Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The main motive to this research is to introduce an appropriate model best tailored for the national customs management based on the world's customs organizations management system.
To come up with the above target, close to all the evolutions in the customs administrations around the world such as Globalization, Upsurge in Competitiveness, Improvements in Information & Telecommunication Technology and its impact on the functionality of the customs administrations is analyzed whilst by taking on a comparative study of the customs management systems in a host of customs administrations the main and effectual factors to the customs management system is extrapolated.
The Customs Management Excellence Cycle Model (CMECM) is driven based on the researcher's scientific literature, his past research experiences, the Customs Excellence Cycle, and ultimately the Questionnaires designed and shared with both national and overseas
elites.  The CMECM developed per se for Customs Management in 21'th  century has its main pillars over 8 criterion and 53 indicators. The model and its proposed factors were evaluated by the elites and with the aid of the "Descriptive-Surveillance" method in the field and resolutely endorsed consensually.
- Having in disposal the Customs Management Excellence Cycle Model (CMECM) we would be able to benchmark the Customs functional offices both domestically and internationally and specify the rankings and nominate the superior offices in a row.
-  In general, Customs Management Excellence Cycle (CMECM) can be used for alleviating and ultimately uprooting the points of susceptibility within domestic Customs offices.
- Customs Management Excellence Cycle (CMECM) can be used in order to assess the function of each customs office in a different time span.

1. دوران، پاول و موکول، خوزه. آموزههای عملی و سیاسی از نوسازی گمرک در هشت کشور WCO، تهران: انتشاراتآن، 2004.
2. برومند، زهرا.بهبود و بازسازی سازمان.تهران: نشر هور، 1375.
3. قطعنامهشورای همکاریهای گمرکیدر موردچارچوب استانداردهایامنیتوتسهیلتجارتجهانیWCO، (2005).
4. جاگدیش ناتوار لعل بهاگواتی. دفاع از جهانی شدن. ترجمة مسعود کرباسیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1384.
5. جیمز ای. اف استونر، آر و فری من، ادوارد و گیلبرت، دانیل آر. مدیریت؛ مقدمه‌ای بر مدیریت، مدیریت در قرن بیست و یکم برنامه‌ریزی. ترجمة دکتر علی پارسائیان و دکتر سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1379.
6. دیوید، فرد، آر.مدیریت استراتژیک، ترجمة علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1379.
7. دفتر برنامه‌ریزی و بهبود سیستم‌های گمرکی. دانستنیهای گمرک، 1379.
8. دفتر برنامه‌ریزی و بهبود سیستم‌های گمرکی، گزارش شماره 147: "سازمان جهانی گمرک، ساختار و کنوانسیونهای آن». 1380.
9. دو ولف، لوک و همکاران.راهبردهای نوسازی گمرک در کشورهای در حال توسعه. تهران: گمرک جمهوری اسلامی ایران،1384.
10. دیوید هلد و آنتونی مک گرو.جهانی شدن و مخالفان آن. ترجمة مسعود کرباسیان، انتشارات علمی و فرهنگی، 1382.
11. «راهکارهای ایمن‌سازی و مقابله با تخلفات و فساد اداری در گمرک جمهوری اسلامی ایران». دفتر برنامه‌ریزی و بهبود سیستم‌های گمرکی، (خرداد 1384).
12. رحمان سرشت، حسین.تئوریهای سازمان و مدیریت.تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر، 1377.
13. سازمان مدیریت صنعتی، گزارش شماره 2: «شناخت وضع موجود و نقاط قوت و ضعف گمرک جمهوری اسلامی ایران». 1379.
14. سلطانی تیرانی، فلورا.کاربرد تجزیه و تحلیل علی در پژوهشهای علوم اجتماعی و رفتاری. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1378.
15. گمرک الکترونیک، دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک ایران. ترجمة مریم علی‌محمد، 1383.
16. گزارش سفر گمرکات چین و سنگاپور، دفتر همکاریهای بین‌المللی گمرک ایران، پروین فرخزاد، مارس 2005.
17. مارشال، کاترین راس من، گرچن.روش تحقیق کیفی. ترجمة دکتر علی پارسائیان و دکتر سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1377.
18. منوریان، عباس. مدیریت تطبیقی. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی،1377.
19. هیوز، آون.مدیریت دولتی نوین. ترجمة دکتر الوانی و همکاران، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1378.
20. یان آرت شولت،نگاهی موشکافانه بر پدیده جهانی شدن. ترجمة مسعود کرباسیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی،1382.
 
21. Bitner, M.J. "Evaluating Service Encounters"., Journal of Marketing, Vol. 54, No.2, (1990).
 
22. Blak, S. and L. Porter. "Identification of the Critical Factors of TQM"., Decision Scienes, Vol. 27, (1996).
 
23. Clark, I. Globalization and Fragmentation: International Relations in the Twentieth Century. Oxford: Oxford University Press, 1997.
 
24. Common. Richard. "Governance And Transfer: A Review of the Globalization of New Public Management"., International Journal of Public Sector Management, Vol. 11, (1999).   
 
25. Conti, Tito. Organizational Self-Assessment, UK. Chapman & Hall., 1997.
 
26. Cohlink, George. "Downsizing Detour"., Government Executive, Vol. 33, (2001).
 
27. Dixon, John. "Managerialism Something Old, Something Borrowed, Little New"., International Journal of Public Sector Management, Vol. 11, No. 2 and 3, (1998).
 
28. Drucker, P. F. Post Capitalist Society. Oxford: Butterworth_Heinemann, (1993).
 
29. Epstern, Jeffer. "Reducing Government Bureaucracy"., Futurist, Vol. 32, (1998).
 
30. Gill. S. (ed.) Globalization. Democratization and Multilateralism. London: Macmillan, United Nations University Press., 1997.
 
31. Howell, David C. Fundamental Statistics for the Behavioral Science. Boston: PWS- KENT   Publishing Company, 1989. 
 
32. Kitakiro. P.K. "Best Practices in Civil Service Reform for Sustainable Development"., Asian Review of Public Administration, Vol. 11. No.1. (2000).
 
33. Porter. M. E. The Competition in Global Industries. Boston: MA: Harvard Business School Press., 1986.
 
34. Porter. M. E. The Competitive Advantage of Nations, London: Macmillan., 1990.
 
35. Stoner, James A.& Freeman Edward. Management, N. J Prentic Hall USA., 1995.
 
36. Zeithaml,V. and A. Pursuraman. SERVQUAL., Journal of Retailing, Vol. 49, No. 4, (1989).