TY - JOUR ID - 3114 TI - مزیت نسبی صنایع غذایی و صنایع پوشاک ایران JO - پژوهشنامه اقتصادی JA - JOER LA - fa SN - 1735-210X AU - منجذب, محمدرضا AD - عضو هیئت علمی دانشکده علوم اقتصادی Y1 - 2002 PY - 2002 VL - 2 IS - 7 SP - 95 EP - 124 KW - پوشاک KW - ایران KW - صادرات پوشاک KW - تولید پوشاک KW - اقتصاد سنجی KW - مواد غذایی KW - محصولات غذایی KW - صنایع غذایی KW - محصولات کشاورزی KW - برنامه ریزی DO - N2 - با توجه به اینکه صنایع غذایی و پوشاک در ایران از دسته صنایع کاربر تلقی می گردد، پس می توان با تحلیل و مطالعه مزیت نسبی در اقلام تولیدی هر یک از این دو صنعت زمینه های صادرات بیشتر آنها را فراهم ساخت. زیرا ایجاد تمهیدات لازم و بستر مناسب افزایش صادرات اقلام دارای مزیت نسبی، تاثیری مطلوب و مثبت بر اشتغال کشور خواهد داشت. بنابراین در این مطالعه با استفاده از روش مزیت نسبی آشکار شده ( RCA ) محاسبات مربوط به مزیت نسبی گروههای هر دو صنعت صورت می پذیرد. بنابراین با تخمین تابع عرضه صادرات دو صنعت، می توان مطالعه فوق را تکمیل نمود.  UR - https://joer.atu.ac.ir/article_3114.html L1 - https://joer.atu.ac.ir/article_3114_75ec83b8da7623697eeb94d2cbd8bfac.pdf ER -