@article { author = {Mashayekhi, Syamak and Hajizadeh Fallah, Mehrdad}, title = {The study on the effective factors in Chicken meat market in Iran: An application of Vector Autoregression model}, journal = {Economics Research}, volume = {11}, number = {40}, pages = {131-154}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba'i University}, issn = {1735-210X}, eissn = {2476-6453}, doi = {}, abstract = {Abstract           The poultry industry is very important in Iran in comparison with other animal husbandry industries for its technical, economic and hygienic aspects. Despite the attempts made by the government to support this industry, still its products is not confidentially sufficient for growing domestic demands. Among the various factors, which influence the poultry industry, the preparation and relevant pricing of feed inputs are very critical issues.           The purpose of this study is to investigate the short-run and long-run of the effective factors in chicken meat market in Iran during The monthly data of 1993-2010 using Johansen-Juselius technique and VEC mechanism. The results showed that the price of poultry feed inputs have positive effects on price of chicken meat in both short-run and long run period. The results also indicated the high adjustment speed in the model, which reveals that chicken meat market could be regulated in the short-run period by appropriate policies.}, keywords = {Long-Run and Short Run Relations,Cointegration Test,Error Correction model}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر‌بازار گوشت مرغ در ایران (کاربرد مدل خود رگرسیون ‌برداری)}, abstract_fa = {       صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی، اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اما به رغم این اهمیت و تلاشهای دولت در حمایت از این صنعت، تولیدات این بخش به نحو اطمینان بخشی پاسخگوی تقاضای فزاینده داخلی  نیست. در بین عوامل تأثیرگذار بر‌این صنعت، قیمت‌گذاری و تأمین مناسب نهاده‌های اصلی تغذیه مرغ به دلیل سهم بالا در هزینه‌های موجود واحدهای مرغداری بسیار حائز اهمیت می‌باشد.       هدف مقاله حاضر بررسی ارتباط بلند مدت و کوتاه مدت عوامل مؤثر بر‌بازار گوشت مرغ ایران است. به این منظور با استفاده از آمار سری زمانی ماهیانه مربوط به سالهای 1372 تا 1389 و با ارائه یک چارچوب نظری و با استفاده از روش"یوهانس ـ جوسیلیوس" روابط بلند مدت، و با به‌کارگیری مکانیسم تصحیح خطای برداری (VECM) روابط کوتاه مدت برآورد شد.نتایج نشان داد که آثار قیمت نهاده‌های اصلی تغذیه مرغ بر‌قیمت گوشت مرغ در کوتاه مدت و بلند مدت مثبت و در یک جهت می‌باشد. ضمن آنکه بدلیل سرعت تعدیل بالا در مدل، در کوتاه مدت با اعمال سیاست‌های مناسب می‌توان بازار گوشت مرغ را تنظیم نمود.   }, keywords_fa = {ایران,بازار گوشت مرغ,الگوی VAR,روابط بلند مدت و کوتاه مدت,آزمون هم انباشتگی و مدل تصحیح خطا}, url = {https://joer.atu.ac.ir/article_2567.html}, eprint = {https://joer.atu.ac.ir/article_2567_a1f2b55084ec02cf5b225cb6ebb9e097.pdf} }