نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد

2 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 دانشجوی دوره کارشناسی اقتصاد صنعتی، دانشگاه یزد

چکیده

در ادبیات اقتصادی، ایجاد بنگاههای جدید و رشد بنگاههای موجود به عنوان دو منبع اصلی ایجاد اشتغال قلمداد می‌شود. ایجاد اشتغال از طریق رشد بنگاه‌ نیز از رشد و رشد سریع آن صورت می‌گیرد و پژوهشهای موجود نشان می‌دهد که بیشتر مشاغل جدید ایجاد شده توسط اقلیت بنگاههای موجود با رشد سریع صورت گرفته است. با این وصف، مطالعات اندکی در این حوزه، بویژه در بنگاههای کوچک صورت گرفته و از این‌رو این مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رشد سریع در بنگاههای کوچک صنایع تولیدی ایران طی برنامه سوم توسعه تدوین شده است.
ویژگیهای 7379 بنگاه با ده تا پنجاه نفر کارکن داده‌های این پژوهش را تشکیل داده و دو روش رشد مطلق و رشد نسبی برای اندازه‌گیری رشد سریع با استفاده از معیار شاغلان استفاده شده و تخمین مدل نیز با استفاده از تکنیک رگرسیونی پروبیت صورت گرفته است. نتایج این پژوهش مؤید آن است که جوانی بنگاه، سودآوری آن، سهم تکنسین‌های فعال در بنگاه، مخارج انجام شده برای حمل و نقل و تبلیغات و در نهایت نرخ خالص بنگاههای تازه تأسیس به صورت مثبت و معنی‌دار، بر رشد سریع تأثیر‌گذار است. اندازة بنگاه، همچنین به صورت غیرخطی، اما معنی‌دار رشد سریع را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رشد سریع بنگاههای کوچک تولیدی می‌تواند تحت تأثیر مالکیت و بهره‌وری بنگاه نیز قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

1. درخشان، مسعود. اقتصاد سنجی. تک معادلات با فروض کلاسیک، تهران: انتشارات سمت، 1374.
2. فیض‌پور محمدعلی و پوش‌دوز باشی، هانیه. غزالهایصنعتیوسیاستهایحمایتیازبنگاههایکوچکومتوسط. چهارمین همایش دوسالانه اقتصاد ایران، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، 1386.
3. فیض‌پور محمدعلی و پوش‌دوز باشی، هانیه. «بنگاههای کوچک و متوسط با رشد سریع و سهم آنها در ایجاد اشتغال: مطالعه صنایع تولیدی ایران طی برنامه دوم توسعه». فصلنامهپژوهشهایاقتصادیایران، مرکز تحقیقات اقتصاد ایران، دانشگاه علامه طباطبایی، سال دوازدهم، شماره 37، (1387): 153-127.
 
4. Palas, A., S. Altin and Gurbuz, A. "High-Growth Small and Medium Enterprises in Turkey"., Bulletin of the International Statistical Institute, Finland, (1999).
 
5. Autio. E, P. Arenius and Wallenius, H. "Economic Impact of Gazelle Firm in Finland"., Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business, (2000).
 
6. Birch, D. The Job Generation Process. Cambridge., 1979.
 
7. Birch, D. "Who Creates Jobs?"., The Public Interest, Vol. 65, (1981): 3-14.
 
8. Birch, D. Job Generation in America. New York: Free Press., 1987.
 
9. Brüderl, J. and P. Preisendorfer. "Fast Growing Businesses: Empirical Evidence from a German Study"., International Journal of Sociology, Vol. 30, No. 3, (2000): 45-70.
 
10. Carree, M. and Klomp, L. "Small Business and Job Creation: A Comment"., Small Business Economics, Vol. 8, (1995): 317-322.
 
11. Chen, T.-J. and Ku, Y. H. "The Effect of Foreign Direct Investment on Firm Growth: the Case of Taiwan's Manufacturers"., Japan and the World Economy, Vol 12, (2000): 153-72.
 
12. Delmar, F. D. R., Davidsson, P. and et al. "Arriving at the High-Growth Firm"., Journal of Business Venturing, Vol. 18, No. 2, (2003): 189–216.
 
13. Feizpour, M. Ali. "Manufacturing Industrial Change and the Role of Small and Medium-size Enterprises in Iran"., Business School, University of Newcastle upon Tyne, (2003).
 
14. Fischer, E. and Reuber, A. R. "Support for Rapid-Growth Firms: A Comparison of the Views of Founders, Government Policymakers, and Private Sector Resource Providers"., Journal of Small Business Management, Vol. 41, No. 4, (2003): 346-365.
15. Genda, Y. "Job Creation and Destruction in Japan, 1991-1995"., Journal of the Japanese and International Economies, Vol. 12, No. 1, (1998): 1-23.
 
16. Gujarati, D. N. Basic Econometrics. New York: Mc Graw Hill., 1988.
 
17. Heckman, J. J. "Sample Selection Bias as a Specification Error"., Econometrica, 47, (1979): 153-61.
 
18. Laursen, K., Mahnke, V. and Vejrup-Hansen, P. "Firm Growth from a Knowledge Structure Perspective"., Danish Research Unit for Industrial Dynamics, (1999).
 
19. Lotti, F., Santarell, E. and et al. "The Relationship between Size and Growth: The Case of Italian Newborn Firms"., Applied Economics Letters, Vol. 8, (2001): 451-454.
 
20. North, D. and Smallbone, D. "The Employment Generation Potential of Mature SMEs in Different Geographical Environments"., Urban Studies, Vol. 32, No. 9, (1995): 1517-1534.
 
21. OECD. "High-Growth SMEs and Employment. Paris, Organization for Economic Co-Operation and Development"., (2002).
 
22. O'regan, N., Ghobadian, A. and Gallear, D. "In Search of the Drivers of High Growth in Manufacturing SMEs"., Technovation, Vol. 26, (2006): 30-41.
 
23. Smallbone, D., Leigh, R. and North, D. "The Characteristics and Strategies of High Growth SMEs"., International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 3, (1995): 44-62.
 
24. Storey, D. J. "The Ten Percenters"., SME Center, University of Warwick, (1998).
 
25. Storey, D. J., Watson, R. and et al. "Fast Growth Small Businesses: Case Studies of 40 Small Firms in North East England"., Department of Employment, (1989): 1-76.
 
26. Yonggui, W., Yuli, Z. and et al. "The Key Factors Distinguishing High-Growth Small and Medium-Sized Enterprises from Those of Poor Performance: Evidence from China"., City University of Hong Kong & Nankai University, China, Nankai University, Tianjin, China City University of Hong Kong, China, (2002).