عباس شاکری؛ تیمور محمدی؛ فاطمه رجبی
دوره 15، شماره 58 ، مهر 1394، ، صفحه 37-60
چکیده
هدف مطالعه پیش رو بررسی عوامل تعیینکننده تورم طی دوره 1390-1339 بوده و از الگوی خودرگرسیون برداری (VAR) استفاده شده است. به دلیل بالا بودن قدرت قیمتگذاری در اقتصاد ایران، شاخص مارکآپ استخراج شد و رشد آن به عنوان یکی از متغیرهای تعیینکننده تورم، در کنار متغیرهای رشد نقدینگی، رشد نرخ ارز غیررسمی و رشد بهرهوری نیرویکار وارد مدل شد. ...
بیشتر
هدف مطالعه پیش رو بررسی عوامل تعیینکننده تورم طی دوره 1390-1339 بوده و از الگوی خودرگرسیون برداری (VAR) استفاده شده است. به دلیل بالا بودن قدرت قیمتگذاری در اقتصاد ایران، شاخص مارکآپ استخراج شد و رشد آن به عنوان یکی از متغیرهای تعیینکننده تورم، در کنار متغیرهای رشد نقدینگی، رشد نرخ ارز غیررسمی و رشد بهرهوری نیرویکار وارد مدل شد. نتایج مدل حاکی از وجود رابطه علی یکسویه بین سه متغیر رشد مارکآپ، رشد نرخ ارز و رشد بهرهوری نیروی کار و تورم و همچنین رابطه علی دوسویه بین رشد نقدینگی و تورم بود. توابع عکسالعمل آنی نشاندهنده رابطه منفی بین رشد بهرهوری نیروی کار و تورم و رابطه مثبت بین سه متغیر رشد مارکآپ، رشد نقدینگی و رشد نرخ ارز و متغیر تورم بودند. همچنین نتایج تجزیه واریانس نشان داد هر یک از متغیرهای تورم، رشد مارک آپ و رشد بهرهوری نیروی کار، در ابتدا بیشترین توضیحدهندگی را دارند، اما با گذشت زمان اثر رشد مارکآپ کاسته شده و اثر رشد بهرهوری نیروی کار، رشد نقدینگی و رشد نرخ ارز افزوده میشود.