TY - JOUR ID - 8690 TI - آثار تجارت الکترونیکی در ایران بر اشتغال و بهره‌وری JO - پژوهشنامه اقتصادی JA - JOER LA - fa SN - 1735-210X AU - محمودزاده, محمود AU - قویدل, صالح AU - چاوشی, سیده فاظمه AD - دانشیار گروه اقتصاد، واحد فیروزکوه، ‌دانشگاه آزاد اسلامی AD - دانشیار گروه اقتصاد، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی AD - دانشجوی دکترای اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 18 IS - 68 SP - 153 EP - 185 KW - تجارت الکترونیکی KW - بهره‌وری KW - اشتغال و داده‌های تلفیقی DO - 10.22054/joer.2018.8690 N2 - هدف این مقاله برآورد اثر  تجارت الکترونیکی بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال با استفاده از داده‌های استانی در قالب مدل رگرسیون داده‌های تلفییقی با دو روش اثرات ثابت و تصادفی است. برای این منظور  از آمار سال‌های ۱۳۹۲ تا 1۳۹۴ استفاده شده است. شواهد نشان می‌دهد در ایران 14 میلیون خریدار آنلاین و 17 هزار فروشگاه ‌اینترنتی وجود دارد که نتیجه آن مبادله 2/4 درصد GDP و 11 درصد خرده‌فروشی به صورت الکترونیکی است. نتایج نشان می‌دهد تجارت الکترونیکی با تاکید بر B2C بهره‌وری را افزایش داده است.کشش بهره‌وری نسبت به تجارت الکترونیکی 006/0 تا 0108/0 برآورد می‌شود. به عبارت دیگر، یک درصد افزایش سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی، باعث افزایش 006/0 تا 0108/0 درصد تولید ناخالص داخلی سرانه هر استان می‌شود. تاثیر تجارت الکترونیکی بر اشتغال منفی، اما از نظر آماری غیرمعنادار است. با توجه به اثر مثبت تجارت  الکترونیکی بر تولید سرانه و بی‌تاثیری آن بر نرخ بیکاری، چنین برداشت می‌شود که تجارت الکترونیکی بهبود بهره‌وری نیروی کار را در پی داشته است. UR - https://joer.atu.ac.ir/article_8690.html L1 - https://joer.atu.ac.ir/article_8690_0df7a172cf677eeacd3fa8b7a7b10304.pdf ER -