جواد طاهرپور؛ فاطمه رجبی؛ حجت الله میرزایی؛ حبیب سهیلی
چکیده
هدف این مطالعه بررسی پیامدهای پیدایش ویروس کرونا بر بازار کار ایران است. برای این منظور تحولات شاخصهای کلیدی بازار کار در 4 ماه نخست پس از همهگیری کرونا، تحلیل و با استفاده از یک الگوی خودرگرسیون برداری (VAR) به تخمین اثرات گسترش کووید-19 پرداخته شد. نتایج نشانگر آن است که شیوع همهگیری منجر به وقوع پدیده کارگران دلسرد شده و نرخ ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی پیامدهای پیدایش ویروس کرونا بر بازار کار ایران است. برای این منظور تحولات شاخصهای کلیدی بازار کار در 4 ماه نخست پس از همهگیری کرونا، تحلیل و با استفاده از یک الگوی خودرگرسیون برداری (VAR) به تخمین اثرات گسترش کووید-19 پرداخته شد. نتایج نشانگر آن است که شیوع همهگیری منجر به وقوع پدیده کارگران دلسرد شده و نرخ مشارکت نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش 3/7 درصدی داشته است. با در نظر داشتن تغییرات فصلی بازار کار، حدود 5/1 میلیون نفر شغل خود را به دلیل شیوع کرونا از دست دادهاند. همچنین حدود 810 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردهاند که 60 درصد از 750 هزار نفر مشمول در بخش خدمات شاغل بودهاند. بررسی توابع ضربه واکنش بیانگر آن است که در دوره مورد بررسی با افزایش در تعداد مبتلایان اعلام شده، تعداد متقاضیان بیمه بیکاری نیز افزایش و تا 6 دوره (روز) است. این یافتهها اثرگذاری سریع و شدید ویروس کرونا بر بازار کار ایران را تایید میکند و ضرورت بهبود نظام رفاه اجتماعی برای حمایت از اقشار آسیبپذیر را در بحران حاضر و بحرانهای آتی آشکارتر میکند. حمایت از کسبوکارها بهخصوص حمایتهای اعتباری، بیمهای و... نیز میتواند مشکلات بنگاهها را کمتر کرده و از افزایش تعداد بیکاران بکاهد.