سرمایهگذاری عمرانی دولت مقدمه ضروری کارکرد مولّد بخش خصوصی است؛ مشروط بر آن که خود با بهرهوری، همراه و از نظر حجم و ترکیب با وضعیت کلان اقتصادی سازگار باشد. عدم رعایت قانون در تهیه و اجرای پروژههای عمرانی، طی سالیان دراز، حجم عظیمی از پروژههای ناتمام را بر اقتصاد ملّی تحمیل کرده و سبب شده است تا دورة احداث، بسیار طولانی شود. این پدیده، تورمی بوده و باعث کندی نرخ رشد است؛ و بدیهی است که نارضایتی اجتماعی و کاهش مشروعیت و اقتدار سیاسی نیز از ثمرات آن میباشد. راهحل میان مدّت تلاش برای اصلاح فرایند سیاسی و اداری تصمیمگیری، بازتعریف نقش دولت، مبارزه با فساد و اصلاح نظام فنی اجرایی است. در کوتاهمدت باید، جز در مورد ضرورتها، از شروع پروژه جدید خودداری کرد و ادامه طرحهای ناتمام موجود را نیز با دو شاخص کارایی و عدالت اولویتبندی کرد تا مجموع عملیات، همواره از منابع در دسترس فراتر نرود.
Development investment of the government is the essential first step to the productive operation of the private sector, on the condition that it is followed by efficiency and has a harmony with macroeconomics volume and structure. Disregarding law in preparation and operation of development projects has burdened national economy with a huge volume of incomplete projects in a long term and made the construction period too long. It’s an inflationary phenomenon which is led to the low degree of economic growth, while the social dissatisfaction and reduction of political legitimacy and sovereignty are the two other outcomes. A midterm solution is an attempt to improve the political and administrative process of decision-making, re-description of the role of the government, clean up and improving the technical and operational system. Starting new projects should be avoided for a short-term unless for emergency cases and restart of incomplete projects should be prioritized on the base of efficiency and justice parameters in order to prevent all the operations going beyond available sources all the time.