وجود مطالبات معوق از جمله مشکلات کنونی نظام بانکی کشور محسوب میشود. یکی از دلایل بروز چنین مشکلاتی، استفاده نکردن از سیستمهای اعتبارسنجی برای اعطای تسهیلات بانکی است. مدلهای مورد استفاده در چنین سیستمهایی امکان پیشبینی کمی ریسک نکول وامگیرندگان را فراهم میکنند. چندی است که با همت وزارت امور اقتصادی و دارایی، شرکتی ...
بیشتر
وجود مطالبات معوق از جمله مشکلات کنونی نظام بانکی کشور محسوب میشود. یکی از دلایل بروز چنین مشکلاتی، استفاده نکردن از سیستمهای اعتبارسنجی برای اعطای تسهیلات بانکی است. مدلهای مورد استفاده در چنین سیستمهایی امکان پیشبینی کمی ریسک نکول وامگیرندگان را فراهم میکنند. چندی است که با همت وزارت امور اقتصادی و دارایی، شرکتی برای ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی جامع برای فراهم کردن دادههای اعتباری مشتریان بانکی و تهیه گزارشهای اعتباری افراد ایجاد شده است، اما همچنان راه زیادی تا فراگیر شدن گزارشهای اعتباری در نظام بانکی وجود دارد.
در این تحقیق سعی شده است تا با استفاده از اطلاعات 250 مشتری حقوقی (کوچک و متوسط) مربوط به سه بانک، مدلی برای اعتبارسنجی مشتریان حقوقی بانکها ارایه شود. نتایج تحقیق حاکی از معناداری مدل در سطح خطای کمتر از 5 درصد است. این مدل با 40 داده دیگر نیز مورد آزمون قرار گرفت که صحت مدل ارایه شده را تأیید کرد.