فرهاد خداداد کاشی؛ محمد اوشنی؛ محمد صادق قاضی زاده؛ کیومرث حیدری
چکیده
در این مقاله ضمن معرفی و ارزیابی روشهای مختلف تنظیم انحصار طبیعی برای تنظیم قیمت و تداوم عرضه خدمات شرکتهای توزیع برق در ایران با استناد به ملاحظات کیفی، کارایی و انگیزشی، مدل تنظیم سقف قیمت به عنوان مناسبترین روش تنظیم معرفی شد. عملیاتی کردن مدل تنظیم سقف قیمت، مستلزم تعیین مقدار مولفههای این روش است، از این رو، با استفاده ...
بیشتر
در این مقاله ضمن معرفی و ارزیابی روشهای مختلف تنظیم انحصار طبیعی برای تنظیم قیمت و تداوم عرضه خدمات شرکتهای توزیع برق در ایران با استناد به ملاحظات کیفی، کارایی و انگیزشی، مدل تنظیم سقف قیمت به عنوان مناسبترین روش تنظیم معرفی شد. عملیاتی کردن مدل تنظیم سقف قیمت، مستلزم تعیین مقدار مولفههای این روش است، از این رو، با استفاده از دادههای 39 شرکت توزیع برق ایران در فاصله زمانی 1385 تا 1395 نسبت به تعیین مولفههای مدل تنظیم سقف قیمت مشتمل بر بهرهوری هدف و کیفیت اقدام شد. با استفاده از روش ماندهکارایی نسبت به تعیین مقدار بهرهوری هدف مبادرت شد به این صورت که ابتدا با استفاده از روشهای مرز تصادفی و تحلیل پوششی دادهها، میزان کارایی تعیین و سپس با توجه به مانده کارایی هر شرکت نسبت به تعیین مقدار بهرهوری هدف برای یک دوره 5 ساله اقدام شد. علاوه بر این دو روش، میزان بهرهوری هدف براساس شاخص مالمکوئیست و روش تفاضلی نیز تعیین شد. نتایج روشهای استفاده شده، بهرهوری هدف را در بازه 7/1 تا 3 درصد پیشنهاد میدهند. باتوجه به نتایج کارایی شرکتها به منظور تشویق شرکتها به بهبود عملکرد، نرخ رشد بهرهوری هدف بالاتری برای بنگاهها با کارایی پایین و برای بنگاههای کارا، نرخ بهرهوری هدف پایینتری در نظر گرفته میشود. همچنین از نرخ انرژی عرضه نشده (ENS) و زمان لازم جهت برقراری انشعاب جدید به عنوان شاخص کیفیت استفاده و مقدار کیفیت هدف برای هر شرکت تعیین شد.
محمدنبی شهیکی تاش؛ فرهاد خداداد کاشی؛ عبدالرضا کرانی
دوره 13، شماره 49 ، تیر 1392، ، صفحه 75-100
چکیده
یکی از مؤلفههای ساختاری بازار مانع ورود است. براساس نظریههای اقتصادی انتظار بر آن است که با افزایش شدت مانع ورود، درجه انحصار در بازارهای صنعتی افزایش یابد. ازاینرو، این مقاله، با سنجش شدت مانع ورود، وضعیت این متغیر ساختاری را در صنایع کارخانهای ایران ارزیابی میکند. همچنین این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر شدت مانع ورود ...
بیشتر
یکی از مؤلفههای ساختاری بازار مانع ورود است. براساس نظریههای اقتصادی انتظار بر آن است که با افزایش شدت مانع ورود، درجه انحصار در بازارهای صنعتی افزایش یابد. ازاینرو، این مقاله، با سنجش شدت مانع ورود، وضعیت این متغیر ساختاری را در صنایع کارخانهای ایران ارزیابی میکند. همچنین این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر شدت مانع ورود در بازارهای صنعتی در چهارچوب یک مدل پویای پانل با تکنیک گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) میپردازد. یافتههای تحقیق مؤید آن است که شدت تمرکز، شدت تبلیغات، هزینه تحقیق و توسعه، نرخ بازده و صرفههای مقیاس اثر مثبت و معناداری بر شدت مانع ورود در بازارهای صنعتی ایران داشته است.
فرهاد خداداد کاشی؛ خلیل حیدری
دوره 9، شماره 34 ، مهر 1388، ، صفحه 205-231
چکیده
فقر مقولهای است جهانی که هم کشورهای در حال توسعه و هم کشورهای توسعه یافته نسبت به آن نگرانی دارند. علاوه بر این، سازمانهای بینالمللی برای کاهش آن تلاش میکنند. قانون اساسی ایران و سندهای قانونی الزامآوری همچون سند چشمانداز و قانون برنامه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر کاهش فقر در ایران تأکید دارند. در این مقاله شاخصهای فقر در ...
بیشتر
فقر مقولهای است جهانی که هم کشورهای در حال توسعه و هم کشورهای توسعه یافته نسبت به آن نگرانی دارند. علاوه بر این، سازمانهای بینالمللی برای کاهش آن تلاش میکنند. قانون اساسی ایران و سندهای قانونی الزامآوری همچون سند چشمانداز و قانون برنامه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر کاهش فقر در ایران تأکید دارند. در این مقاله شاخصهای فقر در ایران به روشهای مختلف و با تأکید ویژه بر رویکرد تغذیهای محاسبه میشوند. درصد افراد فقیر و شکاف فقر و شاخص سن، از جمله شاخصهای مورد استفاده در این مقاله هستند. یافتههای این مقاله دلالت بر آن دارد که مجموعه تحولات اقتصادی و اقدامات حمایتی منجر به کاهش فقر مطلق و افزایش فقر نسبی در ایران شده است. علاوه بر این با مقایسه روشهای مختلف اندازهگیری فقر درمییابیم که اندازه فقر و درصد افراد فقیر جامعه تابعی از نحوه نگرش به مفهوم فقر است. واقعیت اقتصاد ایران مؤید آن است که در حوزه سیاستگذاری برای کاهش فقر، مفهوم مطلق فقر مناسبترین مفهوم است.