Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

One of the effective elements in finding the appropriate outward oriented strategies for each country is having the comparative advantage in the production and export of goods. In this regard, numerous indices have been raised by economists, to measure comparative advantages of different countries. Balasa’s revealed comparative advantage index is one of them, which emphasizes on the export comparative advantages.
This paper not only attempts to present theoretical foundations of these indices, but also to measure the revealed comparative advantages of Iran’s automobile industry. The results of this study indicate that Iran does not have export comparative advantage in automotive industry.

1. حسن پور، یوسف. «تجزیه و تحلیل مزیت نسبی صادراتی مواد شوینده». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، (1375).
2. فقیه نصیری، مرجان و وجدانی طهرانی، هدیه. وضعیت صنعت خودرو در ایران و جهان. تهران: معاونت برنامه‌ریزی و بررسیهای اقتصادی، 1382.
3. فکری، منوچهر و محمودیان، ابراهیم. صادرات قطعات  خودرو و موانع و راهکارها. معاونت امور صادرات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، 1377.
4. فهیمی‌فر، جمشید و فتحی، یحیی. شناسایی و الویت بندی بازارهای هدف صادرات پوشاک ایران. تهران: مدیریت پژوهشهای بازرگانی خارجی، معاونت پژوهشی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1378.
5. سالنامه‌های آمار بازرگانی خارجی، گمرک جمهوری اسلامی ایران.
6. گزارشهای اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی.
7. سازمان تجارت جهانی و آثار اقتصادی الحاق ایران به آن، تهران: وزارت امور اقتصادی و دارایی، 1374.
 
8. Liesner, H. H. "The European Common Market and British Industry the Economic Journal"., Vol. 68, (1958): 302-316.
 
9. Bela, Balassa. "Trade Liberalization, and Revealed Comparative Advantage"., The Manchester School of Economic and Social Studies. (1965): 99-123.
 
10. Thomas, L., Vollvath. "A Theoretical Evaluation of Alternative Trade Intercity Measures of Revealed Comparative Advantage"., Welt Wirtschaftlich Archiv, Vol. 127, No.2,( 1991): 265-280.
 
11. Shobha, Ahuja. "Liberalization of Trade in Services The Revealed Comparative Advantage Approach"., Asian- Pacific Economic Literature, (1994).
 
12. Lee, Jaimin. "Comparative Advantage in Manufacturing as a Determinant of Industrialization: The Korean Case"., World Development, Vol.23, No.7, (1995): 1195-1214.