فتحیه مقدادیان؛ محمد لشکری؛ سید علیرضا داودی
دوره 13، شماره 48 ، فروردین 1392، ، صفحه 29-47
چکیده
این مطالعه حاصل یک پژوهش کاربردی با هدف توصیف یک روش برای اولویتبندی عوامل مؤثر بر استفاده مشتریان از خدمات الکترونیکی بانکها تحت محیط فازی است. ازاینرو، مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP – Fuzzy پیشنهاد شده است. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی نمونهای متشکل از 50 نفر از مشتریان بانک سامان مورد بررسی قرار ...
بیشتر
این مطالعه حاصل یک پژوهش کاربردی با هدف توصیف یک روش برای اولویتبندی عوامل مؤثر بر استفاده مشتریان از خدمات الکترونیکی بانکها تحت محیط فازی است. ازاینرو، مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP – Fuzzy پیشنهاد شده است. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی نمونهای متشکل از 50 نفر از مشتریان بانک سامان مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از AHP–Fuzzy عوامل به ترتیب اهمیت اولویتبندی شدهاند. عوامل تحقیق شامل 10 معیار اصلی پاسخگویی، کارایی، تحققپذیری، قابلیت اعتماد، محرمانه بودن، سودمندی دریافت شده، آسانی استفاده، نگرش رفتاری، نرمذهنی و کنترل رفتاری درک شده، است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که به ترتیب عوامل سودمندی دریافت شده، تحققپذیری، آسانی استفاده، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، محرمانه بودن، کارایی، نگرش رفتاری، نرمذهنی و نظارت رفتاری در استفاده مشتریان از خدمات الکترونیک بانکها تأثیرگذارند.
حمید کردبچه؛ سمیه جهان مهین
دوره 12، شماره 44 ، فروردین 1391، ، صفحه 235-258
چکیده
بنگاهها از سیاستهای غیرقیمتی برای افزایش فروش، گسترش سهم بازار و حفظ و جذب مشتریان استفاده میکنند. این سیاستها به مجموعه روشهایی گفته میشود که شامل تغییر قیمتها نباشند. نظر به اینکه بانکها اغلبدراستفادهاز سیاستهای قیمتی بهشدت محدود هستند، سیاستهای غیرقیمتی برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. بخش بانکی ایران ...
بیشتر
بنگاهها از سیاستهای غیرقیمتی برای افزایش فروش، گسترش سهم بازار و حفظ و جذب مشتریان استفاده میکنند. این سیاستها به مجموعه روشهایی گفته میشود که شامل تغییر قیمتها نباشند. نظر به اینکه بانکها اغلبدراستفادهاز سیاستهای قیمتی بهشدت محدود هستند، سیاستهای غیرقیمتی برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. بخش بانکی ایران بهتازگی تحولات ساختاری از طریق ایجاد بانکهای خصوصی و خصوصیسازی بانکهای تجاری دولتی را تجربه کرده است. این اصلاحات باعث افزایش رقابت بین بانکها شده است. ازاینرو، بانکهای تجاری بهمنظور افزایش سهم خود در بازار از سیاستهای متفاوتی استفاده میکنند. بهدلیل تنظیم و تثبیت نرخهای سود وامها و سپردهها توسط بانک مرکزی، سیاستهای غیرقیمتی اهمیت و اولویت بیشتری یافتهاند. این مقاله بهعنوان یک مطالعه پیشگام تلاش کرده است اثر چنین سیاستهایی را بر عملکرد بانکهای ایران با استفاده از یک نمونه شامل 12 بانک تجاری طی دوره 1386-1381 بررسی کند. بدین منظور رویکرد مرزی تکمرحلهای دادههای ترکیبی[1] استفاده شده است. این رویکرد امکان محاسبه کارایی در سطح بنگاه و عوامل ناکارایی را بهطور همزمان فراهم میکند. همچنین بهمنظور بررسی سازگاری روشها و کنترل نتایج، روش کارایی برتر[2] نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در تخمین این مدلها، بهمنظورکنترل اثر سایر عوامل مؤثر بر عملکرد بانکها مانند ساختار مالکیت، تجربه بانک، ریسک عملکرد و تمرکز بازار، این متغیرها نیز در مدل لحاظ شدهاند.
نتایج این مطالعه نشان میدهند که صرفنظر از روش مورد استفاده سیاستهای غیرقیمتی مانند تمایز تولید، تبلیغات و بانکداری الکترونیک باعث بهبود عملکرد بانکها در نمونه مورد بررسی شده است.
[1]- Single-stage Frontier Approach
[2]- Super Efficiency