احسان زنگنه؛ غلامرضا زمانیان؛ محمدنبی شهیکی تاش؛ علی چشمی
چکیده
در اقتصاد ایران، عمده منابع مالی موردنیاز بنگاههای اقتصادی از طریق اعطای تسهیلات توسط شبکه بانکی تامین میشود. از این رو، مطالعه عوامل موثر بر تسهیلات بانکی به بخش خصوصی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله، عوامل موثر بر تسهیلات اعطایی بانکها با دادههای فصلی اقتصاد ایران در دوره 1379 تا 1399 با رویکرد غیرخطی مارکوف- سوئیچینگ ...
بیشتر
در اقتصاد ایران، عمده منابع مالی موردنیاز بنگاههای اقتصادی از طریق اعطای تسهیلات توسط شبکه بانکی تامین میشود. از این رو، مطالعه عوامل موثر بر تسهیلات بانکی به بخش خصوصی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله، عوامل موثر بر تسهیلات اعطایی بانکها با دادههای فصلی اقتصاد ایران در دوره 1379 تا 1399 با رویکرد غیرخطی مارکوف- سوئیچینگ بررسی میشود. رویکرد غیرخطی به این دلیل استفاده شد که تسهیلات بانکی طی دورههای رونق و رکود اعتباری، اثرپذیری متفاوتی از عوامل اقتصادی از خود نشان میدهند. نتایج پژوهش بیان میکند که در دوران رونق اعتباری، رشد اقتصادی تنها متغیر اثرگذار بر تسهیلات است و در دوران بحران اعتباری، نرخ تورم، نرخ سود تسهیلات و مطالبات غیرجاری اثری معکوس بر تسهیلات دارند در حالی که نرخ سود سپردههای بانکی و نرخ رشد ارز، اثری مثبت و معنادار بر نرخ رشد تسهیلات بانکی میگذارند. این اثرگذاری نامتقارن عوامل کلان اقتصادی طی دوران رونق و بحران اعتباری در سیاستگذاری مهم جلوه میکند و شایسته است هنگام سیاستگذاری پولی مدنظر قرار گیرد.
ابوالفضل پاسبانی؛ علی چشمی؛ میثم پیله فروش
چکیده
این مقاله به تاثیر نهادهای سیاسی بر عملکرد صندوقهای نفتی پرداخته و در پی پاسخ به این سوال است که چه تفاوتهایی در نهادهای سیاسی، سبب تفاوت در عملکرد صندوقهای نفتی در ایران، نروژ و عربستان شده است؟. به نظر میرسد در شرایطی که نهادهای سیاسی، حداکثرسازی منافع را با اتخاذ تصمیات بلندمدت عملی سازد، سازوکار صندوقهای نفتی موفق است ...
بیشتر
این مقاله به تاثیر نهادهای سیاسی بر عملکرد صندوقهای نفتی پرداخته و در پی پاسخ به این سوال است که چه تفاوتهایی در نهادهای سیاسی، سبب تفاوت در عملکرد صندوقهای نفتی در ایران، نروژ و عربستان شده است؟. به نظر میرسد در شرایطی که نهادهای سیاسی، حداکثرسازی منافع را با اتخاذ تصمیات بلندمدت عملی سازد، سازوکار صندوقهای نفتی موفق است و در شرایطی که نهادهای سیاسی حداکثرسازی منافع را با اتخاذ تصمیات کوتاهمدت ممکن سازد، سازوکار صندوقهای نفتی موفق نیست. نهادهای سیاسی در دموکراسیهای کامل و همچنین حکومتهای استبدادی پدرمآب به اتخاذ تصمیات بلندمدت منجر شده، اما نهادهای سیاسی در دموکراسیهای ناقص به اتخاذ تصمیات کوتاهمدت میانجامد. نتایج حاصل از رتبهبندی نظر خبرگان نشان میدهد در بین نهادهای رسمی، پایبندی سیاستمداران حزبی/خانوادگی به منافع بلندمدت حزب/خاندان مهمترین مولفه موثر بر عملکرد صندوقهای نفتی است. این رتبهبندی بر نقش سیاستورزی حزبی یا خانوادگی در افزایش افق تصمیمگیری سیاستمداران تاکید دارد. در ایران انگیزشهای مستتر در نهادهای سیاسی سبب سوق دادن سیاستمداران به اتخاذ تصمیمات کوتاهمدت به جای تصمیمات بلندمدت میشود. این انگیزهها به گونهای است که سیاستمداران متمایل میشوند برای حداکثرکردن منافع خود، بازه زمانی کوتاهمدت را مدنظر قرار دهند. این ویژگی یکی از مهمترین عوامل موثر در عدم موفقیت سازوکار حساب ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه ملی در ایران بوده است.
علی چشمی؛ حبیب حبیبی نیکجو
چکیده
اصلاحات نهادی درونزا در چارچوب اقتصاد سیاسی قابل تحلیل است. این مقاله بر اصلاحات نهادی صنعت بانکداری تمرکز دارد. مهمترین نهاد رسمی بانکداری، نهاد تنظیم مقررات و نظارت بر بانکها است که در ایران توسط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی انجام میشود. در این مقاله، اصلاحات نهاد رسمی بانکداری ایران هم طبق قانون و هم شیوههای اجرایی آن ...
بیشتر
اصلاحات نهادی درونزا در چارچوب اقتصاد سیاسی قابل تحلیل است. این مقاله بر اصلاحات نهادی صنعت بانکداری تمرکز دارد. مهمترین نهاد رسمی بانکداری، نهاد تنظیم مقررات و نظارت بر بانکها است که در ایران توسط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی انجام میشود. در این مقاله، اصلاحات نهاد رسمی بانکداری ایران هم طبق قانون و هم شیوههای اجرایی آن در عمل طی دوره بعد از انقلاب تحلیل میشود. مساله اصلی مقاله این است که چگونه میتوان از نورث و دیگران (2006 و 2009) درباره سامان اجتماعی دسترسی محدود و دسترسی باز فقط برای صنعت بانکداری استفاده کرد؟ شواهد تاریخی و تحلیل آماری بانکداری ایران نشان میدهد که ترتیبات نهادی بانکداری ایران و شیوههای اجرایی آن در دورههای مختلف با ویژگیهای سامان دسترسی محدود (دولت طبیعی) انطباق دارد. به ویژه در دهه 1370 با اینکه بانکداری خصوصی ممنوع است، اما گروههایی از خواص ائتلاف حاکم از رانت تاسیس موسسات بانکی غیردولتی به صورت غیررسمی بهرهمند شدند. این شرایط سبب رقابت در انتلاف حاکم شده و در اوایل دهه 1380 با اصلاح قواعد ورود، بانکهای خصوصی رسمی با وابستگی به گروهی دیگر از ائتلاف حاکم، تاسیس شدند. سپس قوانین و مقررات متعددی برای بهبود نظارت بر بانکداری تصویب شد. در اواخر دهه 1380، منافع موسسات بانکی غیررسمی آسیب دید به همین دلیل تلاش کردند تا به شکل رسمی به فعالیت خود ادامه دهند. در مجموع، شواهد نشان میدهد اگر طبق نورث و دیگران (2009) هنوز ویژگیهای دولت طبیعی (سامان دسترسی محدود) در صنعت بانکداری ایران وجود دارد، اما از دولت طبیعی پایهای سالهای قبل از 1380 به برخی ویژگیهای دولت طبیعی بالغ گذار کرده است.
نسرین رضائیمقدم؛ مهدی مصطفوی؛ علی چشمی
چکیده
حفظ ثبات قیمتها در بلندمدت حتی زمانی که بانک مرکزی، سیاست هدفگذاری تورم را به طور صریح پیگیری نمیکند، به عنوان هدف اولیه سیاستگذاران پولی شناخته میشود. همچنین به دلیل وقفه در تاثیرگذاری سیاستهای پولی، انتخاب معیار مناسب تورم بسیاراهمیت دارد. در برخی از کشورها، تورم هسته به عنوان شاخصی که روند بلندمدت تورم را آشکار میکند، ...
بیشتر
حفظ ثبات قیمتها در بلندمدت حتی زمانی که بانک مرکزی، سیاست هدفگذاری تورم را به طور صریح پیگیری نمیکند، به عنوان هدف اولیه سیاستگذاران پولی شناخته میشود. همچنین به دلیل وقفه در تاثیرگذاری سیاستهای پولی، انتخاب معیار مناسب تورم بسیاراهمیت دارد. در برخی از کشورها، تورم هسته به عنوان شاخصی که روند بلندمدت تورم را آشکار میکند، میتواند تورم را پیشبینی و براساس آن هدفگذاری تورم صورت گیرد. تورم هسته و کارایی آن در تشخیص روند بلندمدت تورم میتواند سیاستگذاران را در شناخت بهتر اجزای تورم یاری رساند. تورم در ایران نیز تحت تاثیر عوامل بلندمدت و شوکهای متعدد داخلی و خارجی قرار دارد. در این مقاله، تورم هسته در ایران برای سالهای 1353 تا1390 با استفاده از فیلتر کالمن در چارچوب سریهای زمانی ساختاری تخمین زده شده است. مطابق نتایج تحقیق، تورم هسته ناشی از آثار بلندمدت متغیرهایی چون پایه پولی و نقدینگی در ایران نوساناتی مشابه تورم اندازهگیری شده را تجربه میکند و مقدار تورم هسته در دوره مطالعه به طور متوسط حدود15 درصد است.