محمود محمودزاده؛ بیژن صفوی؛ رسول رجبی
دوره 12، شماره 44 ، فروردین 1391، ، صفحه 259-289
چکیده
در این مقاله عوامل موثر برتقاضای خودروی پراید در ایران، در چهارچوب الگوی سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل[1] (AIDS) با استفاده از روش رگرسیون های ظاهراً نامرتبط[2] (SUR)، در دوره زمانی 1388-1383 با دادههای سری زمانی ماهیانه با 60 داده سری زمانی بررسی شده است. همچنین بامعیار کلاسبندی، خودروهای ساخت داخل تفکیک شد و خودروهای همگن به عنوان ...
بیشتر
در این مقاله عوامل موثر برتقاضای خودروی پراید در ایران، در چهارچوب الگوی سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل[1] (AIDS) با استفاده از روش رگرسیون های ظاهراً نامرتبط[2] (SUR)، در دوره زمانی 1388-1383 با دادههای سری زمانی ماهیانه با 60 داده سری زمانی بررسی شده است. همچنین بامعیار کلاسبندی، خودروهای ساخت داخل تفکیک شد و خودروهای همگن به عنوان جانشین در کنار خودروی پراید قرار گرفت. نتایج نشان میدهد کشش قیمتی بلندمدت و کوتاهمدت خودروی پراید منفی و به ترتیب 59/2- و 46/2- است. کشش درآمدی بلندمدت و کوتاهمدت خودروی پراید مثبت و به ترتیب 06/4 و 32/4 است. نتایج کشش های متقاطع نشان میدهد، خودروی پراید با خودروهای کلاس 1600 و خدمات حملونقل عمومی رابطه جانشینی و با بنزین و سایر کالاها و خدمات رابطه مکملی دارد. پیشبینی انجام شده در دوره 1391-1389 نشان میدهد سهم بودجه خودروی پراید در بودجه کل خانوارها روندی کاهشی داشته و تقاضا برای این خودرو به مرز اشباع نزدیک شده است. 1- Almost Ideal Demand System. 2- Seemingly Unrelated Regression.