سیامک مشایخی؛ مهرداد حاجیزاده فلاح
دوره 11، شماره 40 ، فروردین 1390، ، صفحه 131-154
چکیده
صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی، اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است اما به رغم این اهمیت و تلاشهای دولت در حمایت از این صنعت، تولیدات این بخش به نحو اطمینان بخشی پاسخگوی تقاضای فزاینده داخلی نیست. در بین عوامل تأثیرگذار براین صنعت، قیمتگذاری ...
بیشتر
صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی، اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است اما به رغم این اهمیت و تلاشهای دولت در حمایت از این صنعت، تولیدات این بخش به نحو اطمینان بخشی پاسخگوی تقاضای فزاینده داخلی نیست. در بین عوامل تأثیرگذار براین صنعت، قیمتگذاری و تأمین مناسب نهادههای اصلی تغذیه مرغ به دلیل سهم بالا در هزینههای موجود واحدهای مرغداری بسیار حائز اهمیت میباشد. هدف مقاله حاضر بررسی ارتباط بلند مدت و کوتاه مدت عوامل مؤثر بربازار گوشت مرغ ایران است. به این منظور با استفاده از آمار سری زمانی ماهیانه مربوط به سالهای 1372 تا 1389 و با ارائه یک چارچوب نظری و با استفاده از روش"یوهانس ـ جوسیلیوس" روابط بلند مدت، و با بهکارگیری مکانیسم تصحیح خطای برداری (VECM) روابط کوتاه مدت برآورد شد.نتایج نشان داد که آثار قیمت نهادههای اصلی تغذیه مرغ برقیمت گوشت مرغ در کوتاه مدت و بلند مدت مثبت و در یک جهت میباشد. ضمن آنکه بدلیل سرعت تعدیل بالا در مدل، در کوتاه مدت با اعمال سیاستهای مناسب میتوان بازار گوشت مرغ را تنظیم نمود.