شهرام مصلی؛ علیرضا امینی؛ غلامرضا گرایی نژاد؛ علی اکبر خسروی نژاد
چکیده
بررسی تاثیر تحصیلات بر بهرهوری کل عوامل، یکی از موضوعات مهم در ادبیات اقتصاد کلان و سیاستگإاری آموزشی بوده که مورد توجه بسیاری از اقتصاددانان در سالهای اخیر بوده است. شناخت حد آستانهای اثر تحصیلات بر بهرهوری کل عوامل، موضوع مهمتری برای سیاستگذاران است. از این رو، مطالعه حاضر به بررسی رابطه غیرخطی آموزش با بهرهوری ...
بیشتر
بررسی تاثیر تحصیلات بر بهرهوری کل عوامل، یکی از موضوعات مهم در ادبیات اقتصاد کلان و سیاستگإاری آموزشی بوده که مورد توجه بسیاری از اقتصاددانان در سالهای اخیر بوده است. شناخت حد آستانهای اثر تحصیلات بر بهرهوری کل عوامل، موضوع مهمتری برای سیاستگذاران است. از این رو، مطالعه حاضر به بررسی رابطه غیرخطی آموزش با بهرهوری کل عوامل طی دوره 1397-1365 پرداخته است. برای آموزش نیز از شاخص متوسط سالهای تحصیل استفاده شده است. به این منظور و برای تعیین حد آستانهای تاثیر تحصیلات بر بهرهوری کل عوامل از الگوی رگرسیون انتقال ملایم (STR) استفاده شده است. نتایج حاصل از اجرای الگوی STR ضمن تایید فرضیه اثرگذاری غیرخطی تحصیلات بر بهرهوری کل عوامل، نشان داد که شاخص کمیت تحصیلات در یک ساختار دو رژیمی با حد آستانه 86/81 (معادل متوسط سالهای تحصیل 82/7 سال) بر بهرهوری کل عوامل اثر معناداری دارد. با توجه به اینکه اقتصاد ایران از سال 1390 از حد آستانهای عبور کرده است و افزایش کمیت تحصیلات تاثیر منفی بر بهرهوری دارد، از این رو، اولویت دادن به ارتقای سطح کیفی آموزش اولویت بیشتری نسبت به گذشته دارد.