سیده فاطمه چاوشی؛ محمود محمودزاده؛ صالح قویدل دوستکوئی
چکیده
هدف این مقاله، بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انتشار تجارت الکترونیکی در ایران با تحلیل بین استانی است که در قالب مدل رگرسیون دادههای تلفیقی در دوره زمانی 1392 تا 1395 و در 30 استان کشور انجام شده است. نتایج نشان داد حدود 5 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را مبادلات تجارت الکترونیکی تشکیل میدهد. مهمترین عوامل در انتشار تجارت الکترونیکی ...
بیشتر
هدف این مقاله، بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انتشار تجارت الکترونیکی در ایران با تحلیل بین استانی است که در قالب مدل رگرسیون دادههای تلفیقی در دوره زمانی 1392 تا 1395 و در 30 استان کشور انجام شده است. نتایج نشان داد حدود 5 درصد تولید ناخالص داخلی ایران را مبادلات تجارت الکترونیکی تشکیل میدهد. مهمترین عوامل در انتشار تجارت الکترونیکی عبارتند از: کسبوکارهای الکترونیکی، ضریب نفوذ تلفن ثابت، ضریب نفوذ تلفن همراه و پهنای باند اینترنت. ضریب متغیرهای تعداد کسبوکارهای الکترونیکی، ضریب نفوذ تلفن ثابت، ضریب نفوذ تلفن همراه و ضریب نفوذ اینترنت به ترتیب برابر با 045/0، 022/0، 009/0 و 006/0 بوده و از نظر آماری معنادار هستند. همچنین نتایج نشان داد که ضریب نفوذ اینترنت به عنوان یکی از مهمترین ابزار دسترسی به اینترنت، بیشترین تاثیر را در انتشار تجارت الکترونیکی دارد؛ به این معنا که با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در استانهای کشور، میتوان شکاف میان تجارت الکترونیکی در استانها را کاهش داد. همچنین تعداد کسبوکارهای الکترونیکی نقش محوری بر گسترش شبکه تجارت الکترونیکی در ایران دارد. در این میان ضریب نفوذ تلفن همراه و تلفن ثابت نیز از پیشرانهای تجارت الکترونیکی در ایران محسوب میشوند.
محمود محمودزاده؛ صالح قویدل؛ سیده فاظمه چاوشی
چکیده
هدف این مقاله برآورد اثر تجارت الکترونیکی بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال با استفاده از دادههای استانی در قالب مدل رگرسیون دادههای تلفییقی با دو روش اثرات ثابت و تصادفی است. برای این منظور از آمار سالهای ۱۳۹۲ تا 1۳۹۴ استفاده شده است. شواهد نشان میدهد در ایران 14 میلیون خریدار آنلاین و 17 هزار فروشگاه اینترنتی وجود دارد که ...
بیشتر
هدف این مقاله برآورد اثر تجارت الکترونیکی بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال با استفاده از دادههای استانی در قالب مدل رگرسیون دادههای تلفییقی با دو روش اثرات ثابت و تصادفی است. برای این منظور از آمار سالهای ۱۳۹۲ تا 1۳۹۴ استفاده شده است. شواهد نشان میدهد در ایران 14 میلیون خریدار آنلاین و 17 هزار فروشگاه اینترنتی وجود دارد که نتیجه آن مبادله 2/4 درصد GDP و 11 درصد خردهفروشی به صورت الکترونیکی است. نتایج نشان میدهد تجارت الکترونیکی با تاکید بر B2C بهرهوری را افزایش داده است.کشش بهرهوری نسبت به تجارت الکترونیکی 006/0 تا 0108/0 برآورد میشود. به عبارت دیگر، یک درصد افزایش سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی، باعث افزایش 006/0 تا 0108/0 درصد تولید ناخالص داخلی سرانه هر استان میشود. تاثیر تجارت الکترونیکی بر اشتغال منفی، اما از نظر آماری غیرمعنادار است. با توجه به اثر مثبت تجارت الکترونیکی بر تولید سرانه و بیتاثیری آن بر نرخ بیکاری، چنین برداشت میشود که تجارت الکترونیکی بهبود بهرهوری نیروی کار را در پی داشته است.
محمود محمودزاده؛ بیژن صفوی؛ رسول رجبی
دوره 12، شماره 44 ، فروردین 1391، ، صفحه 259-289
چکیده
در این مقاله عوامل موثر برتقاضای خودروی پراید در ایران، در چهارچوب الگوی سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل[1] (AIDS) با استفاده از روش رگرسیون های ظاهراً نامرتبط[2] (SUR)، در دوره زمانی 1388-1383 با دادههای سری زمانی ماهیانه با 60 داده سری زمانی بررسی شده است. همچنین بامعیار کلاسبندی، خودروهای ساخت داخل تفکیک شد و خودروهای همگن به عنوان ...
بیشتر
در این مقاله عوامل موثر برتقاضای خودروی پراید در ایران، در چهارچوب الگوی سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل[1] (AIDS) با استفاده از روش رگرسیون های ظاهراً نامرتبط[2] (SUR)، در دوره زمانی 1388-1383 با دادههای سری زمانی ماهیانه با 60 داده سری زمانی بررسی شده است. همچنین بامعیار کلاسبندی، خودروهای ساخت داخل تفکیک شد و خودروهای همگن به عنوان جانشین در کنار خودروی پراید قرار گرفت. نتایج نشان میدهد کشش قیمتی بلندمدت و کوتاهمدت خودروی پراید منفی و به ترتیب 59/2- و 46/2- است. کشش درآمدی بلندمدت و کوتاهمدت خودروی پراید مثبت و به ترتیب 06/4 و 32/4 است. نتایج کشش های متقاطع نشان میدهد، خودروی پراید با خودروهای کلاس 1600 و خدمات حملونقل عمومی رابطه جانشینی و با بنزین و سایر کالاها و خدمات رابطه مکملی دارد. پیشبینی انجام شده در دوره 1391-1389 نشان میدهد سهم بودجه خودروی پراید در بودجه کل خانوارها روندی کاهشی داشته و تقاضا برای این خودرو به مرز اشباع نزدیک شده است. 1- Almost Ideal Demand System. 2- Seemingly Unrelated Regression.
اکبر کمیجانی؛ محمود محمودزاده
دوره 8، شماره 29 ، تیر 1387، ، صفحه 75-107
چکیده
ارزیابی اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر عملکرد اقتصادی کشورها از دهه 1990 مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات تجربی، نتایج متفاوتی در کشورهای مختلف به دنبال داشته است. در این مقاله، سهم فاوا از رشد اقتصادی ایران با رهیافت حسابداری رشد و با استفاده از روش تصحیح خطای برداری و دادههای سری زمانی 82-1338 در زیربازههای مختلف ...
بیشتر
ارزیابی اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر عملکرد اقتصادی کشورها از دهه 1990 مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات تجربی، نتایج متفاوتی در کشورهای مختلف به دنبال داشته است. در این مقاله، سهم فاوا از رشد اقتصادی ایران با رهیافت حسابداری رشد و با استفاده از روش تصحیح خطای برداری و دادههای سری زمانی 82-1338 در زیربازههای مختلف محاسبه شده است. نتایج نشان میدهد سرمایه غیر فاوا نقش غالب در اقتصاد داشته و حدود50 درصد رشد اقتصادی ایران را توضیح میدهد. سهم اشتغال از رشد اقتصادی 38-30 درصد و سهم بهرهوری کل 10-7 درصد است. کشش تولیدی فاوا 07/0 بوده و معنادار است و سهم آن از رشد اقتصادی ایران حدود7 درصد در دوره 82-1373 است. این سهم حداقل مقدار است و شامل اثرات تعدیل کیفی، کاربری، سرریز و تکنولوژیکی نمیباشد. افزون بر این، رابطه علیت از طرف موجودی سرمایه فاوا بر تولید در کوتاهمدت و بلندمدت برقرار است و بازدهی ثابت نسبت به مقیاس در اقتصاد ایران وجود دارد. بهبود عوامل مکمل و زیرساختهای فاوا و توسعه و ترویج کاربری آن میتواند افزایش سهم فاوا از رشد اقتصادی ایران را به دنبال داشته باشد.