محمد علی فیض پور؛ وحید محمودی؛ مهدی امامی میبدی
دوره 9، شماره 35 ، دی 1388، ، صفحه 155-173
چکیده
در ادبیات اقتصادی، ایجاد بنگاههای جدید و رشد بنگاههای موجود به عنوان دو منبع اصلی ایجاد اشتغال قلمداد میشود. ایجاد اشتغال از طریق رشد بنگاه نیز از رشد و رشد سریع آن صورت میگیرد و پژوهشهای موجود نشان میدهد که بیشتر مشاغل جدید ایجاد شده توسط اقلیت بنگاههای موجود با رشد سریع صورت گرفته است. با این وصف، مطالعات اندکی در این حوزه، ...
بیشتر
در ادبیات اقتصادی، ایجاد بنگاههای جدید و رشد بنگاههای موجود به عنوان دو منبع اصلی ایجاد اشتغال قلمداد میشود. ایجاد اشتغال از طریق رشد بنگاه نیز از رشد و رشد سریع آن صورت میگیرد و پژوهشهای موجود نشان میدهد که بیشتر مشاغل جدید ایجاد شده توسط اقلیت بنگاههای موجود با رشد سریع صورت گرفته است. با این وصف، مطالعات اندکی در این حوزه، بویژه در بنگاههای کوچک صورت گرفته و از اینرو این مقاله با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رشد سریع در بنگاههای کوچک صنایع تولیدی ایران طی برنامه سوم توسعه تدوین شده است. ویژگیهای 7379 بنگاه با ده تا پنجاه نفر کارکن دادههای این پژوهش را تشکیل داده و دو روش رشد مطلق و رشد نسبی برای اندازهگیری رشد سریع با استفاده از معیار شاغلان استفاده شده و تخمین مدل نیز با استفاده از تکنیک رگرسیونی پروبیت صورت گرفته است. نتایج این پژوهش مؤید آن است که جوانی بنگاه، سودآوری آن، سهم تکنسینهای فعال در بنگاه، مخارج انجام شده برای حمل و نقل و تبلیغات و در نهایت نرخ خالص بنگاههای تازه تأسیس به صورت مثبت و معنیدار، بر رشد سریع تأثیرگذار است. اندازة بنگاه، همچنین به صورت غیرخطی، اما معنیدار رشد سریع را تحت تأثیر قرار میدهد. رشد سریع بنگاههای کوچک تولیدی میتواند تحت تأثیر مالکیت و بهرهوری بنگاه نیز قرار گیرد.