نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس پژوهشکده آمار

2 عضو هیأت علمی پژوهشکده آمار

چکیده

طی چهل سال که از اجرای طرح هزینه و درآمد خانوار در ایران می‌گذرد، در تمامی این سالها، متوسط درآمد خانوارها کمتر از هزینه بوده است. هرچند ممکن است در برخی ‌سالها به علت پاره‌ای از مشکلات اقتصادی، این پدیده قابل توجیه باشد، اما استمرار آن در یک دورة طولانی گویای این واقعیت است که اختلاف، ناشی از بحرانهای اقتصادی موجود در سیکل‌های اقتصادی نیست؛ بلکه تداعی‌کنندة کمپوششی طرح آمارگیری یا کم‌گویی درآمد در دستة خاصی از خانوارها است.
در این مطالعه پس از بررسی و تحلیل نتایج آمارگیری از هزینه و درآمد خانوار در سالهای80-1376مشخص شد که این مشکل منحصر به یک دستة خاص از خانوارها نیست‌، بنابراین برای رفع این مشکل باید پرسشهای مربوط به بخش درآمد در پرسشنامه آمارگیری از هزینه و درآمد خانوار بگونه‌ای طراحی شود که پوشش بهتر درآمد حاصل شود.

کلیدواژه‌ها

1. آمارگیری از هزینه و درامد خانوارهای شهری، تهران، مرکز آمار ایران، (80- 1376).
2. آمارگیری از هزینه و درامد خانوارهای روستایی، تهران، مرکز آمار ایران، (80- 1376).
3. ورمزیار، حسن؛ فلاح محسن‌خانی، زهره و جمشیدی، فرشید. ارائه راهکارهای مناسب تولید آمارهای درآمد خانوار، تهران: پژوهشکدة آمار،1383.
 
4. Christensen, R. Analysis of Variance, Design and Regression: Applied Statistical Methods. USA: Chapman & Hall., 1998.
 
5. Cortina, J. M. and Hossein Nouri. "Effect Size for ANOVA Designs"., Sage Publications. Quantitative Applications in the Social Science Series, No. 129, (2000).
 
6. Kotz, Samuel. Encyclopedia of Statistical Sciences. John Wiley and Sons Inc, USA, Second Edition, Vol. 1, 2005.
 
7. Krishnaiah, P. R., Mudholkar, G. S., and Subbaiah, P. In Analysis of Variance, Vol 1, Handbook of Statistics, North-Holland, NewYork., 1980.
 
8. Lindman, H. R. Analysis of Variance in Complex Experimental Designs, San Francisco: W. H. Freeman & Co., 1974.
 
9. Montgomery, D.C. Desing and Analysis of Experiments. John Wiley & Sons. Inc, USA., 2000.
 
10. Nester, J., Kutner, M and Wasserman, W. Applied Linear Statistical Models. Mc Graw Hill., 1996.
 
11. Speed, T. P. W. "Tukey's Contribution to Analysis of Variance"., The Annals of  Statistics, Vol 30, No. 6, (2002).