@article { author = {Azimzadeh Arani, Mohammad and Momeni, Farshad}, title = {Regulatory Institutions and Instruments and Their Position in Rail Transportation Industry; Lessons for Iran}, journal = {Economics Research}, volume = {17}, number = {66}, pages = {97-123}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {1735-210X}, eissn = {2476-6453}, doi = {10.22054/joer.2017.8203}, abstract = {Today, because of market failure in market–based economies, government regulation through regulatory bodies is vital. Rail transportation industry like other network industries has faced market failure because of its properties such as natural monopoly, nature of its multi-product activity, the specific role of rail infrastructure and externalities. Thus, this industry needs to be monitored by the regulatory bodies. This article is prepared by analytical-descriptive method in two parts. In the first part, principles, nature and instruments of regulation are examined and their position in rail transportation industry, especially in Iran, is addressed in the second part. The results show that the regulatory instruments are divided into competition laws and sectoral regulation which are related to competitive and noncompetitive markets respectively and they have separate function to each other. In Rail transportation industry, the infrastructure sector due to its natural monopoly is noncompetitive and the operating sector is competitive. In Iran, although significant steps have been taken to separate competitive and noncompetitive sectors as a law of free access to the rail network was passed but The Railways of I.R.I Company as the regulator of this industry is faced with serious challenges such as lack of independence, lack of appropriate mechanism for accountability and overlapping functions with other governmental bodies.}, keywords = {Competitive Markets,Noncompetitive Markets,Market Failure,Regulatory Institution,Rail Transportation}, title_fa = {نهادها و ابزارهای تنظیم‌گری و جایگاه آن در صنعت حمل‌ونقل ریلی؛ درس‌هایی برای ایران}, abstract_fa = {امروزه تنظیم‌گری دولت از طریق نهادهای تنظیم‌گر به واسطه‌ وجود شکست بازار در اقتصادهای مبتنی بر بازار، امری حیاتی به‌شمار می‌آید. صنعت حمل‌ونقل ریلی از جمله صنایعی است که به دلیل ویژگی‌های خاص آن، نظیر انحصار طبیعی، ماهیت چندمحصولی فعالیت، نقش خاص زیرساخت‌های آن و اثرات خارجی منجر به شکست بازار شده است و به همین دلایل، این صنعت نیازمند ایفای نقش نهادهای تنظیم‌گر است. این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش نخست، مبانی، ماهیت و ابزارهای تنظیم‌گری را مورد بررسی قرار می‌دهد و بخش دوم به جایگاه نقش تنظیم‌گری و ابزارهای آن در صنعت حمل‌ونقل ریلی پرداخته و در نهایت، وضعیت تنظیم‌گری در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور ایران را مورد ارزیابی قرار داده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد ابزارهای تنظیم‌گری به حقوق عمومی رقابت و تنظیم‌گری بخشی به تفکیک بازارهای رقابت‌پذیر و رقابت‌ناپذیر قابل تقسیم هستند که هر یک کارکردهای جداگانه‌ای نسبت به یکدیگر دارند. صنعت حمل‌ونقل ریلی در بخش زیرساخت به واسطه‌ ویژگی انحصار طبیعی، رقابت‌ناپذیر و بخش بهره‌برداری آن، رقابت‌پذیر به‌شمار می‌آید که کاربرد هر یک از این ابزارها در بخش‌های مربوطه ضروری به نظر می‌رسد. در ایران، هر چند با تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، گام‌های اساسی برای تفکیک بخش‌های رقابت‌پذیر از رقابت‌ناپذیر و به رسمیت ‌شناختن ابزارهای تنظیم‌گری برداشته شده، اما شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد تنظیم‌گر با چالش‌های جدی از قبیل عدم استقلال، نبود سازوکار مناسب برای پاسخگویی و موازی‌کاری مواجه است..}, keywords_fa = {بازارهای رقابت‌پذیر,بازارهای رقابت‌ناپذیر,‌شکست بازار,نهاد تنظیم‌گر و حمل‌ونقل ریلی}, url = {https://joer.atu.ac.ir/article_8203.html}, eprint = {https://joer.atu.ac.ir/article_8203_55304998aa3af83004d42464935b049e.pdf} }