امیررضا سوری
دوره 14، شماره 53 ، تیر 1393، ، صفحه 37-63
چکیده
طولانی شدن فرآیند جهانی شدن، کشورهایی را که خواهان تحقق آزادسازی در آن قالب نبودند بر آن داشت تا به منطقهگرایی بهعنوان راهحلی برای تجارت خارجی خود روی آورند، زیرا آزادسازی به شیوه منطقهگرایی کمهزینهتر و قابل دسترستر از طریق جهانی شدن است. مطالعه حاضر به دنبال تحلیل عوامل مؤثر بر همگرایی اقتصادی ایران با گروههای ...
بیشتر
طولانی شدن فرآیند جهانی شدن، کشورهایی را که خواهان تحقق آزادسازی در آن قالب نبودند بر آن داشت تا به منطقهگرایی بهعنوان راهحلی برای تجارت خارجی خود روی آورند، زیرا آزادسازی به شیوه منطقهگرایی کمهزینهتر و قابل دسترستر از طریق جهانی شدن است. مطالعه حاضر به دنبال تحلیل عوامل مؤثر بر همگرایی اقتصادی ایران با گروههای منطقهای EU، D8، OIC، ECO، GCC و ASEAN با استفاده از دادههای تلفیقی دوره 2009-1995 مبتنیبر رویکرد پانل پویا و بهکارگیری روش GMM است. برای توضیح تجارت متقابل بین ایران و کشورهای طرف تجاری با بازبینی مطالعات جدید انجام شده با تصریح جدیدی مدل جاذبه مورد استفاده قرار گرفته است. براساس یافتههای پژوهش جریان تجاری ایران از فرضیه لیندر (Linder) مبنیبر وجود رابطه مثبت بین تجارت متقابل و همگرایی درآمدها پیروی میکند. همچنین نتایج برآورد مدل نشان میدهد، اندازه اقتصادی، درآمد سرانه و سرمایهگذاری مستقیم خارجی آثار معنادار، مستقیم و مسافت اثر معنادار، اما معکوس بر جریان تجاری ایران با بلوکهای منطقهای مورد بررسی دارد.
سید شمس الدین حسینی؛ امیررضا سوری؛ حامد محمدی
دوره 12، شماره 44 ، فروردین 1391، ، صفحه 73-98
چکیده
هدف از مقاله حاضر پژوهشی از نوع میدانی است که زمینههای بهکارگیری مدلهای سازمانی و استراتژیهای نوین تأمین مالی را در تعاونیهای ایران بررسی میکند. برای این منظور پرسشنامهای طراحی شد و نظرات 31 نفر از خبرگان بخش تعاون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که مدل سازمانی تعاونی سنتی در تأمین مالی تعاونیها ...
بیشتر
هدف از مقاله حاضر پژوهشی از نوع میدانی است که زمینههای بهکارگیری مدلهای سازمانی و استراتژیهای نوین تأمین مالی را در تعاونیهای ایران بررسی میکند. برای این منظور پرسشنامهای طراحی شد و نظرات 31 نفر از خبرگان بخش تعاون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که مدل سازمانی تعاونی سنتی در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر نیست و سایر مدلهای سازمانی تعاونی مانند سرمایهگذاری نسبی، عضو- سرمایه گذار، نسل جدید، تعاونی با واحدهای مستقل دارای سرمایه در حال افزایش، سهامی- سرمایهگذار و تبدیل شدن به شرکت سرمایهمحور، در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر هستند.
همچنین براساس نظر خبرگان در استراتژی تأمین مالی سنتی، روشهای تأمین مالی از طریق بانک و سایر نهادهای مالی، سهام اعضا، سرمایه سهام تخصیص نیافته ذخایر و استقراض از نهادهای وام دهنده تخصصی در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر هستند. در استراتژی تأمین مالی حمایتی، روشهای تأمین مالی از طریق برنامه سرمایه پایه، اوراق ظرفیت، طرحهای اجباری مشارکت در سهام، ذخیره مازاد برگشتی، انتشار سهام جایزه ورأی سود، وجوه بازنشستگی اعضا، واحدهای مشارکتی، برنامههای سرمایه چرخشی و وامهای چرخشی، در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر هستند و در نهایت، در استراتژی تأمین مالی مستقیم، روشهای تأمین مالی از طریق واحدهای تجهیز سرمایه تعاونی، سرمایهگذاری مستقیم، بازار مستثنا، سند تعهد، سهام سرمایه گذاری/ گواهینامه (صدور سهام ممتاز)، سهام ممتاز قابل بازخرید، اوراق قرضه محلی، طرحهای سهام کارکنان، عایدات حاصل از مبادله با افراد غیرعضو و درصدی از کل سهام در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر هستند.
ابراهیم علی رازینی؛ امیررضا سوری؛ احمد تشکینی
دوره 11، شماره 43 ، دی 1390، ، صفحه 199-218
سید شمس ‏الدین حسینی؛ محمدابراهیم عین علیان؛ امیررضا سوری
دوره 9، شماره 33 ، تیر 1388، ، صفحه 125-151
چکیده
پست بانک به عنوان یکی از نهادهای مالی، تجربه موفقی در بسیاری از کشورها را پشت سر گذاشته است. همین امر سبب شد که شرکت پست بانک در سال 1375 با اهدافی چون توسعه خدمات مالی در مناطق روستایی و دورتر تأسیس شود. اکنون با سپری شدن بیش از یک دهه از فعالیت پست بانک در قالب سرپرستیهای مستقل استانی درکشور، امکان ارزیابی فعالیت آنها با استفاده از معیارهایی ...
بیشتر
پست بانک به عنوان یکی از نهادهای مالی، تجربه موفقی در بسیاری از کشورها را پشت سر گذاشته است. همین امر سبب شد که شرکت پست بانک در سال 1375 با اهدافی چون توسعه خدمات مالی در مناطق روستایی و دورتر تأسیس شود. اکنون با سپری شدن بیش از یک دهه از فعالیت پست بانک در قالب سرپرستیهای مستقل استانی درکشور، امکان ارزیابی فعالیت آنها با استفاده از معیارهایی چون کارایی فراهم آمده که موضوع این مقاله است. در مقاله حاضر کارایی و عوامل مؤثر بر آن برای 28 استان (سرپرستی) مستقل پست بانک ایران در دوره زمانی1384-1378 با استفاده از روش پارامتری آماری(SFA)و فرم خطی- لگاریتمی تابع هزینه مرزی تصادفی برآورد شده است. نتایج این مطالعه بر اساس مدل(1)- برآورد کارایی- نشان میدهد که کارایی پست بانک ایران 60 درصد است، استان تهران کمترین کارایی و استان چهارمحال و بختیاری، بیشترین کارایی را داشته اند. در کل سرپرستیهای پست بانک استانی در مناطق با توسعهیافتگی پایینتر چون چهارمحال و بختیاری وکهکیلویه و بویراحمد در مقایسه با واحدهای استانی توسعه یافته تر چون تهران وخراسان کاراترعمل کرده اند. ضمن اینکه بر اساس نتایج مدل (2)- برآورد عوامل مؤثر بر کارایی- کارایی سرپرستیها با اندازه پست بانک (دارایی کل)، تعداد پرسنل، تعداد شعب و زمان رابطه منفی و با درآمد کل پست بانک رابطه مثبت دارد.
مولود احمد؛ احمد تشکینی؛ امیررضا سوری
دوره 8، شماره 28 ، فروردین 1387، ، صفحه 15-39
چکیده
این مطالعه تابع مصرف بخش خصوصی را با هدف استخراج میل نهایی به مصرف بلندمدت و کوتاهمدت این بخش از درآمد قابل تصرف، تخمین میزند. در این مقاله از اطلاعات سالانه دوره زمانی 82-1338 و از روش خود توضیح برداری با وقفههای گسترده (ARDL) برای تخمین مدل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میل نهایی به مصرف بلندمدت و کوتاهمدت بخش خصوصی از درآمد ...
بیشتر
این مطالعه تابع مصرف بخش خصوصی را با هدف استخراج میل نهایی به مصرف بلندمدت و کوتاهمدت این بخش از درآمد قابل تصرف، تخمین میزند. در این مقاله از اطلاعات سالانه دوره زمانی 82-1338 و از روش خود توضیح برداری با وقفههای گسترده (ARDL) برای تخمین مدل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میل نهایی به مصرف بلندمدت و کوتاهمدت بخش خصوصی از درآمد قابل تصرف، بهترتیب برابر با 49/0 و 37/0 است؛ بدان معنا که یکواحد افزایش در درآمد قابل تصرف با فرض ثبات سایر شرایط منجر به افزایش هزینههای مصرفی بخش خصوصی به میزان 37/0 واحد در کوتاهمدت و 49/0 واحد در بلندمدت میشود. از سویی حجم نقدینگی واقعی به میزان 1/0 (بهعنوان جانشینی برای ثروت حقیقی جامعه) دارای اثر مثبت و معناداری بر روی هزینههای مصرفی بخش خصوصی است.
سید شمس الدین حسینی؛ امیررضا سوری
دوره 7، شماره 25 ، تیر 1386، ، صفحه 127-155
چکیده
این مقاله به دنبال برآورد کارایی صنعت بانکداری در ایران و تشخیص عوامل مؤثر بر آن است. در این پژوهش از آمارو ارقام ده بانک دولتی؛ شامل شش بانک تجاری(ملّت، تجارت،رفاه کارگران،صادرات، ملی و سپه) و چهار بانک تخصصی(توسعه صادرات، مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن) برای دورة زمانی1381-1374 استفاده شده و با نگرش واسطه مالی به بانک؛ روش پارامتری آماری ...
بیشتر
این مقاله به دنبال برآورد کارایی صنعت بانکداری در ایران و تشخیص عوامل مؤثر بر آن است. در این پژوهش از آمارو ارقام ده بانک دولتی؛ شامل شش بانک تجاری(ملّت، تجارت،رفاه کارگران،صادرات، ملی و سپه) و چهار بانک تخصصی(توسعه صادرات، مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن) برای دورة زمانی1381-1374 استفاده شده و با نگرش واسطه مالی به بانک؛ روش پارامتری آماری و بکارگیری تابع هزینه ترانسلوگ کارایی بانکهای یاد شده، برآورد شده است. نتایج بدست آمده بر اساس مدل(1)- برآورد کارایی- نشان میدهد که کارایی صنعت بانکداری در ایران 76/87 درصد است. بر اساس نتایج مدل (2)؛ یعنی برآورد عوامل مؤثر بر کارایی، کارایی بانکها با تخصصی شدن آنها، تعداد شعب و زمان، رابطة مثبت و با اندازه بانک(دارایی کل) رابطة منفی دارد.