دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622An Appraisal of Integration in Iran's Petrochemical Products Sales: A Quantum Game Analysisارزیابی یکپارچگی فروش محصولات صنعت پتروشیمی کشور در قالب یک بازی کوانتومی141886210.22054/joer.2018.8862FAاکبراحمدیعضو هیأت علمی پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170502Quantum games is a relatively new inter-disciplinary research field in theoretical physics and game theory. It tries to resolve issues like "Prisoner's Dilemma" from classical games and improve efficiency of a game by applying quantum rules and assumptions to it. In this paper we study the effects of "sales integration" in Iran's petrochemical products on the profit of petrochemicals industry by using a quantum game model. At present, there are over 50 petrochemical factories in the country that all of them are owned by private sector. These factories were selling their products in an integrated framework through a government-owned commerce company until 2008, when they were privatized. The results show that integration of petrochemical products sales can improve the profitability of the companies individually and as a whole industry.<em>بازیهای کوانتومی یکی از زمینههای تحقیقاتی به نسبت جدید در حوزه مطالعات بین رشتهای فیزیک نظری و نظریه بازیها است که تلاش می کند با استفاده ازقوانین فیزیک کوانتوم، فضای استراتژی بازیهای کلاسیک را به گونهای تعمیم دهد که علاوه بر افزایش برد بازیکنان، برخی از پارادوکسها و تناقضات بازیهای کلاسیک، مانند معمای زندانیها را از بین ببرد. دراین مقاله، موضوع ارزیابی فروش محصولات شرکتهای تولیدی پتروشیمی کشور را که بعد از آغاز فرآیند خصوصیسازی صنایع پتروشیمی از سال 1387 و کاهش فعالیتهای شرکت بازرگانی پتروشیمی به صورت مستقل انجام میشود در قالب یک بازی کوانتومی بررسی میکنیم. نتایج این تحقیق نشان میدهد فروش یکپارچه محصولات پتروشیمی در مجموع هم به نفع صنایع تولیدی و هم به نفع صنعت پتروشیمی کشور است.</em>دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622Monopoly in Iranian Petrochemical Industry and its Regulatory Model through “Guarantee” Contractsانحصار صنعت پتروشیمی و مدل رگولاتوری آن از طریق قرارداد «تضمین عرضه»4367886310.22054/joer.2018.8863FAرضاشیوااستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانمحمد حسینرحمتیاستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شریفعلیعبادیکارشناس شورا و مرکز ملی رقابتJournal Article20170118In this paper, we explore the level of monopoly in petrochemical products of Iran and the fluctuations of price using the trading data of these products in Iran Mercantile Exchange (IME). Considering the level of monopoly in this market, we are looking for a solution that lowers the gap between price and quantity of current market with those of perfect competition market. Our solution is termed “Guarantee” which is a kind of security that is issued in a quantity that equates supply to market demand in the next period. This creates a two-stage game in which we satisfy the expectations for the demand of second stage in the first stage. We develop a model and show that in this solution, the equilibrium will have lower price and higher quantity in which only the shocks of the second stage are affecting equilibrium price and quantity. Thus, in a situation without an unexpected shock, the price and quantity of market will be equal to those of perfect competition equilibrium. Moreover, we examine the underlying prediction of this new tool by analyzing the performance of an existing security called “Salaf”. These two have the nature of future trading in common and our empirical test show that introducing “Salaf” lowers prices, as predicted by theory.<em>در این مقاله، ابتدا وضعیت انحصار محصولات پتروشیمی و افتوخیز قیمت در کشور با پرداختن به آمار معاملات محصولات پتروشیمی نمایش داده میشود. با توجه به وضعیت انحصاری موجود در بازار پتروشیمی، مقاله به دنبال ارائه مدل رگولاتوری است که قیمت و مقدار بهدست آمده تحت آن به قیمت و مقدار بازار رقابت کامل نزدیک شود. از طریق حل یک مدل نظری، راهحلی با عنوان اوراق «تضمین» به منظور کنترل انحصارگر ارائه شده و طی یک بازی دومرحلهای نشان داده میشود که این راهحل میتواند مشکل کنترل انحصارگر را حل کند. در این راهحل، متقاضیان خرید محصولات پتروشیمی برای دور بعدی خود اقدام به درخواست محصول موردنظر خود میکنند و تولیدکننده ملزم به عرضه این محصول به مقدار مورد نیاز خواهد شد. در نتیجه تقاضای پیشبینی شده برای دور دوم در دور اول پاسخ داده شده و تنها شوکهای وارده در دور دوم باید در بازار پاسخ داده شوند. در نهایت نشان داده میشود که در صورت عدم وجود شوک در بازار، قیمت و مقدار بهدست آمده در این حالت با قیمت و مقدار بازار رقابتی یکسان خواهد شد. فرضیات این مدل با استفاده از دادههای بورس کالا و اثرات فروش سلف مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده میشود که با اضافه شدن اوراق آتی به بازار، قیمت کالا کاهش مییابد</em><em>. </em>دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622The Impact of Trade Openness on Manufacturing Sector Growth in WTO NACs: Dynamic Panel Data Approachبررسی اثرات بازبودن تجارت بر رشد ارزش افزوده صنایع کارخانهای کشورهای ملحق شده به سازمان تجارت جهانی: رویکرد پانل دیتای پویا69105886410.22054/joer.2018.8864FAیحییفتحیدانشجوی دکترای تخصصی علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-3618-9322محمدقلییوسفیاستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170426Empirical studies show that establishment of World Trade Organization (WTO) had a significant role in increasing growth of international trade. After removal of international sanctions, membership in WTO is one of the most important economic challenges for Iran. The aim of this paper is to investigate the potential effects of trade negotiations and WTO membership on growth of manufacturing industries, by exploring and simulating based on experiences of acceded countries. To meet this end, we estimated an endogenous economic growth model, using longitudinal data from 179 countries, including 36 newly acceded countries, during the period 1980 to 2015, with dynamic panel data and instrumental variables (Panel GMM) approach. We have used the proportion of value added in manufacturing sector to GDP as a proxy for industrial growth. Also, we have included two dummy variables for negotiation process and membership period to separate the effects related to each of them. Our results show that there is a positive and significant relationship between growth of manufacturing sector and WTO accessing negotiation process, as well as WTO membership. It means that, the effects of accession to the WTO on growth of manufacturing sector is not limited to the period after the full membership, but also - because of required reforms in the economic institutions and policies - the process of accession negotiations can affect economic growth as well.<em>بررسیهای تجربی حاکی از آن است که تشکیل سازمان تجارت جهانی نقش اساسی در رشد پرشتاب تجارت جهانی داشته است. یکی از چالشهای مهم اقتصاد ایران بهعنوان بزرگترین اقتصاد غیرعضو آن سازمان -بهویژه بعد از رفع تحریمهای بینالمللی- چگونگی کسب آمادگی برای الحاق به </em><em>WTO</em><em> محسوب میشود. برایناساس، پژوهش در مورد آثار بالقوه عضویت در آن سازمان روی توسعه صنعتی کشور ضرورت اساسی دارد. هدف از این پژوهش، بررسی آثار بالقوه الحاق به </em><em>WTO</em><em> بر رشد صنعتی ایران براساس تجربه کشورهای ملحق شده به آن سازمان میباشد. در این پژوهش، با استفاده از دادههای تلفیقی 179 کشور جهان، طی سالهای 1980 تا 2015، مدل رشد اقتصادی درونزا با بهکارگیری متغیر سهم ارزش افزوده صنایع کارخانهای از </em><em>GDP</em><em> بهعنوان پراکسی رشد صنعتی، با استفاده از روش پانل دیتای پویا با رویکرد متغیرهای ابزاری، برآورد شده است. همچنین دو متغیر مجازی برای تفکیک آثار فرآیند مذاکرات الحاق و عضویت کامل در </em><em>WTO</em><em> وارد مدل شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، رابطه مثبت و معنیداری بین رشد ارزشافزوده صنایع کارخانهای با فرآیند مذاکرات الحاق و عضویت در </em><em>WTO</em><em> وجود دارد. ازاینرو میتوان گفت اثرات الحاق به سازمان تجارت جهانی به دوره پس از عضویت کامل محدود نبوده، بلکه فرآیند مذاکرات الحاق نیز رشد اقتصادی کشورهای ملحقشونده را - بهدلیل اصلاحات الزامی که در این فرآیند روی سیاستها و نهادهای اقتصادی روی میدهد- تحت تاثیر قرار میدهد. </em>دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622Analysis of Relationship between Per Capita Income Growth, Household Debt and Income Inequality (Case Study: Iranian Provinces)رابطه رشد درآمد سرانه، اعتبارات دریافتی خانوار و نابرابری درآمدی، مورد مطالعه: استانهای ایران107132886510.22054/joer.2018.8865FAسجادبرخورداریاستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانمائدهعبدیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانصدیقهسلگیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانJournal Article20170702After world recession in 2008, many papers focused on non-linear relationship between debt and growth. Based on traditional theories, a medium level of increase in debt can improve welfare and economic growth, but a high level of it damages the economy. According to recent studies, the non-linear relationship between public debt and growth is conceivable for other debt items such as household debt and firm debt. In this paper, we test the non-linear relationship between household debt and the growth of per capita income in 31 Iranian provinces during period 2005-2015. In addition, we analyses the different threshold points in Iranian provinces related to above-mentioned non-linear relationship. Based on our findings, we accept the hypothesis of reverse-U relationship between debt and growth in addition to the effect of income inequality on heterogeneity of this relationship in Iranian provinces. The results indicate that provinces with high income inequality have high threshold point than regions with low income inequality, but in the latter ones the sensitivity of economic growth to change of debt is higher.<em>بعد از رکود جهانی در 2008، اغلب مقالات به بررسی رابطه غیرخطی بین بدهی و رشد اقتصادی پرداختند. طبق نظریات سنتی، سطوح متوسط افزایش بدهی، رفاه و رشد اقتصادی را بهبود می بخشد، اما در سطوح بالا به رشد اقتصادی صدمه وارد می</em><em></em><em>کند. با توجه به پژوهش</em><em></em><em>های اخیر صورت گرفته، رابطه غیرخطی بدهی عمومی-رشد برای دیگر اقلام بدهی نظیر بدهی خانوارها و بدهی شرکتی نیز متصور است. در مقاله حاضر، وجود رابطه غیرخطی بدهی خانوارها-رشد درآمد سرانه در سطح منطقه</em><em></em><em>ای شامل 31 استان و در دوره زمانی 1394-1384 و همچنین متفاوت بودن نقاط آستانه در استان</em><em></em><em>ها در ارتباط با ناهمگنی رابطه غیرخطی یادشده، بررسی شده است. باتوجه به نتایج بهدست آمده از برآورد مدل، فرضیه رابطه </em><em>U</em><em> معکوس بین بدهی-رشد و اثر نابرابری درآمدی بر ناهمگنی این رابطه با استفاده از داده</em><em></em><em>های استان های ایران مورد تایید قرار می</em><em></em><em>گیرد. استانهایی که نابرابری درآمدی بالایی دارند حدآستانه بالاتری را تجربه کرده و سود بیشتری از ایجاد بدهی کسب خواهند کرد و استان هایی که نابرابری درآمدی اندکی دارند، زودتر به نقطه</em><em>چرخش اثر میرسند، اما حساسیت رشد اقتصادی به تغییر بدهی در این استانها، بیشتر است.</em>دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622The Role of Distribution of Loans and Credits by Banks on Economic Growth in Iranنقش توزیع تسهیلات اعطایی بانکها در رشد اقتصادی ایران133162886610.22054/joer.2018.8866FAجوادطاهرپوراستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیتیمورمحمدیدانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیرضافردیدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170426In Economic literature, different dimensions of financial development have been scrutinized. In this regard, what is important about bank-based financial systems is the distribution of loans and credits among different economic sectors. Actually, in non-competitive markets characterized by imperfect and incomplete information, any sort of distribution of credits and loans which is based on profit maximization for banks will not necessarily result in maximizing the collective interests of a country and it can even have adverse effects for the whole society. With regard to the issue described, this paper aims to study the role of distribution of credits and loans among different sectors on economic growth in Iran. To achieve this goal, we have used and analyzed time series data for the period 1984 to 2015 using Autoregressive Distributed Lag Model (ARDL). The findings of this paper show that the logarithmic coefficient of financial growth index (calculated as the ratio of total outstanding credits to GDP) is positive and significant in both short-term and long-term periods. This means that financial development plays a positive role in economic growth. On the other hand, the estimated coefficient for the ratio of loans allocated to production sectors to loans allocated to non-production sectors is also positive and significant in both short-term and long-term periods. This suggests that loans allocated to production sectors have a positive effect on economic growth. In fact, one can assert that although an increase in bank loans and credits (actually, the ratio of total outstanding loans and credits to GDP) has a positive effect on economic growth, the more these loans and credits are inclined towards production, the more the magnitude of economic growth being stimulated.<em>ادبیات اقتصادی از ابعاد مختلفی توسعه مالی را مورد موشکافی قرار داده است؛ در این راستا، آنچه در خصوص نظامهای مالی بانکمحور اهمیت مییابد، توزیع تسهیلات اعطایی بین بخشهای اقتصادی است. در واقع در بازارهای غیررقابتی با ویژگی اطلاعات ناقص و ناکامل هر نوع توزیع تسهیلات که برمبنای حداکثرسازی سود بانکها صورت میگیرد لزوما به حداکثرسازی منافع جمعی منجر نمیشود و میتواند تبعات منفی برای کلیت جامعه داشته باشد. با توجه به این موضوع، مقاله حاضر به دنبال بررسی نقش توزیع تسهیلات بانکی بین بخشهای اقتصادی بر رشد اقتصادی در ایران است. برای این منظور، با استفاده از دادههای سری زمانی 1363-1394 و روش خودهمبسته با وقفه توزیعی (</em><em>ARDL</em><em>) بهره جسته است. نتایج نشان میدهد ضریب لگاریتم شاخص توسعه مالی (نسبت مانده تسهیلات کل به تولید ناخالص داخلی) در کوتاهمدت و بلندمدت مثبت و معنادار حاصل شده است که نشانگر نقش مثبت توسعه مالی در رشد اقتصادی است. در طرف مقابل ضریب لگاریتم شاخص نسبت مانده تسهیلات تولیدی به غیرتولیدی نیز در کوتاهمدت و بلندمدت مثبت و معنادار حاصل شده است که نشاندهنده اثر مثبت تسهیلات تولیدی است. به بیان دیگر، افزایش تسهیلات بانکی (نسبت به </em><em>GDP</em><em>) اثر مثبت روی رشد اقتصادی دارد، اما هرچه گرایش این تسهیلات به سمت تسهیلات تولیدی باشد، رشد اقتصادی بیشتر تحت تاثیر مثبت قرار خواهد گرفت.</em>دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622Relationship between Life and Non-Life Insurance and Globalization: Study of Group D8 Countries Using Bootstrap Panel Granger Causality Testرابطه جهانی شدن و بیمههای زندگی و غیرزندگی: مطالعه کشورهای گروه D8 با استفاده از رهیافت علیت گرنجری پانلی مبتنی بر بوت استراپ163191886710.22054/joer.2018.8867FAشهرامفتاحیدانشیار اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاهابوالقاسمگلخنداندانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه لرستانJournal Article20160924This study investigates the causal linkages between insurance (divided between life and non-life insurance) and globalization in Group D8 countries by focusing on country-specific analysis for the period 1999–2011. For this purpose, we have used the penetration rate of life and non-life insurance and KOF globalization index (as a proxy of globalization) as primary variables. The method used in this study is based on the panel causality test provided by Konya (2006). This method is based on the Seemingly Unrelated Regressions (SUR) model and Wald tests with the country specific bootstrap critical values. Also, this test accounts for cross-dependency and heterogeneity among the members of the panel. Experimental results show that the causality between life and non-life insurance and globalization are not the same in different countries of D8 group, when considering their particular circumstances. For the case of Iran, only a one way causality from the globalization to non-life insurance is verified. <br /> <em>مطالعه حاضر به بررسی رابطه علیت بین بیمه (به تفکیک: بیمههای زندگی و غیرزندگی) و جهانیشدن در کشورهای گروه </em><em>D8</em><em> با تمرکز روی تحلیل خاص هر کشور طی دوره زمانی 2011-1999 میپردازد. به این منظور از متغیرهای ضریب نفوذ بیمه زندگی و غیرزندگی و شاخص جهانیشدن </em><em>KOF</em><em> (به عنوان پروکسی جهانیشدن) استفاده شده است. روش استفاده شده در این مطالعه براساس آزمون علیت پانلی ارائهشده توسط کونیا (2006) است. این آزمون مبتنیبر رگرسیونهای به ظاهر نامرتبط (</em><em>SUR</em><em>) و آزمونهای والد با مقادیر بحرانی بوتاستراپ خاص هر کشور است. همچنین این آزمون همبستگی مقطعی و عدم تجانس بین اعضای پانل را درنظر میگیرد. نتایج تجربی نشان میدهد جهت رابطه علیت بین بیمههای زندگی و غیرزندگی و جهانیشدنی در بین کشورهای مختلف گروه </em><em>D8</em><em> بسته به شرایط خاص حاکم بر آنها، یکسان نیست. در مورد کشور ایران نیز تنها رابطه علیت از سمت جهانیشدن به بیمه غیرزندگی تایید شده است. </em>دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622Rationality and Chaos in Planning: An Emphasis on Goulet's Theory of Rationalityعقلانیت و آشفتگی در برنامهریزی: با تاکید بر تئوری عقلانیت گولت193225886810.22054/joer.2018.8868FAمحمودمتوسلیاستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانفرشادمومنیاستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییرزیتالاجوردیکارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانمحمد مجیدرنجبردانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانJournal Article20160913Many years have passed since the adoption of planning mechanism in the development process of Iran. However, Iran has been failed to achieve this goal. The investigation of different levels of decision making in Iran shows that two factors are among the main reasons that lead the planning structure of Iran to be interwoven with a circle of underdevelopment. These two factors are lack of attention to the element of goal orientation, which means lack of proper understanding of concept of development in the planning process, and ignoring the element of rationality, which means not paying attention to the nature of man, his way of thinking and the collective identity of his decisions and actions. In this study, we have used the theoretical foundations of Goulet's classification of rationality and two criteria of coordination and commitment in the implementation of programs to study the interaction between rationality of different planning groups. Then, we have represented some experiences of decision-making in Iran to identify the dominant rationality in planning system of Iran. Our findings show that decision-making priorities in Iran have been derived from a reductionist interaction rather than an efficient interaction between rationalities and it was political rationality that dominated at various levels of decision-making.<em>سالها از زمان بهکارگیری سازوکار برنامهریزی در فرآیند توسعه ایران میگذرد. با این وجود، ایران همچنان در رسیدن به این هدف ناکام مانده است. بررسی سطوح مختلف تصمیمگیری در کشور از دو مجرای عدم توجه به عنصر هدفمندی به معنای نبود درک صحیح و درخور از مفهوم برنامهریزی در توسعه و همچنین نادیده گرفتن عنصر عقلانیت به معنای توجه نکردن به ماهیت انسان، شیوه تفکر او و هویت جمعی تصمیمات و اقدامات او، نشان میدهد این دو عامل از جمله دلایلی هستند که منجر به عجین شدن ساختار برنامهریزی ایران با دورهای توسعه نیافتگی شدهاند. در این مطالعه، براساس مبانی نظری تقسیمبندی گولت از عقلانیت و با تعیین دو شاخص هماهنگی و الزام در اجرای برنامهها، تعامل میان عقلانیت گروههای برنامهریز در کشور را بررسی کردهایم. سپس با ارائه مصادیقی از تجربه تصمیمگیری در ایران، عقلانیت مسلط بر نظام برنامهریزی کشور را شناسایی کردیم. یافتههای این پژوهش نشان میدهند اولویتهای تصمیمگیری در ایران بیش از آنکه حاصل تعاملی کارآمد میان عقلانیتها باشد، برآمده از تعاملی تحویلگرایانه بوده و در سطوح گوناگون تصمیمگیری این عقلانیت سیاسی بوده که بر اقدامات صورت گرفته تسلط داشته است.</em>دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622Determining Commission Structure of Private Petroleum Products Distribution Firms Based on Proposed Structure of Petroleum Products Market inتعیین کارمزد شرکتهای توزیع کننده خصوصی سوخت در شرایط ساختار پیشنهادی برای بازار فرآوردههای نفتی کشور227274886910.22054/joer.2018.8869FAمحمد علیمتفکر آزاداستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریزرضارنج پوراستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریزمحسنپورعبادالهاندانشیار گروه اقتصاد دانشگاه تبریزمهدیعسلیدانشیار موسسه مطالعات بین المللی انرژی وزارت نفت، تهرانمیرطاهرپورپرتوی آلانقدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریزJournal Article20161029Currently, National Iranian Oil Products Distribution Company is the exclusive distributor of various petroleum products all over Iran. High price of land in large cities and small amounts of revenue creates a waek competitive environment in which private sector is not motivated enough to invest on construction of gas stations, hence this situation leads to a shortage of gas stations in the country. One of the ways to overcome this insufficiency is to use capacities of private sector in the process of petroleum products distribution. In order to deregulate the market for distribution of petroleum products in the country, it is necessary to reform its structure. However, implementing this change should happen gradually and in different stages. Also, in all stages the government should supervise the execution of the task. In this paper, three stages of restructuring the market for petroleum products distribution in the country has been proposed. The first stage is to creat the necessary conditions for establishment of qualified firms which their duty is to receive petroleum products from oil depots and to distribute the products in filling stations. Because petroleum products in Iran have subsidized prices, it is necessary for the government to determine the commission rate paid to private firms entering this field in a way that their activity is economically viable. In this paper, by considering current and capital costs and using economic engineering- feasibility model proposed by United Nations Industrial Development Organization- and with the help of COMFAR III Expert software, we have calculated the commission rate payable to distribution companies for different values of land prices. Calculation results show that if land price considered to be zero, net commission rate payable to private distribution companies for one liter of petroleum product should be 783 IRRs. In conditions in which the distribution company is owner of either out-of-town or center of province, this number should be 808 and 1153 IRRs respectively. This number for a case in which stations are constructed by the distribution companies in combined locations: centers of provices, other cities and out-of-town stations, is calculated to be 956 IRRs.<em>در حال حاضر توزیع انواع فرآورده</em><em></em><em>های نفتی در اقصی نقاط کشور به صورت انحصاری توسط دولت انجام می</em><em></em><em>شود. بالابودن قیمت زمین در کلانشهرها، عدم انگیزه بخش خصوصی در سرمایه</em><em></em><em>گذاری برای احداث جایگاه به دلیل پایین بودن درآمد و نبود فضای رقابتی، باعث شده که جایگاه به میزان کافی در دسترس نباشد. یکی از روش</em><em></em><em>های برطرف کردن این نارسایی، استفاده از توانمندی بخش خصوصی در توزیع فرآوردههای نفتی است. در راستای کاهش تصدی</em><em></em><em>گری دولت، لازم است ساختار بازار توزیع فرآورده</em><em></em><em>های نفتی در کشور تغییر یابد. این تغییر اولا باید به صورت تدریجی و مرحلهای انجام شود و ثانیا دولت در مراحل مختلف بر این موضوع نظارت داشته باشد. در این مقاله سه مرحله برای تجدید ساختار بازار توزیع فرآورههای نفتی در کشور پیشنهاد و شرایط و الزامات هر مرحله به تفکیک ذکر شده است که اولین مرحله آن ایجاد شرایط لازم برای شکل</em><em></em><em>گیری شرکت</em><em></em><em>های صاحب صلاحیت است که وظیفه آنها تحویل گرفتن فرآورده از انبار و توزیع آن از طریق جایگاه</em><em></em><em>ها عرضه سوخت است. با توجه به اینکه قیمت فرآورده</em><em></em><em>های نفتی یارانه</em><em></em><em>ای بوده و هنوز شرایط برای آزادسازی قیمت فرآورده</em><em></em><em>ها از جنبه</em><em></em><em>های مختلف در کشور مهیا نشده است، از این رو، لازم است نرخ کارمزد شرکت</em><em></em><em>های خصوصی که وارد این عرصه می</em><em></em><em>شوند از سوی دولت به گونه</em><em></em><em>ای تعیین شودکه فعالیت این شرکت</em><em></em><em>ها از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد. در این مقاله نرخ کارمزد شرکت</em><em></em><em>های توزیع</em><em></em><em>کننده فرآورده</em><em></em><em>های نفتی با در نظر گرفتن هزینه</em><em></em><em>های جاری و سرمایه</em><em></em><em>ای با استفاده از روش اقتصاد مهندسی(مدل امکان</em><em></em><em>سنجی پیشنهادی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) در حالت</em><em></em><em>های مختلف و برای قیمت</em><em></em><em>های متفاوت زمین با استفاده از نرم افزار </em><em>Comfar</em><em> نسخه سه محاسبه شده است. نتایج نشان می</em><em></em><em>دهد، اگر قیمت زمین صفر در نظر گرفته شود، دریافتی خالص ناشی از فروش هر لتیر فرآورده برای شرکت</em><em></em><em>های خصوصی توزیع</em><em></em><em>کننده باید 783ریال باشد. این رقم در شرایطی که شرکت</em><em></em><em>های توزیع</em><em></em><em>کننده سوخت، فقط مالک جایگاه</em><em></em><em>های بین</em><em></em><em>راهی و مراکز استان</em><em></em><em>ها باشند به ترتیب 808 و 1153 ریال خواهد. رقم مورد نظر برای حالتی که جایگاه</em><em></em><em>ها از سوی شرکت</em><em></em><em>های توزیع</em><em></em><em>کننده سوخت به صورت ترکیبی در مراکز استان</em><em></em><em>ها، سایر شهرها و نقاط بین راهی احداث شوند 956 ریال بهدست آمد. </em>دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622Identifying Effective Factors on Foreign Tourism Demandشناسایی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری خارجی275306887010.22054/joer.2018.8870FAحبیبمروتاستادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائیعلی اصغرسالماستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائیمحبوبهخادم نعمت اللهیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-8340-0127Journal Article20170317Tourism Industry has important role in the job creating and economic development. Because of it, identifying effective factors on foreign tourism demand and attractiveness of tourism destinations is important. We used panel data of incoming tourist and characteristics of tourism destinations in 147 countries between years 2007 to 2015 to examine which factors have significant effect on foreign tourism demand. We used three aggregate indices to identify characteristics of tourism destinations that are regulatory framework, business environment and infrastructure, and human, cultural and natural resources. Our results show that business environment, tourism infrastructures such as air and ground transportation infrastructure and price competitiveness have significant effects on foreign tourism demand. We have also used thirteen more detailed indices of tourism destination characteristics and show that safety and security (such as the costliness of common crime and violence as well as terrorism, and the extent to which police services can be relied upon for protection from crime) , natural and cultural resources (such as cultural heritage and nationally protected areas) and price competitiveness indices have a significant effect on foreign tourism demand.<em>صنعت گردشگری یکی از پربازده</em><em></em><em>ترین صنایع در کشورهای مختلف بوده و نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا می</em><em></em><em>کند. بنابراین، شناسایی ویژگیهای موثر مقاصد گردشگری در جذب گردشگر اهمیت فراوانی در رشد و توسعه این صنعت در کشورها ایفا می</em><em></em><em>کند. در این تحقیق با استفاده از اطلاعات مربوط به 147 کشور جهان طی سالهای<br /> 2007- 2015 و با استفاده از روش داده</em><em></em><em>های تابلویی ویژگیهای موثر مقاصد گردشگری در جذب گردشگران خارجی شناسایی و معنی</em><em></em><em>داری آنها از نظر آماری بررسی شدند. نتایج تحقیق نشان دادند که از سه شاخص کلی مربوط به ویژگیهای مقاصد گردشگری، یعنی زیرساختهای گردشگری و فضای کسب و کار، قوانین و مقررات مربوط به گردشگری و منابع انسانی، طبیعی و فرهنگی، شاخص زیرساختهای گردشگری و فضای کسبوکار مانند زیرساختهای حملونقل ریلی، هوایی و زمینی و همچنین رقابتپذیری قیمتی اثر معنی</em><em></em><em>داری در جذب گردشگر خارجی دارند. در بین 13 شاخص جزیی سه شاخص ایمنی و امنیت، شاخص منابع فرهنگی و طبیعی، و شاخص رقابتپذیری قیمتی در صنعت گردشگری و مسافرت اثر معنی</em><em></em><em>داری در جذب گردشگران خارجی دارند.</em>دانشگاه علامه طباطبائیپژوهشنامه اقتصادی1735-210X186920180622Revisiting the Relationship between Inflation and Output Gap in Iranian Economy Using Wavelet Transform Approachبازنگری در رابطه شکاف تولید و تورم برای اقتصاد ایران با استفاده از رویکرد تبدیل موجک307334887110.22054/joer.2018.8871FAرامینخوچیانیاستادیار اقتصاد دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)0000-0002-3530-8289یونسنادمیاستادیار اقتصاد دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)Journal Article20170215The purpose of this paper is to revisit the relationship between inflation and output gap by using wavelet coherence approach. This approach attempts to combine the classical time series analysis with frequency domain analysis, and presents the advantages of assessing the co-movement of two series in the context of both time and frequency dimentions. Using continuous wavelet transform approach, the relationship between inflation and output gap, by considering GDP with oil sector and without oil sector, was studied by annual and quarterly data from 1959 to 2016 in Iran. The results showed that in the long run, the relashionship between inflation and output gap is positive. This result confirms existence of a Phillips curve with negative slope in the long run. However, the relationship between the two variables in the short term and also for the period before Islamic Revolution reflects a Phillips curve with positive slope. Friedman noted this type of curve for high inflation economies for a period of several years in 1977 in his Nobel Prize lecture. This result could have been very important in testing Phillips curve theory in Iranian economy.<em>هدف از مقاله حاضر بازنگری در رابطه شکاف تولید و تورم با رویکرد همدوسی موجک است. این رویکرد، تلاش دارد تا با ترکیب تحلیل کلاسیکی سری زمانی و تحلیل دامنه بسامدی، مزایای بررسی همزمان زمان- بسامدی دو سری زمانی را نشان دهد. با استفاده از تبدیل موجک پیوسته رابطه تورم و شکاف تولید با توجه به تولید ناخالص داخلی با نفت و بدون بخش نفت و با استفاده از دادههای سالانه و فصلی از سال 1338 تا 1395 در اقتصاد ایران بررسی شد. نتایج نشان داد که در بلندمدت رابطه تورم و شکاف تولید مثبت است. این نتیجه موید وجود منحنی فیلیپس با شیب منفی در بلندمدت است. اما رابطه دو متغیر در بازه زمانی کوتاهمدت و درسالهای قبل از انقلاب، منعکسکننده نوعی منحنی فیلیپس با شیب مثبت است. این نوع منحنی را فریدمن در سال 1977 در سخنرانی جایزه نوبل خود برای اقتصادهای با تورم بالا برای دورهای چند ساله ممکن دانست. این نتیجه میتواند در آزمون تئوری منحنی فیلیپس در اقتصاد ایران بسیار مهم باشد. </em>