سید شمس الدین حسینی؛ امیررضا سوری؛ حامد محمدی
دوره 12، شماره 44 ، فروردین 1391، ، صفحه 73-98
چکیده
هدف از مقاله حاضر پژوهشی از نوع میدانی است که زمینههای بهکارگیری مدلهای سازمانی و استراتژیهای نوین تأمین مالی را در تعاونیهای ایران بررسی میکند. برای این منظور پرسشنامهای طراحی شد و نظرات 31 نفر از خبرگان بخش تعاون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که مدل سازمانی تعاونی سنتی در تأمین مالی تعاونیها ...
بیشتر
هدف از مقاله حاضر پژوهشی از نوع میدانی است که زمینههای بهکارگیری مدلهای سازمانی و استراتژیهای نوین تأمین مالی را در تعاونیهای ایران بررسی میکند. برای این منظور پرسشنامهای طراحی شد و نظرات 31 نفر از خبرگان بخش تعاون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که مدل سازمانی تعاونی سنتی در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر نیست و سایر مدلهای سازمانی تعاونی مانند سرمایهگذاری نسبی، عضو- سرمایه گذار، نسل جدید، تعاونی با واحدهای مستقل دارای سرمایه در حال افزایش، سهامی- سرمایهگذار و تبدیل شدن به شرکت سرمایهمحور، در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر هستند.
همچنین براساس نظر خبرگان در استراتژی تأمین مالی سنتی، روشهای تأمین مالی از طریق بانک و سایر نهادهای مالی، سهام اعضا، سرمایه سهام تخصیص نیافته ذخایر و استقراض از نهادهای وام دهنده تخصصی در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر هستند. در استراتژی تأمین مالی حمایتی، روشهای تأمین مالی از طریق برنامه سرمایه پایه، اوراق ظرفیت، طرحهای اجباری مشارکت در سهام، ذخیره مازاد برگشتی، انتشار سهام جایزه ورأی سود، وجوه بازنشستگی اعضا، واحدهای مشارکتی، برنامههای سرمایه چرخشی و وامهای چرخشی، در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر هستند و در نهایت، در استراتژی تأمین مالی مستقیم، روشهای تأمین مالی از طریق واحدهای تجهیز سرمایه تعاونی، سرمایهگذاری مستقیم، بازار مستثنا، سند تعهد، سهام سرمایه گذاری/ گواهینامه (صدور سهام ممتاز)، سهام ممتاز قابل بازخرید، اوراق قرضه محلی، طرحهای سهام کارکنان، عایدات حاصل از مبادله با افراد غیرعضو و درصدی از کل سهام در تأمین مالی تعاونیها در ایران مؤثر هستند.