism System: An Introductory Text by Robert Christie Mill and Alastair M. Morrison , Prentice Hall, Englewood Cliffs”, NJ 07637, (1992).
Ryglova , K. , I. Vajcnerova , J. Sacha and S. Stojarova , (2015), “The Quality as a Competitive Factor of the Destination”, Business Economics and Management 2015 Conference, Procedia Economics and Finance, Elsevier, 34 ,550 – 556.
Stefan Dragos  Cirstea (2014), “Travel & Tourism Competitiveness: a study of world’s top Economic Competitive Countries”,  Procedia Economics and FinanceElsevier,15 ,1273 – 1280.
UNWTO (Specialized agency of The United Nations World Tourism Organization), “Travel & Tourism Competitiveness Reports of the years 2007, 2008, 2009 , 2011, 2013, 2015”.
World Bank, Arrivals of Tourism from Different Years.