محمد عظیم زاده آرانی؛ فرشاد مومنی
چکیده
امروزه تنظیمگری دولت از طریق نهادهای تنظیمگر به واسطه وجود شکست بازار در اقتصادهای مبتنی بر بازار، امری حیاتی بهشمار میآید. صنعت حملونقل ریلی از جمله صنایعی است که به دلیل ویژگیهای خاص آن، نظیر انحصار طبیعی، ماهیت چندمحصولی فعالیت، نقش خاص زیرساختهای آن و اثرات خارجی منجر به شکست بازار شده است و به همین دلایل، این صنعت ...
بیشتر
امروزه تنظیمگری دولت از طریق نهادهای تنظیمگر به واسطه وجود شکست بازار در اقتصادهای مبتنی بر بازار، امری حیاتی بهشمار میآید. صنعت حملونقل ریلی از جمله صنایعی است که به دلیل ویژگیهای خاص آن، نظیر انحصار طبیعی، ماهیت چندمحصولی فعالیت، نقش خاص زیرساختهای آن و اثرات خارجی منجر به شکست بازار شده است و به همین دلایل، این صنعت نیازمند ایفای نقش نهادهای تنظیمگر است. این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست، مبانی، ماهیت و ابزارهای تنظیمگری را مورد بررسی قرار میدهد و بخش دوم به جایگاه نقش تنظیمگری و ابزارهای آن در صنعت حملونقل ریلی پرداخته و در نهایت، وضعیت تنظیمگری در صنعت حملونقل ریلی کشور ایران را مورد ارزیابی قرار داده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ابزارهای تنظیمگری به حقوق عمومی رقابت و تنظیمگری بخشی به تفکیک بازارهای رقابتپذیر و رقابتناپذیر قابل تقسیم هستند که هر یک کارکردهای جداگانهای نسبت به یکدیگر دارند. صنعت حملونقل ریلی در بخش زیرساخت به واسطه ویژگی انحصار طبیعی، رقابتناپذیر و بخش بهرهبرداری آن، رقابتپذیر بهشمار میآید که کاربرد هر یک از این ابزارها در بخشهای مربوطه ضروری به نظر میرسد. در ایران، هر چند با تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، گامهای اساسی برای تفکیک بخشهای رقابتپذیر از رقابتناپذیر و به رسمیت شناختن ابزارهای تنظیمگری برداشته شده، اما شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد تنظیمگر با چالشهای جدی از قبیل عدم استقلال، نبود سازوکار مناسب برای پاسخگویی و موازیکاری مواجه است..