محمدرضا منجذب؛ حسین محمدی؛ عباس حسینی سهی
دوره 6، شماره 22 ، مهر 1385، ، صفحه 123-160
چکیده
دراین تحقیق پس از مروری مختصر برنظامهای اقتصادی کاملاً متمرکز (برنامهای) و نظام سرمایهداری (بازار آزاد)، نقاط قوت وضعف هرکدام بررسی شده و ازدیدگاه نظریهها ومکاتب مختلف اقتصادی، نقش وکارایی هرکدام بررسی میگردد. هماهنگی، همکاری وتخصیص وظایف براساس شاخص کارایی بین مکانیزم بازار و مجموعه دولت، قاعده بلند مدت وکلی ...
بیشتر
دراین تحقیق پس از مروری مختصر برنظامهای اقتصادی کاملاً متمرکز (برنامهای) و نظام سرمایهداری (بازار آزاد)، نقاط قوت وضعف هرکدام بررسی شده و ازدیدگاه نظریهها ومکاتب مختلف اقتصادی، نقش وکارایی هرکدام بررسی میگردد. هماهنگی، همکاری وتخصیص وظایف براساس شاخص کارایی بین مکانیزم بازار و مجموعه دولت، قاعده بلند مدت وکلی است که هرجامعه با توجه به نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ارزشهای فرهنگی و میزان برخورداری از عوامل و امکانات زیربنایی باید در زمینه دستیابی به ترکیب مطلوب بین دولت و بازار، آن را مورد توجه قراردهد. درادامه پس از مروری برعملکرد شرکتهای دولتی و روند خصوصیسازی در ایران، با استفاده از آمار سالهای 1381-1346 و بکارگیری یک مدل رشد درونزا، بهره وری نهایی سرمایه در دو بخش خصوصی و دولتی در اقتصاد ایران با یکدیگر مقایسه می گردند. نتیجه این پژوهش مبین آن است که بالاتر بودن ضریب بهره وری نهایی سرمایه در بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در سطح معناداری 5 درصد تایید نشده اما در سطح معناداری 10 درصد بالاتر بودن ضریب بهره وری نهایی سرمایه بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی را نمی توان رد کرد. نتیجه این مطالعه نشان می دهد که در شرایط فعلی اقتصاد ایران، چنانچه خصوصیسازی بدون اصلاح ساختارهای اقتصادی جامعه وایجاد فضای رقابت سالم انجام گیرد، تأثیر قابل توجهی برافزایش رشد اقتصادی کشور نخواهد داشت.