Document Type : Research Paper

Authors

1 Academic member of Islamic Azad University, branch of Firouz Koh

2 Assistant Professor of Islamic Azad University

3 MA student of economics, Islamic Azad University

Abstract

The purpose of this paper is to investigate factors that affect the PRIDE automobile demandin Iran. We used Almost Ideal Demand System (AIDS) model and Seemingly Unrelated Regression (SUR) method in the period of 2004-2008 monthly. Results indicate that the price elasticity of PRIDE is -2.59 and -2.46 in long-run and short-run, respectively. The income elasticity of PRIDE is 4.06 and 4.32 in long-run and short-run, respectively. In addition results show that PRIDE automobile is substitutable with 1600cc automobiles and public transportation, and complementable with petrol and other cars. Also, forecasting results show the share of PRIDE automobile in households' expenditure will decrease during 2010-2012. Therefore PRIDE automobile demand comes near to the saturation point.

Keywords

امینی پور، فاطمه(1389) صنعت صنعت ها، اندیشه گستر سایپا، شماره 100.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شاخص‌های قیمت، اداره آمار اقتصادی، (1389-1383).
پرتوی، بامداد و همکاران(1387)، تحلیل رفتار مصرفی مناطق شهری استان زنجان با استفاده از سیستم تقاضای تقریباً ایده‌آل (AIDS)، فصلنامه مدل‏سازی اقتصادی، سال دوم، شماره 1.
پندیک، رابرت و دانیل رابینفیلد (1997)، اقتصاد خرد1، ترجمة احمد ذیحجه‏زاده، (1381)، نشر سمت.
ختایی، محمود و پروین اقدامی (1384)، تحلیل کشش قیمتی تقاضای بنزین در بخش حمل‌ونقل زمینی ایران و پیش‌بینی آن تا سال 1394، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، سال هفتم، شماره 25.
داودی، پرویز و فاطمه قاسمی‏مند (1385)، برآورد کشش‌های قیمتی و درآمدی خودروهای سواری نو در ایران، پژوهشنامه اقتصادی.
طیبی، سیدکمیل و همایون رنجبر (1383)، بررسی ساختار تقاضای واردات کشور: کاربرد سیستم تقاضای تقریباً ایده‌آل (AIDS) در دوره زمانی 1381-1357، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، شماره 21.
فاطمی قمی، محمدتقی(1374)، برنامه‏ریزی و کنترل تولید و موجودی‏ها، نشر دانش امروز.
گجراتی، دامودار(1995)، مبانی اقتصاد سنجی، جلد دوم، ترجمة حمید ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم (1387).
مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری، اداره بودجه خانوارها(1388-1383).
مهرگان و همکاران(1388)، تقاضای کوتاه‌مدت و بلندمدت بنزین در بخش حمل‌ونقل، پژوهشنامه حمل‌ونقل، سال ششم، شماره چهارم.
Akinboade, O. and Ziramba, E. and Wolassa, L (2008), The Demand for Gasoline in South Africa: An Empirical Analysis using Cointigration Techniques Vol 30.
Daton, A. S. and Muellbauer, J (1980), An Almost Ideal Demand System, American Economic Review 70.
Eskeland, G. and Foyozioglu, T (1997), Is Demand For Polluting Goods Managable? An Econometric Study Of Car Ownership AND Use In Mexico, J.O. Development Economics, Vol53.
Foschi, P. and Kontoghiorghes, E. J (2004), A Computationally Efficient Method For Solving SUR Models With Orthogonal Regressors, Linear Algebra and its Applications 388.
Gold Berg, P. K (1995), Product Differentiation and Oligopoly in Internatioonal Market. The Case Of The U.S. Automobile Industry, Econometrica, Vol 63, No.4.
Houtaker, H. S (1960), Additive Preferences. Econometrica, Vol 28.
Oberhofer, W., and Kmenta, J. A (1974), General Procedure for Obtaining Maximum Likelihood Estimation in Generalized Regression Models. Econometrica, Vol 42.
Stone, R (1954), Linear Expenditure System and Demand Analysis: an Application to the Pattern of British Demand, The Economic Journal.
Theil, H (1965), The information approach to demand analysis, Econometrica, Vol. 37.