نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس پژوهشی - پژوهشکده امور اقتصادی

چکیده

خدمات مبتنی بر دانش و تکنولوژی، اکنون به نقطه ای رسیده است که توسط خدمات؛ نه تنها به عنوان اثر و نتیجه توسعه، بلکه به عنوان پیش شرط رشد اقتصادی مطرح گردیده است. بسیاری از خدمات که در گذشته غیر قابل مبادله بودند، اکنون توسط رشد تکنولوژی اطلاعات و گسترش شبکه اینترنت به فعالیت های قابل مبادله تبدیل شده اند. کشور های در حال توسعه، به منظور افزایش صدور خدمات؛ با توسل به شبکه های ارتباط جهانی تلاش می کنند؛ در مقابل سرعت تغییر تقاضای مصرف کنندگان، واکنش سریعتری نشان دهند و با دسترسی به بازار خدمات بین المللی، کیفیت ارائه خدمات خود را ارتقاء بخشند. در دهه 1990تعداد زیادی از کشور های در حال توسعه بخش خدمات خود را گسترش دادند و سهم بخش خدمات، نسبت به بخش کشاورزی و صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور ها، افزایش یافته است. صادرات خدمات تجاری نیز در دهه فوق، در اکثر کشور های جهان افزایش داشته است. سهم (( سایر خدمات )) در صادرات خدمات تجاری، نسبت به سهم خدمات حمل و نقل و خدمات مسافری، تقریبا در همه کشور های جهان افزایش داشته است، اما فقدان اقلام جزئی در بخش (( سایر خدمات ))، اطلاعات کافی و درستی ارائه نمی دهند.
خدمات واسطه ای؛ از قبیل خدمات تامین مالی، مخابرات و حمل و نقل هوایی، نقش مهمی در ایجاد هزینه های تولید دارند و بالا بودن آنها موجب ناکارایی اقتصادی و افزایش هزینه های حمایتی می شود. رهایی از برخی محدودیت ها در بخش خدمات، می تواند منافع زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یک کشور داشته باشد. آزاد سازی همراه با مقررات زدایی در بخش هایی از خدمات، قادر است بسیاری از هزینه های اساسی را کاهش  دهد. کاهش هزینه ها، به واحد های تولیدی کوچک و متوسط، اجازه می دهد که تولید و صادراتشان را افزایش دهند و واحد های بزرگ نیز به سمت تخصصی شدن پیش روند و عرضه کنندگان خارجی  آزادی عمل بیشتری در ارائه خدمات پیدا کنند.